گذاشتن نام غیر اسلامی ظلم به فرزند است ؟
اسم دختر من وانیا به معنی هدیه شکوهمند خدا است. ولی عبری است، یکی از دوستان می گوید چرا این اسم را برای فرزند خود انتخاب کردید؟، در روز قیامت او از شما به خدا شکایت می کند.می خواستم ببینم این حرف تا چه اندازه صحیح است ؟
نام هر شخص علاوه بر اینکه علامتی برای اوست و باعث تمایز و تشخیص او از دیگران می شود؛ انتخاب صحیح آن می تواند تأثیر تربیتی و روانی زیادی بر او داشته باشد هر بار با صدا کردن او به این نام، باعث می شود که خود را با مفهوم و حقیقت آن بیشتر مطابقت داده بلکه خود را مصداق واقعی آن بداند.
از نظر اسلام هم یکی از حقوقی که فرزندان به گردن والدین دارند، انتخاب نام نیکو و زیبا برای آنهاست و چون این یک حق برای فرزند هست، اگر والدین آن را ادا نکنند، مسئول خواهند بود و فرزندشان می تواند در پیشگاه الهی از آنان شکایت برد که والدین من این حق مرا ادا نکرده اند.
پیامبر رحمت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)مؤمنین را به نامگذاری شایسته فرزندان سفارش نموده و می فرماید «نخستین چیزی که هر یک از شما به فرزندش پیشکش می کند نام نیکو است. بنابراین هر کدام از شما نامی نیکو بر فرزند خویش نهد.»[۱]
اسلام برای تشویق مؤمنین و بیان جایگاه نام نیکو این مهم را محدود به دنیا نمی داند و تا قیامت اتصاف نام به صاحبش را یاد آوری می کند، آنجا که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود « نام نیکو بر خود نهید، زیرا در قیامت به این نام ها خوانده می شوید فلانی پسر فلانی بر خیز به سوی نور خود برو و فلانی پسر فلانی برخیز که نوری نداری.» از اینجا مشخص می شود برخی نام ها از نظر معنوی در قیامت دارای نور هستند.
اما این که نام خوب چه نامی است در روایات دینی فقط معیار های آن بیان شده است و در خصوص نام ها (این که فارسی باشد یا عربی یا زبان دیگری) اظهار نظری نشده است. البته به والیدن سفارش شده که اگر این گونه فرزندانتان را نامگذاری کنید بهتر است. مثلا حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) می فرماید: «راست ترین نام ها، نامی است گویای عبودت و بندگی باشد، بهترین نام ها نام های پیامبران است» همچنین نام گذاری بزرگان دینی و مذهبی نشانگر اعتقاد صاحب نام و علاقه او به راه و روش اوست.
انتخاب نام های بزرگان و شخصیت ها بر افراد، باعث می شود که صاحب نام احساس نوعی بزرگی و وقار در خود نماید و هم رنگی خود با شخصیت مورد نظر را مضاعف نماید. این احساس روز به روز بیشتر و باعث اثرگذاری بر رفتار و گفتار او می گردد تا جائی که خود را مسئول حراست از قداست آن نام می شمارد.
رسالت والدین در تربیت صحیح فرزندان به روزی حلال، تعلیم و تربیت و ...
خلاصه نمی شود بلکه انتخاب نام مناسب اولین قدم اظهار محبت آنها به فرزندشان تلقی شده که باید محقق شود.
از نظر اسلام هم یکی از حقوقی که فرزندان به گردن والدین دارند، انتخاب نام نیکو و زیبا برای آنهاست و چون این یک حق برای فرزند هست، اگر والدین آن را ادا نکنند، مسئول خواهند بود و فرزندشان می تواند در پیشگاه الهی از آنان شکایت برد که والدین من این حق مرا ادا نکرده اند.
پیامبر رحمت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)مؤمنین را به نامگذاری شایسته فرزندان سفارش نموده و می فرماید «نخستین چیزی که هر یک از شما به فرزندش پیشکش می کند نام نیکو است. بنابراین هر کدام از شما نامی نیکو بر فرزند خویش نهد.»[۱]
اسلام برای تشویق مؤمنین و بیان جایگاه نام نیکو این مهم را محدود به دنیا نمی داند و تا قیامت اتصاف نام به صاحبش را یاد آوری می کند، آنجا که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود « نام نیکو بر خود نهید، زیرا در قیامت به این نام ها خوانده می شوید فلانی پسر فلانی بر خیز به سوی نور خود برو و فلانی پسر فلانی برخیز که نوری نداری.» از اینجا مشخص می شود برخی نام ها از نظر معنوی در قیامت دارای نور هستند.
اما این که نام خوب چه نامی است در روایات دینی فقط معیار های آن بیان شده است و در خصوص نام ها (این که فارسی باشد یا عربی یا زبان دیگری) اظهار نظری نشده است. البته به والیدن سفارش شده که اگر این گونه فرزندانتان را نامگذاری کنید بهتر است. مثلا حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) می فرماید: «راست ترین نام ها، نامی است گویای عبودت و بندگی باشد، بهترین نام ها نام های پیامبران است» همچنین نام گذاری بزرگان دینی و مذهبی نشانگر اعتقاد صاحب نام و علاقه او به راه و روش اوست.
انتخاب نام های بزرگان و شخصیت ها بر افراد، باعث می شود که صاحب نام احساس نوعی بزرگی و وقار در خود نماید و هم رنگی خود با شخصیت مورد نظر را مضاعف نماید. این احساس روز به روز بیشتر و باعث اثرگذاری بر رفتار و گفتار او می گردد تا جائی که خود را مسئول حراست از قداست آن نام می شمارد.
رسالت والدین در تربیت صحیح فرزندان به روزی حلال، تعلیم و تربیت و ...
خلاصه نمی شود بلکه انتخاب نام مناسب اولین قدم اظهار محبت آنها به فرزندشان تلقی شده که باید محقق شود.
پی نوشت:
[۱]- میزان الحکمه حدیث۸۹۰۸مؤلف م.ری شهری.
[۲]- همان، حدیث شماره ۲۵۸۶.
[۳]- میزان الحکمه حدیث ۸۹۱۱.
[۱]- میزان الحکمه حدیث۸۹۰۸مؤلف م.ری شهری.
[۲]- همان، حدیث شماره ۲۵۸۶.
[۳]- میزان الحکمه حدیث ۸۹۱۱.