پرسش: آیا تفاوتی میان گوش کردن روضه در خانه و یا شرکت در مجالس عزاداری خارج از خانه وجود دارد؟
پاسخ: عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) عبادتی است که میتواند به صورت فردی و یا جمعی برگزار شود. اما در روایات دینی فضیلت زیادی برای شرکت در مجالس اهل بیت(علیهم السلام) و اقامه آن به صورت جمعی بیان شده است. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:
«تَزَاوَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَذَاكَرُوا أَمْرَنَا وَ أَحْيُوهُ؛ به زيارت و ديدار يكديگر برويد. با هم به سخن و مذاكره بنشينيد و امر ما را زنده كنيد.»(1)
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: قَالَ لِفُضَيْلٍ:«تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟» قَالَ: نَعَمْ، جُعِلْتُ فِدَاكَ. قَالَ: «إِنَّ تِلْكَ الْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا، فَأَحْيُوا أَمْرَنَا يَا فُضَيْلُ، فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا؛ امام صادق (ع) از فُضیل پرسید: آیا (دورهم) مینشینید و حدیث و سخن میگویید؟ گفت: آری. فرمود: اینگونه مجالس را دوست دارم، پس امر (امامت) ما را زنده بدارید. خدا رحمت کند کسی را که امر و راه ما را احیا کند».(2)
برخی از آثار ویژه شرکت در مجالس اهل بیت(علیهم السلام) عبارت است از:
برخورداری از معنویت محیط و یا افراد صاحب نفسی که در مجلس حضور دارند.
تعظیم شعائر و رونق دهی به مجالس مذهبی
با این وجود در برخی از موارد ممکن است ماندن در خانه و شنیدن روضه از رسانه های دیداری یا شنیداری ارجحیت و اولویت پیدا کند. مثلا:
بی نظمی و همهمه مجلس اجازه بهره بردن از مراسم و حضور قلب را ندهد.
بیرون رفتن از خانه با حفظ حجاب و حیا در تعارض قرار گیرد.
پی نوشت ها:
1. کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج2، ص175.
2. حميرى، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، موسسه آل البیت(علیهم السلام)، قم، ص 36.