پرسش:
رفت و آمد و معاشرت با اقوامی که حجاب را رعایت نمیکنند و اهل مصرف الکل هستند چگونه است؟ آیا در گناه آنها شریک هستیم؟ آیا میتوانیم قطع ارتباط کنیم؟
پاسخ:
مقدمه
صله رحم یکی از مهمترین توصیههای اسلام است. اثرات زیادی برای آن ذکر شده است. با این وجود دارای درجات و شرایطی هم هست. گاهی این رفت و آمدها موجب ضلالت وگمراهی است و گاهی باعث نجات و هدایت است. در این راستا به نکاتی توجه کنید.
پاسخ اجمالی1
صلهی رحم آثار بسیاری دارد. ولی حضور در سفرهای که در آن شراب است نهی شده است. بهصورت کلی حضور در مجالس و مهمانیهای فامیلی نباید به گونهای باشد که موجب ترویج و تأیید گناه یا انحراف عقیده و مفسده گردد. اگر شما را دعوت میکنند عذرخواهی کنید و ارتباط و صله رحم را در ایام دیگر و از راههای دیگر پیگیری کنید.
پاسخ اجمالی2
صلهی رحم به معنای ارتباط همراه با لطف و احسان به خویشاوندان نسَبی است و نسبت به همه یک وظیفه شرعی است که آثار و فواید بسیاری برایش ذکر شده است. صلهی رحم نسبت به تمام خویشاوندان (زن و مرد باتقوا و بیتقوا، مسلمان و کافر، ظالم و صالح) باید انجام شود. از سوی دیگر صله رحم نباید انسان را به گناه و آلودگی و تباهی بکشاند. حضور در سفرهای که در آن شراب است نهی شده است. بهصورت کلی حضور در مجالس و مهمانیهای فامیلی نباید به گونهای باشد که موجب ترویج و تأیید گناه یا انحراف عقیده و مفسده گردد. بنابراین ضرورتی در حضور در مهمانیهایی که باعث گناه میشود، نیست. اگر شما را دعوت میکنند، میتوانید عذرخواهی کنید و برایشان آرزوی موفقیت کنید و ارتباط و صله رحم را نیز در ایام دیگر و از راههای دیگر پیگیری کنید.
پاسخ تفصیلی
1. همانطور که میدانید در روایات و سیره امامان علیهم السلام، ما میبینیم که توصیه زیادی به پیوند و معاشرت با نزدیکان شده است و به ما گفتهاند که به خاطر مال دنیا و مسائل ناچیز، این پیوند را خدشهدار نکنیم تا جایی که تأکید فرمودهاند، حتی با افرادی که با شما قطع رابطه کردهاند رابطه برقرار کنید.(1) این یک وظیفهی اخلاقی است که نسبت به اهل گناه، بلکه کفار هم ثابت است. چه بسا به برکت رفت و آمدهای بستگان صالح، فاجران هم راه صلاح پیش گیرند و تأثیر بپذیرند. حتی اگر این ارتباط تأثیری در رفتار ارحام بدکار نگذارد، باز موظف به حفظ رابطه با آنها هستیم. گزارش شده است که یکی از شیعیان از امام صادق علیهالسلام پرسید: «برخی خویشاوندانم خط و تفکر دیگری دارند، غیر از فکر و مرامی که من دارم. آیا آنان بر من حقی دارند؟ حضرت فرمود: آری، حق قرابت و خویشاوندی را چیزی قطع نمیکند. اگر با تو همفکر و همعقیده باشند که دو حق بر تو دارند: یکی حق خویشاوندی، دوم حق اسلام و مسلمانی.»(2)
2. از سوی دیگر، اگرچه صله رحم و مهمانی خوب است و یکی از نیازهای هر انسانی است، ولی انسان باید در صله رحم توجه کند که باعث آلوده شدن انسان به گناهان دیگر نشود، شیطان و هوای نفس و دشمنان تلاش دارند صله رحمها و مهمانیها محلّى براى آلوده کردن مردم، مخصوصاً جوانها باشد.
3. در مورد شراب خواری و همراهی با کسی که شرب خمر میکند از پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله روایت شده است: «کسى که به خدا و روز واپسین ایمان داشته باشد، نباید بر سر سفرهاى بنشیند که در آن شراب خورده میشود.»(3) اساساً حضور در مجالس و مهمانیها و صله رحم نباید به گونهای باشد که موجب ترویج و تأیید گناه یا انحراف عقیده و مفسده گردد. بنابراین حضور در مهمانیهایی که بیحجاب هستند یا اهل شراب هستند، ممکن است باعث تقویت کارها و عقیدههای باطل آنان بشود یا حتی ممکن است کمکم باعث سستی خود شما یا دیگر اعضای خانواده یا دوستانتان بشود. بنابراین حضور در این مهمانیها ضرورتی ندارد. اگر شما را دعوت میکنند میتوانید عذرخواهی کنید و برایشان آرزوی سعادت کنید و ارتباط و صله رحم را نیز در ایام دیگر و از راههای دیگر پیگیری کنید.
نتیجهگیری
صلهی رحم به معنای ارتباط همراه با لطف و احسان به خویشاوندان نسَبی است و برای همه یک وظیفه شرعی است که آثار و فواید بسیاری برایش ذکر شده است. صلهی رحم نسبت به تمام خویشاوندان (زن و مرد باتقوا و بیتقوا، مسلمان و کافر، ظالم و صالح) باید انجام شود. از سوی دیگر صله رحم نباید انسان را به گناه و آلودگی و تباهی بکشاند. حضور در سفرهای که در آن شراب است نهی شده است. بهصورت کلی حضور در مجالس و مهمانیهای فامیلی نباید به گونهای باشد که موجب ترویج و تأیید گناه یا انحراف عقیده و مفسده گردد. بنابراین ضرورتی در حضور در مهمانیهایی که باعث گناه میشود، نیست. اگر شما را دعوت میکنند، میتوانید عذرخواهی کنید و برایشان آرزوی موفقیت کنید و ارتباط و صله رحم را نیز در ایام دیگر و از راههای دیگر پیگیری کنید.
منابع برای مطالعه بیشتر
- وصال خویشان: چشم اندازی به صله رحم در آیات و روایات، اثر اقبال حسینینیا
- صله رحم، اثر سید جواد مرادینیا
پینوشتها
1. «صِلُوا مَنْ قَطَعَکُمْ وَ عُودُوا بِالْفَضْلِ عَلَیْهِم»: مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق، ج71، ص412.
2. «قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع تَکُونُ لِیَ الْقَرَابَةُ عَلَى غَیْرِ أَمْرِی أَ لَهُمْ عَلَیَّ حَقٌّ قَالَ نَعَمْ حَقُّ الرَّحِمِ لَا یَقْطَعُهُ شَیْءٌ وَ إِذَا کَانُوا عَلَى أَمْرِکَ کَانَ لَهُمْ حَقَّانِ حَقُّ الرَّحِمِ وَ حَقُّ الْإِسْلَامِ»: کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق/مصحح: غفاری، علیاکبر و آخوندی، محمد، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق، ج2، ص157.
3. «مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَلَا یَجْلِسْ عَلَى مَائِدَةٍ یُشْرَبُ عَلَیْهَا الْخَمْر»: مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق، ج76 ، ص129.