آیا حضرت علی (ع) بعد از شهادت حضرت فاطمه (س) ازدواج کردند؟

پرسش:
آیا حضرت علی (ع) سه شب بعد از شهادت حضرت فاطمه (س) ازدواج کردند؟ اگر آری، چرا؟ و هنگامی که خود حضرت علی (ع) به این زودی ازدواج می کنند ما چرا باید باری همسران ایشان عزاداری کنیم.



پاسخ:
در پاسخ به این پرسش عرض می شود که
اولا: در روایت سه شب نیست بلکه نه شب است
ثانیا: این روایت مورد قبول نمی باشد زیرا
علامه محمد باقر مجلسی در کتاب«بحارالانوار»، روایت نموده حضرت علی علیه السلام نه شب بعد از رحلت همسرشان با «امامة»، ازدواج نموده اند(1) با مراجعه به کتاب«بحار الانوار »، متوجه می شویم که مرحوم مجلسی از کتاب«قوت القلوب»، تالیف: ابوطالب مکی در گذشته به سال 386 می باشد که وی نیز از علمای اهل سنت بوده است.
با مراجعه به کتاب«قوت القلوب»، نیز مشاهده می گردد نویسنده ی کتاب، این نقل را بدون ذکر سند و به شکل مرسل نقل نموده و بیان داشته:«ويقال أنه تزوّج بعد وفاة فاطمة (صلوات اللّه عليها وعلى أبيها) بتسع ليال»؛(2)و گفته شده که علی علیه السلام نه شب پس از رحلت فاطمه(که درود خدا بر وی و پدرش باد) ازدواج نموده است.
روای ابوطالب مکی دو مشکل دارد
1. با واژه یقال آغاز شده است که فعل مجهول است و استفاده از این صیفعه در موادی گویای ضعف روایت است که حتی نزد نویسنده قابل اعتماد نیست
2. بدون سند است

لذا اصل اینکه حضرت علی (علیه السلام) پس از نه شب با امامه ازدواج کرده است قابل قبول نیست.
اما بر فرض صحت وصیت خود حضرت زهرا (سلام الله علیها) است یعنی خود حضرت زهرا (سلام الله علیها) در این گزارش وصیت می کنند تا حضرت علی (علیه السلام) با امامه ازدواج کنند
«وَ أَنَا أُوصِيكَ أَنْ تَتَزَوَّجَ أُمَامَةَ بِنْتَ أُخْتِي زَيْنَبَ تَكُونُ لِوُلْدِي‏ مِثْلِي‏ ...»؛(3)ومن تو را وصیت می نمایم که با امامة دختر خواهرم ازدواج نمایی؛ زیرا که او برای فرزندانم همانند من است.
با توجه به این روایت:حضرت زهرا (سلام الله علیها) نسبت به رسیدگی از کودکان حساس بودند و در آن شرایط امامه که دختر خواهر ایشان بود بهتر از دیگران بود.
البته این روایت نمی رساند که این امر فوری از انجام شده بلکه طبق فرهنگ آن زمان صورت گرفته است. اما اگر فوری هم باشد اشکال مرتفع می شود زیرا رسیدگی به کودکان از همان روزهای آغازین باید باشد.بر فرض صحت منافات ندارد زیرا پیش انداختن ازدواج از روی ناچاری به معنای عروسی و شادی نیست
برفرض صحت ازدواج زود هنگام نیز بنابر وصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، به معنانی نادیده گرفتن عزای ایشان نیست بلکه اضطرار باعث این ازدواج شده است.


منابع:
1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏42، ص: 92
2.قوت القلوب في معاملة المحبوب ووصف طريق المريد إلى مقام التوحيد، محمد بن علي بن عطية الحارثي المشهور بأبي طالب المكي، ج2، ص408، دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان - 1426 هـ -2005 م.
3.بحارالانوار، ج28،ص304.

http://www.askdin.com/showthread.php?t=58619&p=926507&viewfull=1#post926507