اشکال در دلالت آیه 24 سوره نساء بر ازدواج موقت
ارسال شده توسط modir3 در سهشنبه, ۰۸/۰۷/۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴شهر جواب ـ
موضوعات اجتماعی
شهر جواب ـ
شهر جواب ـ
شهر جواب ـ
شهر جواب ـ اینکه نداشتن ارتباط پنهانی یکی از ملاک های انتخاب همسر از منظر قرآن است درست است؛ منتها نمی توان گفت تنها ملاک از نظر قرآن همین است.
شهر جواب ـ حکم خدا را نباید با احساسات شخصی قاطی کرد! ازدواج دختر باکره با اذن ولی او انجام می شود و معمولا هیچ ولیای هم به ازدواج موقت دختر باکرهاش اجازه نمیدهد مگر چند روز قبل از عقد دائم که توافقات ازدواج دائم قطعی شده و زوجین به همراه خانواده برای خرید جهیزیه ازدواج اقدام میکنند.
شهر جواب ـ 1. مثل ها کلام حکیمانه هستند و لذا نمیتوان به اطلاق آنها تمسک کرد و گفت در همه جا و یا همه آنها صحیحاند.2. قرآن توصیه به انفاق نموده و میفرماید: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»؛ به نيكى نمىرسيد تا از آنچه دوست مىداريد، (در راه خدا) مصرف كنيد.
شهر جواب ـ کسی نمیتواند دیگری را تسخیر کرده و به خدمت بگیرد.این حرفهایی که عوام میزنند صحیح نیست و اگر کسی در این زمینه اقدام کند، کاری غیر شرعی و نامعقول انجام داده و از نظر شرعی اعتبار و جایگاهی ندارد و حتی میتواند گناه و خلاف شرع هم باشد.
شهر جواب ـ در ادیان ابراهیمی یهود و مسحیت، ازدواج موقت دیده نمیشود. البته نکاح متعه از جمله ازدواجهایی است که در زمان جاهلیت و پیش از آمدن دین اسلام نیز مرسوم بوده است. دین اسلام بر بسیاری از رسمها و مقررات جاهلیت خط بطلان کشید؛ ولی برخی از آنها را با گذاشتن ضوابط و مقرراتی اصلاح و تأیید کرد. نکاح متعه هم از رسمهای اصلاح و ترمیم شده است و در همان زمانها با همین لفظ متعه شناخته میشد و آیه هم طبق محاورات عرفی آن زمان نازل گردید.