پرسش:
سلام، در احادیث درباره عواقب و مضرات عمل خودارضایی چه نکاتی آمده است؟
پاسخ:
مقدمه
در آموزههای دینی اسلام، توجه به کنترل شهوات و دوری از اعمال ناپسندی مانند خودارضایی، یکی از اصول مهم زندگی اخلاقی و معنوی بهشمار میرود. خودارضایی در روایات اسلامی به عنوان یکی از گناهان بزرگ و بسیار زشت معرفی شده است و تأکید زیادی بر پرهیز از آن شده است. این عمل نهتنها از نظر شرعی ممنوع است، بلکه پیامدهای روحی، اخلاقی و اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد. در ادامه به بیان برخی احادیث مربوط به خودارضایی و عواقب آن پرداخته شده و نشان داده خواهد شد که چگونه این عمل، انسان را از مسیر صحیح الهی منحرف کرده و به تباهی منتهی میشود.
پاسخ اجمالی
توجه به کنترل شهوات و دوری از اعمال ناپسند مانند خودارضایی، یکی از اصول مهم اخلاقی و معنوی در اسلام بهشمار میرود. خودارضایی، علاوه بر حرمت، پیامدهای روحی، اخلاقی و اجتماعی بسیاری نیز به دنبال دارد. لعنت خداوند و ملائکه، عذاب الهی در قیامت، همانندی آن با زنا، عدم قبولی توبه و استحقاق مجازات، از جمله عواقب این عمل میباشد که در روایات ذکر گردیده است.
مردی را که با آلت خود بازی کرده بود تا این که ارضاء شده بود را نزد امیرالمؤمنین علیهالسلام آوردند. حضرت دست او را زد تا جایی که سرخ شد، سپس از محل بیتالمال برای او زن گرفت. (تهذیب الأحکام، محقق / مصحح: خرسان، حسن الموسوى، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407ق، ج10، ص64، ح16)
البته این عمل به عنوان شهوترانی، پیامدهای دنیایی هم دارد؛ ازجمله فساد عقل، رسوایی اجتماعی، بیاثر شدن حکمت در قلب، اندوه و پشیمانی و... . بنابراین خودارضایی به عنوان یک انحراف از مسیر طبیعی ارضای نیاز جنسی، نهتنها از نظر اخلاقی و انسانی، بلکه از منظر شرعی نیز ممنوع است.
پاسخ تفصیلی
1. ارتکاب گناه بزرگ
در روایات اسلامی، خودارضایی به عنوان یکی از گناهان بزرگ و بسیار زشت معرفی شده است. امام صادق علیهالسلام در پاسخ به سؤالی درباره حکم خودارضایی فرمودهاند:
«گناه بزرگی است که خداوند در کتابش از آن نهی کرده است. فردی که خودارضایی میکند، مانند کسی است که با خودش آمیزش جنسی کند. و اگر فردی که این کار را انجام میدهد را بشناسم، با او همغذا نمیشوم.»(1)
امام صادق علیهالسلام در ادامه توضیح میدهند که این گناه از نظر خداوند شدیداً ناپسند است و کسی که مرتکب آن میشود، همانند کسی است که از راه صحیح ازدواج و رابطه مشروع دوری کرده است. حضرت در پاسخ به سؤالی که آیا خودارضایی از زنا بزرگتر است، میفرمایند:
«بعضی از گناهان سبکتر از برخی دیگر هستند، اما همه گناهان در نزد خداوند بزرگ و سنگین هستند چرا که همه آنها معصیت الهی هستند و خداوند معصیت را از بندگانش دوست ندارد. خداوند ما را از گناهان نهی کرده است، زیرا این اعمال از کارهای شیطان است و شیطان دشمن شماست، او را دشمن خود بگیرید.»(2)
امام صادق علیهالسلام همچنین در حدیثی دیگر درباره خودارضایی میفرمایند:
«هِیَ مِنَ الْفَوَاحِش؛ این عمل از فواحش (گناهان بزرگ و زشت) بهشمار میآید.»(3)
این احادیث نشان میدهند که خودارضایی نهتنها از نظر اخلاقی ناپسند است، بلکه در اسلام به عنوان گناهی بزرگ و ناپسند شناخته میشود که باید از آن پرهیز کرد. از نگاه دینی، انجام چنین عملی نهتنها موجب دوری از رحمت خداوند میشود، بلکه انسان را به سوی شیطان و اعمال شیطانی سوق میدهد.
2. لعن الهی
در متون دینی، خودارضایی به شدت محکوم شده و برای کسانی که به این عمل آلوده میشوند، لعن و نفرین از سوی خداوند و سایر موجودات الهی ذکر شده است. یکی از احادیث معروف در این زمینه از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله است که میفرمایند:
«نَاکِحُ الیَدِ مَلْعُون؛ کسی که با دست خود ازدواج کند (خودارضایی کند)، ملعون است.»(4)
این حدیث اشاره به این دارد که عمل خودارضایی نهتنها در دیدگاه شرعی نادرست است، بلکه عواقب روحی و معنوی سختی نیز به دنبال دارد. در حدیثی دیگر نیز پیامبر صلیاللهعلیهوآله تصریح میکنند که خودارضایی نهتنها گناه است، بلکه موجب لعنت خداوند، فرشتگان و مردم نیز میشود.(5) به همین دلیل این عمل به عنوان یک رفتار ناپسند و گناهآلود در اسلام معرفی شده و از آن به شدت نهی گردیده است.
3. عذاب الهی در روز قیامت
در روایات آمده است که در روز قیامت، خداوند با کسانی که مرتکب گناهان خاصی شدهاند، سخن نخواهد گفت، به آنها نگاه نخواهد کرد و از آنها راضی نخواهد بود. یکی از این گناهان، خودارضایی جنسی است. امام صادق علیهالسلام در این زمینه فرمودهاند:
«ثَلَاثَةٌ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ النَّاتِفُ شَیْبَةُ وَ النَّاکِحُ نَفْسَهُ وَ الْمَنْکُوحُ فِی دُبُرِهِ؛ سه دسته از افراد هستند که خداوند در روز قیامت با آنها سخن نخواهد گفت، به آنها نگاه نخواهد کرد، آنها را پاک نخواهد کرد و در نتیجه عذاب دردناکی خواهند داشت: کسی که ریش خود را بکند، کسی که از خود لذت جنسی ببرد (یعنی خودارضایی کند) و کسی که لواط دهد.»(6)
این حدیث به وضوح نشان میدهد که کسی که خودارضایی و اعمال مشابه آن را انجام دهد، در آخرت موجب خشم الهی و عذاب شدید خواهد شد.
4. شمرده شدن جزء زناکاران
خودارضایی، که در بسیاری از روایات به عنوان یک گناه بزرگ و ناپسند شناخته میشود، در برخی متون دینی حتی معادل زنا تلقی شده است. در یکی از احادیث امام صادق علیهالسلام، در این زمینه آمده است:
«فِی الرَّجُلِ یَنْکِحُ بَهِیمَةً أَوْ یَدْلُکُ فَقَالَ کُلُّ مَا أَنْزَلَ بِهِ الرَّجُلُ مَاءَهُ فِی هَذَا وَ شِبْهِهِ فَهُوَ زِنًى؛ هرکس که شهوت خود را به وسیلهای غیر از ازدواج مشروع، مانند حیوانات یا دیگر اعمال مشابه، دفع کند، در حکم زنا کردن است.»(7)
در این حدیث، امام صادق علیهالسلام به صراحت بیان میکنند که هر عملی که باعث ارضاء جنسی شده و خارج از چارچوب شرعی و طبیعی باشد، در حکم زنا است. این تعبیر به وضوح بیان میکند که خودارضایی در دین اسلام، به عنوان عملی که خلاف فطرت و دستورات الهی است، نهتنها یک گناه است، بلکه در زمره گناهان کبیره و معادل زنا قرار میگیرد.
5. استحقاق مجازات و تأدیب
در برخی روایات آمده است که امیرالمومنین علیهالسلام با کسانی که مرتکب گناه خودارضایی میشدند، برخورد سخت و جدی داشتند تا از انجام این عمل ناپسند جلوگیری کنند. در یکی ازاینروایات آمده است که:
«أُتِیَ عَلِیٌّ علیهالسلام بِرَجُلٍ عَبِثَ بِذَکَرِهِ حَتَّى أَنْزَلَ فَضَرَبَ یَدَهُ بِالدِّرَّةِ حَتَّى احْمَرَّتْ وَ لَا أَعْلَمُهُ إِلَّا قَالَ وَ زَوَّجَهُ مِنْ بَیْتِ مَالِ الْمُسْلِمِینَ؛ مردی را که با آلت خود بازی کرده بود تا این که ارضاء شده بود را نزد امیرالمؤمنین علیهالسلام آوردند. حضرت دست او را زد تا جایی که سرخ شد، سپس از محل بیتالمال برای او زن گرفت.»(8)
روایتی مشابه این حدیث نیز در منابع وجود دارد.(9) در این روایت، امیرالمومنین علیهالسلام ابتدا فرد گناهکار را به شدت تأدیب کرده و سپس به اصلاح وضع او اقدام میکنند، تا او از راه نادرست خود بازگردد. این برخورد امام نشاندهنده این است که گناه خودارضایی نهتنها از نظر دینی نادرست است، بلکه باید با آن بهطور جدی برخورد شود تا فرد گناهکار بتواند راه خود را اصلاح کرده و به زندگی سالمتری ادامه دهد.
6. قبول نشدن توبه
در برخی روایات آمده است که اگر کسی در انجام گناهی خاص به طور مداوم اصرار کند و از آن توبه نکند، توبه او پذیرفته نخواهد شد. یکی از این احادیث از امیرالمومنین علیهالسلام است که در آن درباره فردی که به عمل زشت خودارضایی خود ادامه میدهد و به آن عادت کرده است، چنین آمده است:
«یکی از افرادی که به خاطر انجام این عمل ناپسند (خودارضایی) دستگیر شد، پیش امیرالمؤمنین علی علیهالسلام برده شد. امام فرمودند تا چندین ضربه بر دستش زدند که خون از انگشتانش بیرون آمد. سپس امام فرمودند: هر کس مرتکب چنین گناهی شود، حتی اگر در هر رودخانه، دریا یا چشمهای در عالم شستشو کند و غسل کند، پاک نخواهد شد و از حالت جنابت بیرون نمیآید، مگر آن زمانی که توبه کند و عزم راسخ کند که دیگر هرگز به سراغ آن گناه نرود.»(10)
این حدیث به طور خاص به کسانی که مرتکب گناهانی چون خودارضایی میشوند اشاره دارد و میفرماید که اگر فرد از عمل خود پشیمان نباشد و تصمیم جدی برای ترک آن نداشته باشد، توبهاش پذیرفته نمیشود و همچنان از گناه دور نخواهد شد.
7. مخالفت با سیر طبیعی تولیدمثل و امر الهی
یکی از نکات مهم در آموزههای دینی، رعایت نظم الهی در ارضای نیازهای جنسی است. خداوند در قرآن و روایات، هر نوع انحراف از مسیر طبیعی تولید مثل را محکوم کرده و برای آن کیفرهایی در نظر گرفته است. خودارضایی نیز، به عنوان یک انحراف از مسیر طبیعی، نهتنها از نظر اخلاقی و انسانی، بلکه از منظر شرعی نیز ممنوع است.
در روایات آمده که هرگاه فردی از مسیر طبیعی و مشروع برای ارضای نیاز جنسی خود خارج شود، این عمل با مخالفت با دستور خداوند در زمینه تولید مثل و بقای نسل در تضاد است. در این زمینه امام صادق علیهالسلام در پاسخ به پرسش فردی که از علت حرمت نزدیکی با حیوانات سؤال کرده بود، فرمودند:
«کَرِهَ أَنْ یُضَیِّعَ الرَّجُلُ مَاءَهُ وَ یَأْتِیَ غَیْرَ شَکْلِهِ وَ لَوْ أَبَاحَ ذَلِکَ لَرَبَطَ کُلُّ رَجُلٍ أَتَاناً یَرْکَبُ ظَهْرَهَا وَ یَغْشَى فَرْجَهَا وَ کَانَ یَکُونُ فِی ذَلِکَ فَسَادٌ کَثِیرٌ فَأَبَاحَ ظُهُورَهَا وَ حَرَّمَ عَلَیْهِمْ فُرُوجَهَا وَ خَلَقَ لِلرِّجَالِ النِّسَاءَ لِیَأْنَسُوا بِهِنَّ وَ یَسْکُنُوا إِلَیْهِنَّ وَ یَکُنَّ مَوَاضِعَ شَهَوَاتِهِمْ وَ أُمَّهَاتِ أَوْلَادِهِم؛ خداوند از این عمل نهی کرده است تا مردان آب خود را تلف نکنند و به شکلی که خداوند دستور داده است، از این نیرو استفاده کنند. خداوند برای انسانها زنان آفریده تا با آنها انس بگیرند و به آنها آرامش یابند و آنها محل برآورده شدن شهوتهایشان و مادران فرزندانشان باشند.»(11)
این روایت به وضوح نشان میدهد که خداوند در امر تولید مثل، انسانها را به سوی روابط مشروع هدایت کرده است و هرگونه انحراف از این مسیر، از جمله استمناء، مخالف با دستور الهی است. همچنین امام صادق علیهالسلام در حدیث دیگری، در توضیح این که چرا زنا گناهی سنگینتر از شرب خمر است، فرمودهاند:
«که حد در هر دو یکسان است، اما در زنا به دلیل تضییع نطفه و قرار دادن آن در جایگاه غیرمشروع، مجازات سنگینتری در نظر گرفته شده است.»(12)
در این حدیث، امام علیهالسلام به صراحت بیان میکنند که دلیل سختتر بودن مجازات زنا، تضییع نطفه است.
در روایت دیگری از امام رضا علیهالسلام، اشاره شده که اگر فردی با حیوانی آمیزش کند، نهتنها حیوان باید کشته شود، بلکه مجازات سختی برای فرد مرتکب در نظر گرفته میشود تا از ادامه چنین اعمالی جلوگیری شود. امام علیهالسلام در اینجا هدف از این کار را چنین بیان میکنند که افراد دیگر جرئت این کار را نسبت به حیوانات نداشته باشند و نسل انسانها قطع نشود.(13)
تمام این روایات و تأکیدات نشاندهنده این حقیقت است که خودارضایی، با توجه به مضرات روحی، جسمی و اخلاقی که به همراه دارد، به عنوان یک تخلف از مسیر طبیعی و یک عمل نامشروع در دین اسلام شناخته شده است. این عمل نهتنها تضییع نطفه است، بلکه مخالفت با امر الهی در خصوص روابط جنسی و تولید مثل محسوب میشود.
8. کنترل نکردن شهوات و پیامدهای آن
باید توجه داشت که در برخی روایات بدون اشاره به گناه خاصی مانند خودارضایی، زنا و... اشاره شده که کنترل نکردن شهوات و تمایلات نفسانی میتواند عواقب و آثار منفی بسیاری بر زندگی فردی و اجتماعی انسان داشته باشد. قرآن کریم و روایات اهلبیت علیهمالسلام، بهوضوح از خطرات و پیامدهای پیروی از شهوات بیضابطه هشدار داده شده است. برای نمونه در حدیثی از امام باقر علیهالسلام چنین نقل شده است:
«جَهَنَّمُ مَحْفُوفَةٌ بِاللَّذَّاتِ وَ الشَّهَوَاتِ فَمَنْ أَعْطَى نَفْسَهُ لَذَّتَهَا وَ شَهْوَتَهَا دَخَلَ النَّارَ؛ جهنم احاطه شده است با لذتها و شهوتها، پس هر کسی که به نفس خود اجازه دهد که از لذتها و شهوتهایش پیروی کند، به آتش خواهد افتاد.»(14)
این روایت نشان میدهد که پیروی از شهوات انسان را از مسیر مستقیم خداوند منحرف کرده و ممکن است به عذابهای دنیوی و آخرتی منتهی شود.
احادیث پیامدهای شهوترانی، منحصر در این روایت نیست و در احادیث فراوانی به آن اشاره شده که به دلیل محدودیت، از ارائه متن آنها خودداری شده است. فقط عناوین برخی از پیامدهای شهوترانی بیان خواهد شد:
1. شهوات راهی به سوی گناه و معاصی.(15)
2. فساد عقل و دین در نتیجه فرمانبرداری از شهوات.(16)
3. بیاختیاری انسان در برابر خواستههای نفسانی.(17)
4. رسوایی اجتماعی به دنبال پیروی از شهوات.(18)
5. شهوات، سرچشمه تمام بدیها.(19)
6. تضعیف شخصیت انسان در پیروی از شهوات.(20)
7. دور شدن از بهشت در پی پیروی از شهوات.(21)
8. بیاثر شدن حکمت در قلبی که درگیر شهوات است.(22)
9. ذلت و حقارت در پی تسلیم شدن به شهوات.(23)
10. اندوه و پشیمانی طولانی.(24)
این عناوین به وضوح بیان میکنند که شهوات و تمایلات نفسانی نهتنها باعث تباهی و گمراهی انسان میشوند، بلکه کنترل نفس و مبارزه با این تمایلات، یکی از مهمترین ارکان رسیدن به کمال انسانی و نجات از عواقب دنیوی و اخروی است.
نتیجهگیری:
خودارضایی به عنوان یکی از گناهان بزرگ و ناپسند در آموزههای اسلامی شناخته شده است. این عمل نهتنها از نظر شرعی ممنوع است، بلکه عواقب روحی، اخلاقی و اجتماعی سنگینی دارد که میتواند زندگی فرد را به سمت انحرافات اخلاقی و گناهورزی بیشتر سوق دهد. همانطور که در احادیث مختلف آمده است، پیروی از شهوات بیضابطه نهتنها باعث دوری از رضایت الهی میشود، بلکه موجب فساد در عقل و دین، تضعیف شخصیت انسان، و ایجاد اندوه و پشیمانی خواهد شد. اسلام تأکید دارد که کنترل نفس و دوری از شهوات به انسان کمک میکند تا به کمال انسانی نزدیکتر شده و از عذابهای دنیوی و اخروی در امان بماند.
پینوشتها:
1. شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، محقق / مصحح: مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم: ناشر: مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، 1409ق، ج28، ص364، ح34978.
2. شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، محقق / مصحح: مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم: ناشر: مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، 1409ق، ج28، ص364، ح34978.
3. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق / مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407ق، ج5، ص540، ح1.
4. قضاعی، محمد بن سلامه، شرح فارسى شهاب الأخبار (کلمات قصار پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله)، محقق / مصحح: حسینى أرموى (محدث)، جلالالدین، تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، 1361ش، ص236.
5. محمدی ریشهری، محمد، حکم النبی الأعظم صلیاللهعلیهوآله، قم: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، سازمان چاپ و نشر، 1387ه.ش، ج٥، ص622، ح7015.
6. ابن بابویه، محمد بن على، الخصال، محقق / مصحح: غفارى، علیاکبر، قم: جامعه مدرسین، 1362ش، ج1، ص106، ح68.
7. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق / مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407ق، ج5، ص541، ح3.
8. طوسى، محمد بن الحسن، تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، محقق / مصحح: خرسان، حسن الموسوى، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407ق، ج10، ص64، ح16.
9. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق / مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407ق، ج7، ص265، ح25.
10. قضاعی، محمد بن سلامه، شرح فارسى شهاب الأخبار (کلمات قصار پیامبر خاتم ص)، محقق / مصحح: حسینى أرموى (محدث)، جلالالدین، تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، ص236.
11. طبرسى، احمد بن على، الإحتجاج، محقق / مصحح: خرسان، محمد باقر، مشهد: نشر مرتضى، 1403ق، ج2، ص347.
12. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق / مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407ق، ج7، ص262، ح12.
13. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق / مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407ق، ج7، ص204، ح3.
14. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق / مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407ق، ج2، ص90، ح7.
15. لیثى واسطى، علی بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، محقق / مصحح: حسنى بیرجندى، حسین، قم: دارالحدیث، 1376ش، ص89، ح2126.
16. لیثى واسطى، علی بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، محقق / مصحح: حسنى بیرجندى، حسین، قم: دارالحدیث، 1376ش، ص317، ح5527 و ص 318، ح5544.
17. لیثى واسطى، علی بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، محقق / مصحح: حسنى بیرجندى، حسین، قم: دارالحدیث، 1376ش33، ح 587.
18- آقا جمال خوانسارى، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق / مصحح: حسینى ارموى محدث، جلال الدین، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش، ج3، ص 399، ح 4885.
19- آقا جمال خوانسارى، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق / مصحح: حسینى ارموى محدث، جلال الدین، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش، ج4، ص 124، ح 5531.
20- آقا جمال خوانسارى، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق / مصحح: حسینى ارموى محدث، جلال الدین، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش، ج5، ص 211، ح 8022.
21- کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق / مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، تهران: دار الکتب الإسلامیه، 1407 ق، ج2، ص 50، ح 1.
22- آقا جمال خوانسارى، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق / مصحح: حسینى ارموى محدث، جلال الدین، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش، ج6، ص 436، ح 10519
23- تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، محقق / مصحح: رجائى، سید مهدى، قم: دار الکتاب الإسلامی، 1410 ق، ص 464، ح 15.
24- کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق / مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، تهران: دار الکتب الإسلامیه، 1407 ق، ج2، ص 451، ح 1.