شب قدر در سطح کره زمین به اندازه یک شبانهروز (۲۴ ساعت) است. بنابر این، هر قسمتی از کره زمین در پارهای از آن قرار میگیرد. از این رو اگر کسی آن را شبی در ایران درک کند و سپس به کشور دوردستی سفر نماید و شب بعد در آنجا دوباره لیلةالقدر را درک کند، در واقع یک شب بیشتر نبوده؛ زیرا شب بعد استمرار همان شب و پاره دیگری از آن واحد زمانی است و فاصله شدن روز بین دو نقطه، آن را به دو شب تبدیل نمیکند؛ زیرا از ۲۴ ساعت خارج نشده و آنچه در نظر این فرد شب دوم است، در واقع مراحل پایانی همان ۲۴ ساعت میباشد.
به عبارت دیگر: منظور از شب، قرار گرفتن سایه قسمتی از کره زمین روی قسمت دیگر است که اگر مثلاً شب قدر از ایران شروع شود، تا زمانی که این سایه تمام کره زمین را فرا گیرد، شب قدر ادامه دارد.(۱)
بنابراین اگر چه نزول قرآن در شبی خاص صورت گرفت، اما همه شبها یا روزها همین حالت را دارند که در عرض ۲۴ ساعت به صورت تدریجی کل زمین را پوشش میدهند.
گاهی نیز تفاوت در کشورها ناشی از اختلاف دیدگاه در مسئله رؤیت هلال است. رؤیت یا عدم رؤیت یا اختلاف مبنایی در مسئله رؤیت هلال، موجب میشود که شروع ماه مبارک در بعضی کشورها زودتر صورت گیرد و به همین جهت، شبهای قدر آنها نیز متفاوت میشود.
پینوشتها:
۱ـ آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات، ج ۳، ص ۳۰۶؛ تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۱۹۲.