آیا این باران های سیل آسا از نشانه های ظهور است؟

پرسش:
امسال سال پر بارانی است. این را می توان از باران های سیل آسایی که در نقاط مختلف کشورمان باریده فهمید. اما در فضای مجازی حدیثی پخش شده که این باران ها را از علائم و نشانه های ظهور حضرت می دانند.
از کارشناس محترم می خواهم این حدیث را از جنبه سندی و دلالتی بررسی و صحت و سقم آن را بیان نمایند.

 


پاسخ:
کامل روایت بدین شرح است:

رَوَى عَبْدُ الْكَرِيمِ الْخَثْعَمِيُّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كَمْ يَمْلِكُ الْقَائِمُ ع قَالَ سَبْعَ سِنِينَ تَطُولُ لَهُ الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى تَكُونَ السَّنَةُ مِنْ سِنِيهِ مِقْدَارَ عَشْرِ سِنِينَ مِنْ سِنِيكُمْ فَيَكُونُ سِنُو مُلْكِهِ سَبْعِينَ سَنَةً مِنْ سِنِيكُمْ هَذِهِ.
وَ إِذَا آنَ قِيَامُهُ‏ مُطِرَ النَّاسُ‏ جُمَادَى‏ الْآخِرَةَ وَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ مِنْ رَجَبٍ مَطَراً لَمْ يَرَ الْخَلَائِقُ مِثْلَهُ فَيُنْبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحُومَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ مُقْبِلِينَ مِنْ قِبَلِ جُهَيْنَةَ يَنْفُضُونَ شُعُورَهُمْ مِنَ التُّرَاب‏.

عبدالکریم الخثعمی می گوید: به امام صادق(علیه السلام) گفتم: قائم آل محمد(علیه السلام) چند سال حکومت می کند؟
پس فرمود: هفت سال، اما از آن سال هایی که خداوند ایام و ساعات آن را اطاله می دهد تا این که هر یک سال آن به أندازه ده سال شماها باشد. پس عمر حکومت وی بر اساس شمارش سالیان شما، هفتاد سال خواهد بود.
و زمانی که موعد قیامش سر برسد در جمادی آخر و ده روز از رجب، آن چنان بارانی خواهد بارید که مثل آن را بشر به روی خود ندیده است. پس خداوند بواسطه آن باران، گوشت تن مومنین و بدن هاشان را از قبورشان بیرون می آورد؛ گویی به آن ها نگاه می کنم که از مقابل (از طرف جهینه = قبیله ای در حوالی مدینه)، موهای سرشان از خاک بیرون می آید.(1)

چند نکته:
1. این روایت در هیچ کدام از کتب اربعه حدیثی (کافی، تهذیب، استبصار، من لایحضره الفقیه) نیامده است.

2. «شیخ مفید»(ره)(2) و مرحوم طبرسی(3) این روایت را بدون سند آورده اند؛ لذا از نظر سندی، اشکال دارد و نمی توان آن را به معصوم نسبت داد. این روایت مرسل محسوب می شود.

3. بقیه نقل ها نیز این روایت را به نقل از «شیخ مفید» آورده اند؛ لذا سند دیگری برای آن ذکر نشده است.

4. در موضوع رجعت، از این روایت نیز استفاده شده است. لذا این گونه نیست که به علائم قبل از ظهور اختصاص داشته باشد.

5. شیخ طوسی(ره)، فقط ابتدای این روایت (مقدار حکومت امام) را آورده و بقیه آن را نقل نکرده است.
«قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كَمْ‏ يَمْلِكُ‏ الْقَائِمُ‏؟ قَالَ سَبْعَ سِنِينَ يَكُونُ سَبْعِينَ سَنَةً مِنْ سِنِيكُمْ هَذِهِ.»(4)
لذا در نقل شیخ طوسی، اصلا قسمت دوم روایت که موضوع باران های شدید و مداوم است، آورده نشده است. و این جای سؤال است و حتی به این نقل موجود ضربه می زند، زیرا معنایش این است که شیخ طوسی، چنین روایت و یا چنین نقلی را قبول نداشته است.

6. این روایت می گوید به مدت 40 روز (ماه جمادی الاخری و 10 روز از ماه رجب) بارندگی شدید و مداوم اتفاق می افتد؛ در حالی که بارندگی های اخیر در کشورمان به مدت یک هفته یا بیشتر و فقط در نیمه دوم ماه رجب بوده، لذا نمی توان این دو را به هم ارتباط داد.

7. جمله «فَيُنْبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحُومَ الْمُؤْمِنِينَ وَ أَبْدَانَهُمْ فِي قُبُورِهِمْ»(روئیدن گوشت بر بدن های مؤمنان در قبرها) علاوه بر این که می تواند مربوط به برپایی قیامت و زنده شدن مردگان باشد، نه اشاره به قبل از ظهور؛ افزون بر آن، همین که اکنون چنین اتفاقی رخ نداده است، دلیل روشنی است بر این که نمی توان این روایت را با شرائط فعلی (بارندگی یک هفته ای) ارتباط داد.

8. علائم ظهور، علاوه بر این که بخشی علائم قطعی و بخشی غیر قطعی هستند، متعدد نیز هستند؛ لذا نمی توان با یک مورد مشابه (که البته باران های اخیر، مشابهتی با این روایت ندارد)، در این زمینه قضاوت کرد و مدعی شد این مورد، از علائم ظهور است.

9. ظهور امام زمان(علیه السلام) جهانی است و مختص به ایران ما نیست؛ این روایت نیز اگر از علائم ظهور باشد، عمومی است و در خودر روایت نیز به منطقه خاصی محدود نشده است؛ لذا نمی توان بارندگی های یک منطقه و یک کشور را عمومی دانست و به ظهوری که جهانی است ارتباط داد.

بنابر این:
اولا این روایت مشکل سندی دارد،
ثانیا اگر هم مشکل سندی نداشته باشد و جزء روایات علائم قبل از ظهور شمرده شود؛ باز هم ارتباطی با بارندگی های اخیر ندارد و نمی توان این روایت را ناظر به بارندگی های اخیر دانست و یا بعبارتی نمی توان بارندگی های اخیر را از علائم و نشانه های ظهور دانست.

پی نوشت ها:
1. مفيد، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، محقق/مصحح: مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، ناشر: كنگره شيخ مفيد ـ قم‏، 1413 ق‏، چاپ اول‏، ج ‏2، ص 381.
2. همان.
3. طبرسى، إعلام الورى بأعلام الهدى (ط- القديمة)، ناشر: اسلاميه‏ ـ تهران‏، 1390 ق‏، چاپ سوم‏، ص 462.
4. طوسى، الغيبة، محقق/مصحح: تهرانى و ناصح، ناشر: دار المعارف الإسلامية ـ قم‏، 1411 ق‏، چاپ اول‏، ص 474.

http://www.askdin.com/showthread.php?t=65147&p=1020279&viewfull=1#post10...