کمک به فقرا

پرسش:

چگونه حضرت علی (علیه السلام) هر شب کاسه های شیر را بر در خانه فقرا و یتمیان می بردند ظروف یکبار مصرف که نبوده، کاسه مسی هم که نمیشه هر شب تعدادی زیادی برد و پس نگرفت چون می گویند ناشناس می رفتند؟ ضمنا مگه حضرت علی(علیه السلام) هر شب هزار رکعت نماز نمی خواندند چگونه این کار با شیر بردن جمع می شود؟ ضمنا مگر شما نمیگید که فقیر در حکومت حضرت علی(علیه السلام) نبود پس برای کدام فقرا می بردند؟

 

 

پاسخ:

ما گزارشی نداریم که امام علی(علیه السلام) همه شب برای فقرا شیر می بردند.بلکه آنچه در منابع هست بردن نان و خرما است.طراحان شبهه با مسلم و قطعی فرض کردن،چیزی که مستندات تاریخی ندارد و محاسبات خودشان بدنبال زیر سوال بردن و انکار اصل کمک به فقرا در سیره امام علی(علیه السلام) هستند.

برفرض که حضرت علی(علیه السلام) هر شب به درب خانه فقرا و ایتام شیر می بردند، نیاز به ظرف یکبار مصرف، کارخانه مسگری نیست زیرا با یک مشک پر از شیر می توان به درب خانه فقرا رفت.
البته ائمه(علیهم السلام) با اذن و اراده و قدرت الهی می توانستند کراماتی نشان دهند و به فرموده شما امام علی(علیه السلام) هم می توانست با کرامت بگونه ای رفتار کنند که ظرفهای شیر پر شوند. در منابع شیعه و اهل سنت آمده که در جریان "عشیرتک الاقربین" حضرت علی(علیه السلام) به دستور پیامبر(صلی الله علیه وآله) هنگامی که آیه "و انذر عشیرتک الاقربین" بر رسول خدا(ص) نازل گردید، آن حضرت مرا به حضور طلبید و فرمود:
یک صاع طعام (تقریباً سه کیلو گندم) تهیه و یک ران گوسفند و قدحی نیز از شیر پر آماده کردند و سپس فرزندان عبدالمطلب را به مهمانی او فرا خواندم. آنها چهل مرد بودند.
به دستور رسول خدا(صلی الله علیه وآله) سفره گسترده شد، همگی خوردند (و سیر شدند) چندانکه دیگر نیازی به خوراکی نداشتند.من همین قدر می‌دیدم که دستها (ی بسیاری) به سوی غذا دراز می‌شود و از آن می‌خورند (اما چیزی از غذا کاسته نمی‌شود!). به خدایی که جان علی به دست اوست، (اشتهای) هر یک از آنان چنان بود که مجموع غذای طبخ شده تنها جوابگوی یک نفر از آنها بود، نه بیشتر.
رسول خدا(صلی الله علیه وآله)فرمود ظرف شیر را نیز بیاورم. آنان همگی نوشیدند و سیراب شدند.به خدا سوگند قدح شیر گنجایش خوراک بیش از یک نفر را نداشت. (اما همگی به برکت رسول خدا(ص) از نوشیدنی و خوراکی بی نیاز گشتند).(1)

اما در مورد هزار رکعت نماز در یک شب:
كثرت عبادات حضرت مورد تأييد مورّخان است. علامه مجلسی روایات متعددی را در رابطه با هزار رکعت نماز خواند امام علی(علیه السلام) ذکر کرده است:
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «انّ علياً فى آخر عمره فى كل يوم و ليله الف ركعة؛ على بن ابى طالب(علیه السلام) در آخر عمرش در هر روز و شب هزار ركعت نماز بجا مى آورد. (2)
از طرف ديگر، نمازهاي مستحبي مانند نمازهاي واجب وقت گير نمي باشد چون آنها را مي توان در هر مكان و به هر صورت ممكن، حتي در حال راه رفتن و خوابيدن انجام داد و مي توان ركوع و سجود آنها را با اشاره سر و چشم و حتي بدون سوره و قرار گرفتن به طرف قبله انجام داد. و علامة بزرگوار «اميني» ادعا مي كند كه از دوستانش كساني را مي شناسد كه گاهي در شب و گاهي در روز هزار ركعت نماز مي خواند.

 

و مطلب آخر اینکه کسی ادعا نکرده که در حکومت حضرت علی(علیه السلام) فقر نبوده بلکه حضرت علی(علیه السلام) در صدد ریشه کن کردن فقر بودند.
هنگامي كه امير مؤمنان علي(علیه السلام)زمام حكومت را به دست گرفت، جامعه اسلامی از ارزش ها و دستاوردهای دوران رسول خدا(ص) فاصله بسیار گرفته و دچار نابسامانی های فراوانی شده بود. از مهم ترین این نابسامانی ها شکاف روز افزون طبقاتی بود، چرا که سنت نبوی(صلی الله علیه وآله)در تقسیم بیت المال رعایت نمی شد؛(3) بیشترین سهم اموال دولتی و غنایم جنگی به گروهی متنفذ و یا وابسته به خاندان خلافت و نیز کارگزاران حکومتی اختصاص داده می شد و تنها، سهم ناچیزی از آن به توده اکثریت مردم می رسید. نتیجه این تبعیض، ایجاد اختلاف طبقاتی شدید و نارضایتی عجیب بود.
امیرمومنان علی(علیه السلام) که وارث چنين وضعيتي بود. برای ریشه کن کردن فقر و تنگدستی تلاش فراوان کردند.
اما هیچکس ادعا نکرده که در زمان خلافت حضرت علی (علیه السلام)، فقری در جامعه نبود.

 

بنابراین در کمک های مخفیانه کاسه شیر نبود، کمک کردن مخفیانه با نماز خواندن مستحبی قابل جمع است و کسی ادعا نکرده که در حکومت حضرت علی(علیه السلام) فقیری نبود بود بلکه حضرت علی (علیه السلام) در صدد ریشه کنی فقر بودند.

 

پی نوشت:
1. رشاد، علی اکبر و جمعی از نویسندگان، دانشنامه امام علی علیه السلام، دارالحدیث،  ج4،  ص1679
2.مجلسی،بحارالانوار، تحقيق: علي اكبر غفاری،بیروت،موسسه الوفاء، 1403 - 1983 م،چاپ دوم،ج 41، ص 17.
3.طبري،تاريخ الأمم و الملوك،تحقيق:محمد أبو الفضل ابراهيم،بيروت،دار التراث،1387-1967،چاپ دوم،ج3،صص164-165.

http://askdin.com/comment/1043276#comment-1043276