چرا یهودیان با جبرئیل دشمنی دارند؟

پرسش:

چرا یهودیان با جبرئیل دشمنی دارند؟

پاسخ:

قران کریم در سوره البقرة در این باره خطاب به پیامبر چنین فرمود :قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُؤْمِنِینَ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْرِیلَ وَ مِیکالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرِینَ .(1) بگو ای پیامبر کسی که دشمن جبرئیل است . جبرئیل بر قلب شما به اذن پرورد گار تان نازل می شود وتصدیق کننده ی کتاب های آسمانی پیشیین است که در نزد شما است . وهداین گر وبشارت دهنده برای مومنان است . کسی که با خدا و ملایکه او وفرستادگانش وجبرئیل ومیکایل دشمنی می کنند . آنها کافر اند و بدانند که بی تردید خداوند دشمن کافران است .
گفتنی است هنگامى که پیامبر ص به مدینه آمد روزى ابن صوریا (یکى از علماى یهود) با جمعى از یهود فدک نزد پیامبر اسلام ص آمدند، و سؤالات گوناگونى از حضرتش کردند،
و نشانه ‏هایى را که گواه نبوت و رسالت او بود جستجو نمودند، از جمله گفتند: اى محمد خواب تو چگونه است؟ زیرا به ما اطلاعاتى در باره خواب پیامبر موعود داده شده است، فرمود: تنام عیناى و قلبى یقظان!:" چشم من به خواب مى‏ رود اما قلبم بیدار است" گفتند راست گفتى اى محمد! و پس از سؤالات متعدد دیگر، ابن صوریا گفت: یک سؤال باقى مانده که اگر آن را صحیح جواب دهى به تو ایمان مى‏ آوریم و از تو پیروى خواهیم کرد، نام آن فرشته‏ اى که بر تو نازل مى ‏شود چیست؟ فرمود: جبرئیل است." ابن صوریا" گفت: او دشمن ما است، دستورهاى مشکل در باره جهاد و جنگ مى‏ آورد، اما میکائیل همیشه دستورهاى ساده و راحت آورده، اگر فرشته وحى تو میکائیل بود به تو ایمان مى‏ آوردیم.
قرآن در پاسخ این بهانه‏ جوئی ها چنین مى‏ گوید:" به آنها بگو هر کس دشمن جبرئیل باشد (در حقیقت دشمن خدا است) چرا که او به فرمان خدا قرآن را بر قلب تو نازل کرده است" (قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ). هر کس دشمن خدا و فرشتگان و فرستادگان او و جبرئیل و میکائیل باشد خداوند دشمن او است، خدا دشمن کافران است" (مَنْ کانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْرِیلَ وَ مِیکالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرِینَ).(2)
پاورقی :
1. بقرة آیات 97 – 98
2. تفسیر نمونه ج1، ص

http://www.askdin.com/thread33368.html

دیدگاه جدیدی بگذارید