کلیات معارف حدیث

چه گونه می‌شود میان احادیث آزمایش و احادیث ارتکاب گناه در جایگاه علت مصیبت‌های وارده بر مؤمن، جمع کرد؟

شهر جواب ـ خلاصه و کوتاه عرض می‌کنم: اصل بحثی که مورد نظر شماست، ذیل آیه 30 سوره شوری مطرح می‌شود که می‌فرماید: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ»

آیا استخاره نومیه معتبر است؟ به این صورت که شخص چند شب قبل از خواب ذکر و اعمالی را انجام می‌دهد، آنگاه در خواب خوب و یا بد بودن آن کار به او گفته می شود؟

شهر جواب ـ بنده در دستورات و روایات معتبر شرعی، چنین مطلبی پیدا نکردم. استخاره اصطلاحی، چند گونه است: استخاره با قرآن کریم، استخاره با تسبیح، و استخاره ذات الرقاع. دستور همه این موارد هم مفاتیح الجنان آمده است.

آیا رد کردن روایت صحیح، موجب فسق، کفر و بدعت می‌شود؟

شهر جواب ـ علماء علم حدیث، خبر را به دو قسم تقسیم نموده‌اند: الف) خبر متواتر: خبری که توسط ناقلین متعددی نقل گردیده به گونه ای که احتمال توافق آنها بر کذب داده نمی‌شود. چنین خبری مفید علم یقینی است، که خود به خبر متواتر لفظی و متواتر معنوی تقسم می‌گردد. ب) خبر واحد: در مقابل خبر متواتر، خبر واحد قرار می‌گیرد که خود به سه قسم: مشهور (یا مستفیض)، عزیز و غریب تقسیم می‌گردد، که هر کدام نیز به اعتبار طریق روایت در نزد اهل سنت به صحیح و حسن و ضعیف تقسیم می‌گردند.

آیا ائمه(ع) به زبان فارسی حدیث و سخن گفته اند؟

شهر جواب ـ حسن بن علی سرسونی از ابراهیم بن مهزیار روایت کرده است که گفت: امام هادی علیه السلام نامه ای به علی بن مهزیار نوشت و از او خواست تا ابزاری که ساعات را تعیین کند ـ اصطلاحا در این روایت «مقدار» ـ برای ایشان تهیه کند. ما این وسیله را تهیه کرده، در سال 228 برای ایشان بردیم.