لقب انسيه حوراء برای حضرت زهرا (علیها السلام) وجه تسمیه هست یا که نه واقعا اصلشون از جنس حور است نه انسان؟

لقب انسيه حوراء برای حضرت زهرا (علیها السلام) وجه تسمیه هست یا که نه واقعا اصلشون از جنس حور است نه انسان؟

سؤال:
لقب انسيه حوراء برای حضرت زهرا (علیها السلام) وجه تسمیه هست یا که نه واقعا اصلشون از جنس حور است نه انسان؟

پاسخ:
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند نور حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را پیش از آفرینش زمین و آسمان‌ها آفرید. عرض شد: یا رسول‌الله! مگر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از جنس آدمیان نیست؟ فرمود: او حور است در قالب آدمیان. خداوند نور وی را در صُلب آدم به ودیعه گذاشت و از صلب من بیرون آورد، هر گاه شوق بهشت می‌کنم، فاطمه را می‌بوسم.(1)

ابن‌ عباس در خبر مفصلی از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) نقل کرده که در ساق عرش نوری دیدم که فروزنده بود مانند حوریان بهشتی. پرسیدم کیست؟ گفتند: این دختر،«انسیه حوراء» است و او از میوه‌های بهشتی تکوّن یافته است. حوریه‌ای است به صورت انسیه و انسیه‌ای است به معنی حوریه و چون درِ بهشت را گشودند، بوی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را استشمام کردم.
مراد از حوریه این است که مانند انسان و انسیه، به کدورات عالم طبع، آلوده نشده و چون ملکه نوری است که به همه صور می‌توان متشکل گردد.

اصل حورالعین، از طبیعت ملک و نورانیت است و حضرت فاطمه، انسیه‌ای است که به نورانیت و روحانیت فرشتگان است. چون بشریت، مستلزم کثرت کثافات عنصری مادی است؛ حضرت فاطمه انسیه حوراء از کدورت طبیعت بشری دور و منزه است و او موجودیت بین فرشتگان و بشر است.
بدین جهت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را «انسیه حوراء» گفتند که روح افزا و روح بخش و روح انگیز بود و در طینت سنخیتی او، کدورات و پلیدی وجود نداشته است.

«انسیه حوراء»؛ یک فرشته‌ای به صورت ترکیب عنصری بشری است که در لطافت و ملاحت، حوراء و در صورت، بشری بود که آلوده به پلیدی‌های مادی نشده است. (2)

منابع:
(1) تفسیر الفرات، ص10.
(2) کتاب فاطمة الزهرا"س" صاحب ولایت کبری، ص75.

http://www.askdin.com/showthread.php?t=41161