مسائل عرفان نظری

مسائل عرفان نظری

آیا چنین نگرشی به لحاظ عرفانی ایرادی دارد که سه عالم حقّ، عالم امر وعالم خلق وجود دارند؟

آیا چنین نگرشی به لحاظ عرفانی ایرادی دارد که سه عالم حقّ، عالم امر وعالم خلق وجود دارند.

شهر جواب ـ فرمایش شما کاملا صحیح، فقط به لحاظ اصطلاحی به مجموع موجودات مجرد، [فرشتگان) عالم امر مي‌گويند.

از دیدگاه عرفا، تمایز احاطی بین خالق و مخلوق برقرار است و یا تمایز شدت وجودی؟ و یا این دو، یک تعبیر متفاوت از یک نوع تمایز هستند؟

از دیدگاه عرفا، تمایز احاطی بین خالق و مخلوق برقرار است و یا تمایز شدت وجودی؟ و یا این دو، یک تعبیر متفاوت از یک نوع تمایز هستند؟

شهر جواب ـ بحث شدت و ضعف وجودی همان نظریه تشکیک خاصی صدرایی است و با بحث وحدت وجود بسیار فرق دارد.

کلمه «عین» در جمله «یراه العارف عین کلّ شیء» از «ابن عربی»، به معنای یکی بودن است یا به معنای شبیه بودن؟

شهر جواب ـ با توجه به نامتناهی بودن و نامحدود بودن حق تعالی از همه جهات، این جمله به معنای یکی بودن از حیث وجود است.