در آیات قرآن شرط قبولی اعمال چیست؟؟

آیات 15و 16 سوره مبارکه هود ، محل جمع دو آیه ای است که مورد سوال است:
»مَن كاَنَ يُرِيدُ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتها نُوَفّ‏ِ إِلَيهْمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَ هُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ*أُولئِكَ الَّذينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ وَ حَبِطَ ما صَنَعُوا فيها وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ »(هود/15و16)

كسانى كه زندگى دنيا و زيور آن را بخواهند [جزاى] كارهايشان را در آنجا(دنیا) به طور كامل به آنان مى‏ دهيم و به آنان در آنجا كم داده نخواهد شد*اينان كسانى هستند كه در آخرت جز آتش برايشان نخواهد بود و آنچه در آنجا كرده‏ اند به هدر رفته و آنچه انجام مى‏ داده‏ اند باطل گرديده است.

در تفسیر نمونه ذیل این آیات شریفه آمده :
"اين آيه بيان يك سنت هميشگى الهى است كه اعمال مثبت و مؤثر نتايج ، آن از ميان نمى رود، با اين تفاوت كه اگر هدف اصلى رسيدن به زندگى مادى اين جهان باشد ثمره آن چيزى جز آن نخواهد بود، و اما اگر هدف خدا و جلب رضاى او باشد هم در اين جهان تاثير خواهد بخشيد و هم نتايج پر بارى براى جهان ديگر خواهد داشت ".(1)

ودر تفسیر مجمع البیان به مصادیق بیشتری از این افراد در روایات وارده اشاره نموده است :
"در اين مورد كه منظور از اين مردم چه كسانى هستند، ديدگاه‏ها متفاوت است:
1 - به باور گروهى از جمله «ضحّاك» «قتاده» و «ابن عباس» منظور شرك گرايانى هستند كه به روز رستاخيز ايمان ندارند، امّا در زندگى خود به كارهاى شايسته ‏اى چون صله رحم، دستگيرى از محرومان، خوددارى از ستم، يارى رسانى به ستمديدگان، ساختن پل و ديگر كارهاى خرد پسند و خدا پسندانه همت مى‏ گمارند كه خدا پاداش عملكرد خوب آنان را در همين سرا به صورت گسترش دادن در رزق و روزى، ارزانى داشتن نعمت‏هاى گوناگون و سلامت بدن، و دور ساختن رنج و گرفتارى از آنها، به آنان ارزانى مى‏دارد!
2 - امّا به باور گروهى ديگر منظور شرك گرايانى هستند كه در حال كفر و شرك و پيش از آنكه به پاداش كارهاى شايسته خود برسند از دنيا مى‏روند و خداى عادل در روز رستاخيز به اندازه كارهاى شايسته آنان از عذابشان مى‏ كاهد، امَّا ديگر بهره و پاداشى نخواهند داشت".(2)


و اما شرط قبولی اعمال:
خداوند در قرآن کریم می فرماید :...إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ(3)
...خدا فقط از تقواپيشگان مى ‏پذيرد
کما اینکه استاد جوادی آملی میفرمایند:"متقي در مقام عمل يعني كسي كه عملش لله(برای خدا) است براي ريا و سمعه (4)نيست "(5)

هر کاری که ما انجام میدهیم اگر بخواهیم مورد قبول الهی واقع شود باید دارای حسن فعلی و حسن فاعلی باشد یعنی هم ظاهر کار و نفس کار ،کار خوب و صحیحی باشد و هم نیت عمل کننده ، باید صحیح و لله باشد . در مثالهای شما اگر فرض را بر حسن فعلی بگذاریم، آن اعمال فاقد حسن فاعلی اند زیرا عمل کننده آنها ، خدا را قبول ندارد و کافر و آتئیست است . او نمی تواند متوقع باشد که در جهان آخرت پاداشی به او تعلق گیرد زیرا او،کار را برای کس دیگر یا چیزدیگری انجام داده ،پاداشش را هم تمام و کمال دریافت میکند .

من نمی توانم برای خودم یا برای یک مستمند درمانده با بهترین و بشر دوستانه ترین نیتها خانه ای بسازم و بیایم و پولش را از شما بگیرم.
یک آتئیست یا یک کافر نمیتواند برای غیر خدا- حالا هر چه که میخواهد باشد - کار کند و پاداشش را از خداوند مطالبه نماید . اما بله در حق او ظلم نخواهد شد و پاداش کارهایش را دریافت خواهد کرد .


منابع:
(1)- تفسیر نمونه،ذیل آیه 15و 16 سوره مبارکه هود
(2)- تفسیر مجمع البیان، ذیل آیه 15 و 16 سوره مبارکه هود
(3)- مائده/27
(4)- ریا:انجام عمل خیر برایاینکه مردم ببینند و فرد عامل را تحسین کنند.

سمعه:انجام عملخیربرایاینکه مردم بشنوند و فرد عامل را تحسین کنند.
(5)- سایت اسراء ،تفسیر سوره مبارکه مائده، جلسه 50



کلید واژه ها: عمل خوب از کافر،تباهی اعمال خوب کفار،حسن فعلی و حسن فاعلی

http://www.askdin.com/showthread.php?t=60456&p=948793&viewfull=1#post948793