پرسش:
در دعای ماه رجب، از خداوند درخواست میکنیم که جمیع خیرات دنیا را به ما بدهد و جمیع شرور را از ما دور کند؛ آیا واقعاً چنین درخواستی شدنی است؟
پاسخ:
«سید بن طاووس» از محمد بن ذَکوان، معروف به محمد سجاد، (که براثر سجدههای طولانی به این نام، نامیده شده بود) روایت کرده است که به امام صادق علیهالسلام عرض کردم: این ماه، ماه رجب است، به من دعایی بیاموز که خداوند متعال مرا با آن منفعت بخشد و امام صادق علیهالسلام نیز دعای معروف «یامن ارجوه» را به او آموخت.(۱)
در این دعا فرازی دارد که در آن جمیع خیر دنیا و جمیع خیر آخرت از خداوند مسئلت شده و نیز دوری از جمیع شر دنیا و شر آخرت خواستهشده است.(۲)
نکته اول:
در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که هرچند ساختار دنیا آکنده از رنج و کاستی است و اگر کسی در این جهان زندگی میکند، همواره متأثر از این رنجها است، اما معنای «رنج» غیر از معنای «شر» بوده و میان این دو مفهوم عموم و خصوص من وجه جاری است بدین معنا که اینگونه نیست که همه مصادیق شر، رنجآور بوده و یا همه مصادیق رنج، ازجمله شرور باشد.
چراکه بسیاری از رنجها (مانند رنج واکسن و داروی تلخ) اگرچه بهظاهر شرّ و منفور است؛ اما حقیقتاً مطلوب و مصداق «خیر» بوده و تنها رنجی را میتوان منافی با خیر دانست که توجیه نداشته و هیچ امر برتری به دنبال آن نباشد و آثار مثبتی (چه در دنیا و چه در آخرت) برای فرد نداشته باشد.
در این صورت تمنای برطرف ساختن همه شرّ دنیا و به دست آوردن همه خیر آن، امر دور از عقل و غیرواقعی به نظر نمیرسد؛ و معنای دعای یاد شده اینگونه میشود که خداوندا، همه خیر دنیا و آخرت را به من ارزانی بفرما حتی اگر موقتاً درد و رنجی به همراه داشته باشد و خداوندا، همه شر دنیا و آخرت را از من دور بگردان حتی اگر بهظاهر نعمت باشد.
قرآن کریم بهصراحت میفرماید: «چه بسیار از چیزی بدتان میآید و آن برایتان خیر است و چه بسیار به چیزی رغبت دارید و آن برایتان بد است».(۳)
نکته دوم:
داشتن «همت بلند» در دعا و نیز تمنّای امور متعالی، یکی از آداب دعا بوده و در قرآن کریم و سیره حضرات معصومین علیهمالسلام نیز شواهد بسیاری دارد.
بهعبارتدیگر، هرچه قدر که بحث «قناعت» در مادیات مورد سفارش قرار گرفته و فزونخواهی در آن نکوهش شده است، قناعت در امور معنوی مورد نکوهش بوده و فزونخواهی تحسین میشود.
ازاینرو قرآن کریم، دعای مؤمنان، برای پیشوایی متقین در نسل ایشان،(۴) درخواست حضرت ابراهیم علیهالسلام برای امتداد امامت در نسل خویش،(۵) دعای حضرت آسیه برای داشتن خانهای اختصاصی در نزد پروردگار در بهشت(۶) و یا دعای حضرت سلیمان علیهالسلام برای تحقق سلطنتی که نظیر آن وجود نداشته باشد(۷) را به نشانه همت بالای ایشان در قرآن کریم میستاید.
در حقیقت، خداوند صاحب همهچیز است و تمام خزائن زمین و آسمان به دست اوست(۸) و به انسان اذن درخواست و دعا داده است. امام علی علیهالسلام میفرماید: «بدان، خدایی که گنجهای آسمان و زمین در دست اوست، به تو اجازه درخواست داده و اجابت آن را به عهده گرفته است. تو را فرمان داده که از او بخواهی تا عطا کند، درخواست رحمت کنی تا ببخشاید».(۹)
از سوی دیگر، درخواست کم یا زیاد انسان، تفاوتی برای خداوند نداشته و اینگونه نیست که اجابت کم برای او از اجابت زیاد سختتر باشد! و یا درخواست زیاد از حد او را کلافه کند. همچنان که امام سجاد علیهالسلام در این خصوص میفرماید: «خدایا تویی آنکه درخواستکننده به کوی تو ناتوانت نکند و عطابخشی، از تو نکاهد».(۱۰)
حال که چنین است، دعا، در مَثَل، در حکم چک سفیدی است که به دست انسان داده شده و عجیب است اگر کسی، این چک را با مبلغی ناچیز و عطایی نامقدار پر کند! ازاینرو در بعضی فقرات دعای کمیل از خداوند مسئلت میکنیم که: «خدایا مرا از برترین و بالاترین بندگانت قرار بده».(۱۱)
نکته سوم:
درخواست هرکسی از خداوند متناسب با معرفت او نسبت به خداوند است. پس هنگامیکه در ابتدای این دعای شریف، اقرار کردهایم که همه خوبیها از خداوند بوده و ما امید آن را تنها از ناحیه او داریم تا جایی که در قبال بهانهای قلیل، عطایی کثیر را به ما میبخشد، متناسب با همین نگاه، همه خوبیهای دنیا و آخرت را میخواهیم.
در حقیقت در اینجا سخن از قابلیت قابل و حد او در پذیرش عطایای الهی و یا حتی امکان تحقق و یا عدم تحقق آن نیست و هر چه هست نظر به کرامت الهی و ساحت عطای ربوبی است که در آن نقصی حاصل نشده و حدی وجود ندارد.
گستاخ تو کردهای مرا با لب خویش ورنه تو کجا و من بیچاره کجا
گویی بندهای که چنین دعایی را ایراد میکند، از کاستیهای خودش و حدود عالم ممکنات فراتر رفته و با نظر با ساحت فاعلی و توجه به کمال مطلق خداوندی، همه خیر دنیا و آخرت را طلب میکند. هرچند در حقیقت، در یک منظر فلسفی و عرفانی، همه خیر دنیا و آخرت همان خداوند تبارکوتعالی است و گویی دعاکننده در این فراز خود خداوند را در دنیا و آخرت طلب کرده و آنچه مانع این وصال میشود را از خداوند مسئلت دارد.
محب صادق از جانان، بهجز جانان نمیخواهد که حیف است از خدا چیزی، تمنا جز خدا کردن
کلمات کلیدی:
دعای ماه رجب، دعا، جمیع خیر الدنیا، جمیع خیر الاخره.
پینوشتها:
۱. مکارم شیرازی، ناصر، کلیات مفاتیح نوین، قم، نشر امام علی بن ابیطالب علیهمالسلام، ۱۳۹۵ ش، چ ۴۰، ص۶۳۳.
۲. «أَعْطِنِی بِمَسْأَلَتِی إِیاکَ جَمِیعَ خَیرِ الدُّنْیا وَ جَمِیعَ خَیرِ الآخِرَه، وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیاکَ جَمِیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَ شَرِّ الآخِرَهِ».
۳. سوره بقره، آیه ۲۱۶ ﴿عَسی أَنْ تَکْرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیرٌ لَکُمْ وَ عَسی أَنْ تُحِبُّوا شَیئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ﴾.
۴. سوره فرقان، آیه ۷۴ ﴿و الّذین یقُولُون ربّنا هبْ لنا مِنْ أزْواجِنا و ذُرِّیاتِنا قُرّه أعْینٍ و اجْعلْنا لِلْمُتّقین إِماماً﴾.
۵. سوره بقره، آیه ۱۲۴ ﴿قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّیتِی﴾.
۶. سوره تحریم، آیه ۱۱ ﴿و ضرب اللّهُ مثلاً لِلّذین آمنُوا امْرأت فِرْعوْن إِذْ قالتْ ربِّ ابْنِ لی عِنْدک بیتاً فِی الْجنّهِ﴾.
۷. سوره ص، آیه ۳۵ ﴿قال ربِّ اغْفِرْ لی و هبْ لی مُلْکاً لا ینْبغی لِأحدٍ مِنْ بعْدی إِنّک أنْت الْوهّابُ﴾.
۸. سوره منافقون، آیه ۷ ﴿و لِلّهِ خزائِنُ السّماواتِ و الْأرْضِ﴾.
۹. «و اعْلمْ أنّ الّذِی بِیدِهِ خزائِنُ السّماواتِ و الْأرْضِ قدْ أذِن لک فِی الدُّعاءِ و تکفّل لک بِالْإِجابهِ و أمرک أنْ تسْألهُ لِیعْطِیک و تسْترْحِمهُ لِیرْحمک». (شریف الرضی، محمد بن حسین، نهجالبلاغه، تحقیق صبحی صالح، قم، نشر هجرت، چ ۱، ۱۴۱۴ ق، وصیت ۳۱)
۱۰. «الهی أنْت الّذِی لا یحْفِیک سائِلٌ و لا ینْقُصُک نائِل» (شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ثمالی)
۱۱. «اجْعَلْنِی مِنْ أَحْسَنِ عِبَادِکَ نَصِیباً عِنْدَکَ وَ أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَهً مِنْکَ وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَهً لَدَیک».