پرسش:
بر اساس روایات چه عواملی باعث زوال و کاهش عقل میشود؟
پاسخ:
عقل نعمتی از جانب خداوند است که براساس روایات اسلامی، برای افراد متفاوت بوده و قابلیت افزایش و کاهش را دارد. در بعضی احادیث، عواملی برای کاهش و زوال عقل بیان شده است. توجه به این نکات و برطرف کردن آنها در زندگی، میتواند انسان را از چنین مشکلی برهاند.
در ادامه برخی از این عوامل بیان خواهند شد.
عوامل زوال و کاهش عقل
1. آرزوی طولانی، گفتار بیهوده و شهوترانی
در روایتی از امام صادق علیهالسلام چنین سفارش شده است: «مَنْ سَلَّطَ ثَلَاثاً عَلَى ثَلَاثٍ فَکَأَنَّمَا أَعَانَ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ مَنْ أَظْلَمَ نُورَ تَفَکُّرِهِ بِطُولِ أَمَلِهِ وَ مَحَا طَرَائِفَ حِکْمَتِهِ بِفُضُولِ کَلَامِهِ وَ أَطْفَأَ نُورَ عِبْرَتِهِ بِشَهَوَاتِ نَفْسِهِ فَکَأَنَّمَا أَعَانَ هَوَاهُ عَلَى هَدْمِ عَقْلِهِ وَ مَنْ هَدَمَ عَقْلَهُ أَفْسَدَ عَلَیْهِ دِینَهُ وَ دُنْیَاه».(1) «هرکس سه چیز را بر سه چیز دیگر مسلط سازد به ویرانى عقلش کمک کرده، آنکه پرتو اندیشهاش را به آرزوى دراز تاریک کند و شگفتیهای حکمتش را با گفتار بیهوده نابود سازد و تابش نور اندرز را به خواهشهای نفس خود خاموش نماید، و به نابودى عقل خود اقدام کند، هرکس عقلش را ویران کرد دین و دنیایش تباه شود».
بنابراین، آرزوی طولانی، گفتار بیفایده و لغو و شهوترانی از عوامل تباهی عقل هستند. در حدیثی از امیرالمؤمنین علیهالسلام بیان شده که شوخی بیشازحد نیز میتواند در فساد عقل تاثیرگذار باشد.(2)
2. تبعیت از هوا و هوس
هوسرانی و پیروی از خواهشهای نفسانی از دیگر عوامل کم شدن عقل است. در این خصوص روایات زیادی از اهلبیت علیهمالسلام نقل شده است. بهعنوانمثال در حدیثی از امیرالمؤمنین علیهالسلام چنین نقل شده است: طَاعَهُ الْهَوَى تُفْسِدُ الْعَقْلَ؛(3) پیروی از هوای نفس عقل را فاسد میکند».
ایشان در حدیثی دیگر فرمودهاند: «غالب شدن خواهشهای نفسانی، فاسد میکند دین و عقل را».(4) حتی در حدیثی دیگر بیان شده که مقدار کم هوسرانی و خواهشهای نفسانی میتواند موجب فساد عقل شود.(5)
3. تکبر
از دیگر اموری که موجب نقصان و کاهش عقل میشود، تکبر و خودبزرگبینی است. در حدیثی از امام باقر علیهالسلام چنین روایت شده است: «مَا دَخَلَ قَلْبَ امْرِئٍ شَیْءٌ مِنَ الْکِبْرِ إِلَّا نَقَصَ مِنْ عَقْلِهِ مِثْلَ مَا دَخَلَهُ مِنْ ذَلِکَ قَلَّ أَوْ کَثُرَ».(6) «در قلب هر کس مقدارى کبر داخل شد به مان نسبت از عقلش کاسته مىشود چه زیاد باشد یا کم». در روایتی دیگر تکبر و خودبزرگبینی ناشی از فساد عقل دانسته شده است.(7)
4. عصبانیت
از عوامل مهم کم شدن عقل، عصبانیت است. دلیل اهمیت این موضوع، روایات فراوانی است که در منابع روایی شیعه وجود دارد. در حدیثی از امیرالمؤمنین علیهالسلام آمده است: «الْغَضَبُ یُفْسِدُ الْأَلْبَابَ وَ یُبَعِّدُ الصَّوَابَ».(8) «خشم، خردها را تباه میگرداند و از جاده صواب دور میسازد».
در روایتی از امام صادق علیهالسلام نیز بیان شده که: «الْغَضَبُ مَمْحَقَهٌ لِقَلْبِ الْحَکِیمِ وَ قَالَ مَنْ لَمْ یَمْلِکْ غَضَبَهُ لَمْ یَمْلِکْ عَقْلَهُ».(9) «خشم، دل حکیم را تباه میکند و کسی که اختیار خشم خود را نداشته باشد، اختیار عقل خویش را ندارد». علاوه بر این، در بعضی احادیث، کسی که خشم بر او مسلط است، سزاوار عاقل شمردهشدن نیست(10) و در جایگاه حیوانات شمرده شدهاست.(11)
5. همنشینی با جاهل
در روایات اسلامی، دوستی و همنشینی با افراد نادان و جاهل نهی شده است. در حدیثی از امیرالمؤمنین علیهالسلام، همنشینی با این افراد، موجب نقصان عقل دانسته شده است: «مَنْ صَحِبَ جَاهِلًا نَقَصَ مِنْ عَقْلِهِ؛(12) هر که با نادان کمخرد همنشین شود از خردش کاسته شود».
6. دنیادوستی
دوست داشتن دنیا و همواره دنبال امور مادی بودن، از دیگر عوامل کاهش عقل است. امیرالمؤمنین علیهالسلام در این موضوع میفرمایند: «حُبُّ الدُّنْیَا یُفْسِدُ الْعَقْلَ وَ یُصِمُّ الْقَلْبَ عَنْ سَمَاعِ الْحِکْمَهِ وَ یُوجِبُ أَلِیمَ الْعِقَابِ».(13) «دنیادوستى عقل را فاسد میکند و دل را از شنیدن حکمت کر مىگرداند و عذاب دردناک را واجب مىسازد». روایتی دیگر نیز زرقوبرق دنیا را موجب فساد عقل دانسته است.(14)
7. ترک گوشت
در منابع دینی برای کسی که بهطورکلی گیاهخواری میکند و گوشت را کنار میگذارد، مضرات و نتایج بدی بیان شده است. یکی از این مضرات، زایل شدن عقل است. امام صادق علیهالسلام در روایتی میفرمایند: «اللَّحْمُ یُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ یَزِیدُ فِی الْعَقْلِ وَ مَنْ تَرَکَ أَکْلَهُ أَیَّاماً فَسَدَ عَقْلُهُ».(15) «گوشت، گوشت میرویاند و عقل را زیاد میکند و کسی که ایامی را گوشت نخورد عقلش فاسد میشود». در حدیثی دیگر بیان شده کسی که چهل روز گوشت نخورد، اخلاقش بد میشود و عقلش کم میشود.(16)
8. ترک تجارت
در روایتی از امام صادق علیهالسلام، ترک تجارت موجب کم شدن عقل دانسته شده است: «تَرْکُ التِّجَارَهِ یَنْقُصُ الْعَقْلَ؛(17) رها کردن تجارت عقل را کم میکند». البته با توجه به اینکه شغل همهی افراد تجارت نیست، منظور این حدیث افرادی است که کاملاً خریدوفروش را ترک میکنند و حتی مایحتاج روزانه خود را نیز نمیخرند و کسی را مسئول این کار میکنند. در مقابل روایاتی وجود دارد که تجارت و خریدوفروش را موجب زیاد شدن عقل دانستهاند.(18)
نتیجه گیری
در احادیث اسلامی برای کاهش و زوال عقل عواملی بیان شده است. آرزوی طولانی، گفتار بیهوده و شهوترانی از این عوامل هستند. علاوه بر این، تبعیت از هوا و هوس، تکبر و عصبانیت از دیگر کارهایی است که میتواند در کم شدن عقل مؤثر باشند. در احادیث همنشینی با جاهل و دنیادوستی نیز از عوامل زوال و فساد عقل معرفی شده است. در بعضی روایات، ترک خوردن گوشت و ترک تجارت نیز از این موارد شمرده شدهاند. البته عوامل کاهش عقل منحصر در موارد بیان شده نیست و با مطالعة احادیث میتوان موارد دیگری نیز بر این لیست افزود.
پینوشتها
1. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق/ مصحح: غفارى علىاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407ق، ج1، ص17، ح12.
2. لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، محقق/ مصحح: حسنى بیرجندى، حسین، قم: دارالحدیث، 1376ش، ص448، ح7954.
3. لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، محقق/ مصحح: حسنى بیرجندى، حسین، قم: دارالحدیث، 1376ش، ص317، ح5527.
4. آقا جمال خوانسارى، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق/ مصحح: حسینى ارموى محدث، جلالالدین، تهران: دانشگاه تهران، 1366ش، ج4، ص383، ح6414.
5. آقا جمال خوانسارى، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق/ مصحح: حسینى ارموى محدث، جلالالدین، تهران: دانشگاه تهران، 1366ش، ج6، ص456، ح10985.
6. اربلى، على بن عیسى، کشف الغمه فی معرفه الأئمه(ط. القدیمه)، محقق/ مصحح: رسولى محلاتى، سید هاشم، تبریز: بنى هاشمى، 1381 ق، ج2، ص132.
7. لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، محقق/ مصحح: حسنى بیرجندى، حسین، قم: دارالحدیث، 1376ش، ص269، ح4936.
8. لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، محقق/ مصحح: حسنى بیرجندى، حسین، قم: دارالحدیث، 1376ش، ص28، ح404.
9. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق/ مصحح: غفارى علىاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407ق، ج2، ص305، ح13.
10. لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، محقق/ مصحح: حسنى بیرجندى، حسین، قم: دارالحدیث، 1376ش، ص534، ح9788.
11. آقا جمال خوانسارى، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق/ مصحح: حسینى ارموى محدث، جلالالدین، تهران: دانشگاه تهران، 1366ش، ج5، ص362، ح8756.
12. کراجکى، محمد بن على، کنز الفوائد، محقق/ مصحح: نعمه، عبدالله، قم: دارالذخائر، 1410 ق، ج1، ص199.
13. لیثى واسطى، على بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، محقق/ مصحح: حسنى بیرجندى، حسین، قم: دارالحدیث، 1376ش، ص231، ح4421.
14. تمیمى آمدى، عبدالواحد بن محمد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، محقق/ مصحح: درایتى، مصطفى، قم: دفتر تبلیغات، 1366ش، ص65، ح856.
15. ابنا بسطام، عبدالله و حسین، طب الأئمه علیهمالسلام، محقق/ مصحح: خرسان، محمدمهدى، قم، ناشر: دارالشریف الرضی، 1411ق، ص139.
16. ابنا بسطام، عبدالله و حسین، طب الأئمه علیهمالسلام، محقق/ مصحح: خرسان، محمدمهدى، قم، ناشر: دارالشریف الرضی، 1411ق، ص139.
17. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق/ مصحح: غفارى علىاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407ق، ج5، ص148، ح1.
18. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق/ مصحح: غفارى علىاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407ق، ج5، ص148، ح2.