پرسش:
آیا شیعه معتقد است قرآن محمد صلیاللهعلیهوآله تحریف شده است؟ اصلاً چگونه اثبات میشود که قرآن تحریف نشده است؟
پاسخ اجمالی:
ادعای اعتقاد شیعه به تحریف قرآن، کاملاً بیاساس است و با ادله قرآنی، روایی، عقلی و دیدگاه علمای بزرگ شیعه در تعارض است. شیعه، قرآن را بهعنوان کتاب الهی کامل و مصون از هرگونه تغییر و تحریف میداند و به آن اعتماد کامل دارد. چنین اعتقادی، نهتنها ریشه در آموزههای دینی شیعه دارد، بلکه با اجماع مسلمانان و وعده الهی بر حفظ قرآنهماهنگ است. ازاینرو، بر هر مسلمان منصفی لازم است که از تکرار این شبهه بیپایه اجتناب ورزد و بر محور قرآن کریم، وحدت امت اسلامی را تقویت کند.
مقدمه
از دیرباز، یکی از شبهاتی که برخی مخالفان مذهب شیعه مطرح کردهاند، ادعای اعتقاد شیعه به تحریف قرآن کریم است. این ادعا، برخلاف آموزههای بنیادی شیعه و تصریحات علمای بزرگ این مذهب، مطرح میشود و غالباً ناشی از سوءتفاهم یا نقلهای گزینشی است. شیعه امامیه بهعنوان یکی از بزرگترین مذاهب اسلامی، همواره قرآن کریم را بهعنوان کتاب الهی محفوظ و مصون از هرگونه تغییر یا تحریف دانسته و ادلهای متقن برای اثبات این امر ارائه کرده است. این مقاله تلاش دارد تا با استفاده از ادله قرآنی، روایی و عقلی و دیدگاه عالمان شیعه، نشان دهد که شیعه معتقد به تحریف قرآن نیست و این قرآن که اکنون در دست ماست بدون هیچ زیاده یا کاستی، همان قرآنی است که بر پیامبر نازل شده است.
ادله مصونیت قرآن از تحریف
دلایل مصونیت قرآن از تحریف، دو دسته اساسی است: دلایل عقلی و نقلی.
ادله عقلی
الف. ضرورت اتمامحجت و مصونیت قرآن از تحریف
ابلاغ احکام الهی و اتمامحجت از وظایف پیامبران است که قرآن نیز بر آن تأکید دارد و کتابهای آسمانی با رساندن اوامر و نواهی الهی، حجت را بر مردم تمام میکنند. قرآن به دلیل جهانی و جاودانه بودن و خاتمیت پیامبر صلیاللهعلیهوآله، باید در همه اعصار بدون تغییر باقی بماند. احتمال تحریف قرآن، حجیت و هدایتگری آن را خدشهدار کرده و با حذف بخشی از پیام الهی، قرآن دیگر حجت کامل نخواهد بود. در این صورت، خاتمیت پیامبر صلیاللهعلیهوآله زیر سؤال میرود و نیاز به پیامبر و کتاب جدید پیش میآید که با اصل خاتمیت منافات دارد؛ بنابراین، عقل برهانی حکم میکند که مصونیت قرآن از هرگونه تحریف، لازمه اتمامحجت و هدایتگری آن در کنار خاتمیت پیامبر صلیاللهعلیهوآله است.(۱)
ب. تلازم اعجاز با تحریفناپذیری قرآن
اعجاز قرآن با هماوردطلبی آن ثابت شده و میان مسلمانان مسلّم است. عقل حکم میکند که اعجاز قرآن با عدم تحریف آن ملازمه دارد؛ زیرا اگر تحریف به فزونی رخ دهد، به این معناست که افرادی توانستهاند کلامی همسان با قرآن بیاورند، بهطوریکه قابلتشخیص نباشد. این امر باعث فروپاشی تحدی و نفی اعجاز قرآن میشود که محال است؛ زیرا تاکنون هیچکس نتوانسته کلامی همسان با آیات قرآن ارائه دهد؛ بنابراین، اعجاز قرآن مستلزم مصونیت آن از هرگونه تحریف است.(۲)
ادله نقلی
الف. قرآن
محکمترین دلیل نقلی بر نزاهت وحی الهی از تحریف، خود قرآن حکیم است؛ که بهوضوح دلالت بر مصونیت قرآن از تحریف دارد، ازجمله آیه حفظ(۳) که بهصراحت نشان میدهد که قرآن از تحریف محفوظ است و خداوند از آن دفاع خواهد کرد و هیچ قدرتی نمیتواند آن را تغییر دهد یا تحریف کند. همچنین آیه نفی باطل(۴) که قرآن را از هرگونه باطلی، ازجمله تحریف، پاک میداند و آن را از هرگونه تغییر و تبدیل، دور معرفی میکند؛ و همچنین آیه رصد الهی(۵) که احتمال هرگونه فزونی و کاستی در تمام مراحل تلقی قرآن، حفظ، املاء و ابلاغ آن تا مرحله رسیدن قرآن به دست مردم در تمام اعصار را نفی میکند.(۶)
ب. سنت
دومین دلیل پس از قرآن در میان دلایل نقلی پیراستگی قرآن از تحریف، سنت است؛ ازجمله روایاتی که بر پیراستگی قرآن از تحریف دلالت دارد حدیث ثقلین است؛ این حدیث، همراهی همیشگی قرآن و عترت را تا قیامت تضمین کرده و تمسک به آنها را مانع گمراهی میداند. ازآنجاکه کتاب تحریفشده نمیتواند هدایتگر باشد، مصونیت قرآن از تحریف تا قیامت نتیجه قطعی این روایت است.(۷) همچنین روایات عرضه بر قرآن، روایات مراجعه به قرآن در فتنهها و ... ازجمله روایاتی هستند که بر این موضوع دلالت دارد و پرداختن به همه آنها مجال دیگری میطلبد. برای مطالعه بیشتر در این زمینه رجوع شود به کتاب: جوادی آملی، عبدالله، نزاهت قرآن از تحریف، قم-ایران، نشر اسراء، ص ۱۰۱
نظر دانشمندان شیعه در مورد تحریف قرآن
مسئله عدم تحریف قرآن میان دانشوران شیعه و اهل سنت به حد اجماع رسیده و ادعای تحریف، تنها از سوی اقلیتی اندک و غیرمعتبر مطرح شده است. بزرگان شیعه، ازجمله شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و علامه طبرسی، بهصراحت بر اصالت و سلامت قرآن تأکید کردهاند. شیخ صدوق قرآن موجود را کامل و بدون نقص میداند(۸) و شیخ مفید روایات دال بر تحریف را اخبار آحاد و غیرقابلاعتماد معرفی کرده است.(۹) سید مرتضی نیز با استناد به تواتر قرآن و تلاش بیوقفه مسلمانان در حفظ آن، هرگونه ادعای تحریف را رد کرده است.(۱۰) شیخ طوسی و علامه طبرسی نیز تأکید دارند که مذهب صحیح امامیه بر نفی هرگونه تغییر یا نقصان در قرآن استوار است.(۱۱) سایر بزرگان شیعه همچون: علامه حلّی، محقق اردبیلی، کاشف الغطاء، محقق ثانی و نیز از بزرگان عصر، حضرت استاد علامه طباطبایی و امام خمینی (قدس سرّه) و آیه الله خویی بهصراحت بر ادعای تحریف به زیادی و نقصان، خط بطلان کشیدهاند. نظرات روشن این عالمان در سراسر تاریخ تشیع، هرگونه نسبت تحریف به قرآن از سوی شیعه را مردود میسازد.(۱۲)
نتیجه:
ادعای اعتقاد شیعه به تحریف قرآن، نهتنها بیاساس، بلکه برخلاف آموزههای بنیادی این مذهب و اجماع علمای آن است. دلایل عقلی، مانند ضرورت اتمامحجت و تلازم اعجاز با مصونیت قرآن، نشان میدهد که قرآن به دلیل جهانی و جاودانه بودن، از هرگونه تحریف مصون است. همچنین دلایل نقلی ازجمله آیات قرآن، مانند آیه حفظ، آیه نفی باطل و آیه رصد الهی و روایاتی مانند حدیث ثقلین، بهروشنی بر سلامت قرآن دلالت دارند.
علاوه بر این، دانشمندان بزرگ شیعه، ازجمله شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، علامه طباطبایی، امام خمینی و آیتالله خویی، بهصراحت هرگونه تحریف قرآن را رد کردهاند و آن را مخالف با تواتر و حجیت قرآن دانستهاند. این اجماع گسترده نشان میدهد که اعتقاد به مصونیت قرآن از هرگونه تغییر و تحریف، یکی از اصول اساسی مذهب تشیع است.
پینوشتها:
۱. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، نزاهت قرآن از تحریف، قم-ایران، نشر اسراء، ص ۴۴
۲. همان، ص ۴۸
۳. سوره حجر، آیه ۹
۴. سوره فصلت، آیه ۴۱ و ۴۲
۵. سوره جنّ، آیات ۲۶ -۲۸
۶. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، نزاهت قرآن از تحریف، قم-ایران، نشر اسراء، ص ۴۹
۷. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، نزاهت قرآن از تحریف، قم-ایران، نشر اسراء، ص ۹۸
۸. صدوق، محمد بن علی، الاعتقادات، قم-ایران، کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۴ ق، چاپ دوم، ص ۸۴
۹. مفید، محمد بن محمد، المسائل السرویه، قم - ایران، المؤتمر العالمی لألفیه الشیخ المفید، ص ۸۲
۱۰. به نقل از طبرسی، فضل بن حسن، مجمعالبیان، بیروت-لبنان، موسسه الاعلمی، ۱۴۱۵ ق، چاپ اول، ج ۱، ص ۴۳
۱۱. طوسی، محمد بن حسن، التبیان، بیروت-لبنان، دار احیاء التراث العربی، ج ۱، ص ۳؛ طبرسی، فضل بن حسن، مجمعالبیان، بیروت-لبنان، موسسه الاعلمی، ۱۴۱۵ ق، چاپ اول، ج ۱، ص ۴۲
۱۲. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، نزاهت قرآن از تحریف، قم-ایران، نشر اسراء، ص ۱۱۰