استدلال آيت‌الله جعفر سبحانی برای وحیانی بودن قرآن

سؤال:
علامه جعفر سبحانی (مد ظله) فرمود: آيا می‌توان باور كرد پيامبری كه در غار عبادت می‌كند، بتواند حركت وضعی و انتقالی خورشيد را با توجه به وضعيت پايين علمی روزگار خود بيان كند؟ این استدلال و نتیجه‌گیری کاملا غلط هست؛ زیرا این چه حرفی است؟ ایشون دارند حد و اندازه علم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را با چه مقایسه می‌کنند؟ با غار نشین بودن پیامبر؟! با علم مردم آن روزگار ؟!! یعنی پیامبر از خودش هیچ علمی نداشته است؟ چه طور حضرت علی (علیه السلام)( می‌فرمود: من به راه‌های آسمان واردتر هستم تا راه‌های زمین؛ ولی حالا پیامبر اطلاعات نجومی نداشته است؟ شاید شما بگویید که اطلاعات نجومی پیامبر هم از خدا گرفته شده است. پیامبر چه زمانی علمش کامل شد؟ چه وقت به تمام علوم نجومی آگاه شد؟ بعد از نزول کامل قرآن؟ قبل از نزول کامل قرآن؟ از ابتداء خلقت پیامبر؟
ما شیعیان معتقد هستیم که زمانی که نه زمین بوده نه آسمان‌ها، پنچ تن وجود داشتند، پس چطور ممکن است که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) قبل از رسیدن به پیامبری، هیچ علم نجومی‌ای نداشته باشد؟ چطور امامان معصوم ما، از دوران کودکی، عالم به تمام علوم بودند؛ اما پیامبر ما نبوده است؟ به خدا نمی‌خواهم مغلطه کنم؛ ولی این استدلال آقای سبحانی اصلا زیبا و درست نیست. وی فرمود: اعجاز علمی قرآن، نشانه وحيانی بودن آن است. این یعنی این که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) قبل از نزول قرآن، کمترین درجه علمی را داشتند. این یعنی قرآن به پیامبر گفت است که وضعیت خورشید و ماه چگونه و پیامبر قبل از آن هیچ اطلاعاتی نداشتند. نباید ابعاد وجودی پیامبر را با ویژگی‌ها و فاکتورهای زمان پیامبر و از همه بدتر غار نشین بودن وی مقایسه کرد.

پاسخ:
دوست عزیز شما هم در واقع تأیید حرف آیت الله سبحانی را می‌کنید. فقط منظور ایشان را متوجه نشدید.
ایشان هم منکر علم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) قبل از رسالت نیستند و در واقع، علم سابق پیامبر و لاحق را همگی را از خدا می‌داند و می‌فرماید علم زمینی نیست؛ چون سواد زمینی نداشت.
این لینک‌ها را هم مشاهده بفرمایید:
آيا پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله وسلم بي سواد بودند ؟
آیا پیامبر اسلام امی بود؟

http://www.askdin.com/thread29440.html

دیدگاه جدیدی بگذارید