سؤال:
آیا چنین نگرشی به لحاظ عرفانی ایرادی دارد که سه عالم حقّ، عالم امر وعالم خلق وجود دارند. عالم حقّ، يعنى ذات الهى، غيب است و درک آن براى انسان ممكن نيست. عالم امر، يعنى پيامبران الهى، واسطۀ بين خدا و خلق و خليفة الله بر روى زمين هستند و مظهر كامل اسماء و صفات الهى هستند، يعنى همان طور كه نور خورشيد در آينه منعكس مىشود، بدون اين كه خورشيد در آينه حلول كند، به همين ترتيب تجلى الهى در همۀ اشياء و انسانها وجود دارد و كاملترين اين تجلى در پيامبران الهى است؟
پاسخ:
فرمایش شما کاملا صحیح، فقط به لحاظ اصطلاحی به مجموع موجودات مجرد، [فرشتگان) عالم امر ميگويند.