علوم حدیث

علوم حدیث

لطفا روایت زیر را که از امام باقر (علیه السلام) منقول است مورد بررسی سندی و رجالی قرار دهید و اعتبار یا عدم اعتبار آن را با ذکر منابعی که این حدیث در آن‌ها آمده است بیان بفرمایید. « قَالَ أَبُو الصَّخْر: وَكَانَ أَبُو طَاهِرٍ فِي دَارِ الصَّيْدِيِّينَ نَا

شهر جواب ـ

آیا علی بن الحکم الانباری موثق است؟

شهر جواب ـ از ایشان با عناوین مختلفی در کتب رجالی یاد شده: علی بن الحکم الانباری ، علی بن الحکم بن الزبیر بن النخعی ، علی بن الحکم الکوفی که همه ناظر به یک نفر است و آیة الله خویی در معجم رجال الحدیث، ج 11، ص 394، ذیل عنوان اول و دوم که اشاره کردم به این مطلب تصریح می‎کند و مفصل شواهد این ادعا را توضیح می‌دهد.

سند حديث «خداوند بر دل شيعيان ما در کربلا و روضه، پرده مي‌اندازد، وگرنه هر دم طاقت نمی‌آوردند و جان می‌دادند» چه است؟

شهر جواب ـ روایتی با این معنا نیافتم، اما درباره «اندوه اهل ایمان بر عظمت حادثه دلخراش کربلا» روایاتی وارد شده است؛ مانند: مَجْمُوعَةُ الشَّهِيدِ، نَقْلًا مِنْ كِتَابِ الْأَنْوَارِ لِأَبِي عَلِيٍّ مُحَمَّدِ بْنِ هَمَّامٍ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ أَبِي هَرَاسَةَ الْبَاهِلِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ إِسْحَاقَ الْأَحْمَرِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ إِسْحَاقَ الْأَنْصَارِيُّ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَالَ نَظَرَ النَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (علیهما السلام) وَ هُوَ مُقْبِلٌ فَأَجْلَسَهُ فِي حِجْرِهِ وَ قَالَ إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»

منبع حدیث «ما من عبد أحبنا و زاد في حبنا و أخلص في معرفتنا ، وسأل مسألة ، إلا ونفثنا في روعه جواباً لتلك المسألة» چیست؟

شهر جواب ـ حديثى است كه مى‏‌فرمايد: «ما مِن عبد أحبّنا و زاد في‏ حبّنا، و سئل عن مسألة إلّا و نقلنا فی روحه جواباً لتلك المسألة»

منبع این حدیث «نگاه داشتن ایمان در آخر الزمان، مثل نگاه داشتن گوی آتشی در دست است»، چیست؟

شهر جواب ـ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): اى پسر مسعود! زمانى بر مردم بيايد كه صبركننده‏ بر دينش، مانند كسى است كه آتش‏ در دست‏ خود بگيرد می‌گويد براى اين زمان اگر گرگ بودى در اين زمان كه بسيار خوب و گر نه مرا گرگ صفتان می‌خورند

آیا حدیث: هر کس گل سرخ (محمدی) را بو کند و بر من صلوات نفرستد، بر من جفا کرده است جعلی است؟

شهر جواب ـ روايت فوق علي رغم نقل در منابع روایی، ضعيف است و درسند معتبري نيامده است.