آیا ابلیس فقط سراغ شیعیان امام علی (علیه السلام) می‌آید و به بقیه کار ندارد؟

سؤال:
در آیات قرآن انجایی که ابلیس اخراج شد. مضمون آیه این است که شیطان قسم یاد کرده افرادی که در صراط مستقیم هستند را بفریبد. پس آیا کسانی که در صراط مستقیم نیستند، ابلیس سراغ آن‌ها نمی‌رود و با توجه به حدیث امیر مومنین که فرمود: «أنا صراط المستقیم»، من این طور استنباط کردم که ابلیس فقط سراغ شیعیان امام علی (علیه السلام) می‌آید و به بقیه کار ندارد. ایا این حرف ابلیس حرف تمامی شیاطین است یا نه فقط حرف خود ابلیس است؟

پاسخ:
در پاسخ سؤال شما تفسیر آیات 16 و 17 از سوره مبارکه اعراف را در این تاپیک می آوریم تا ان شاء الله در تاپیک‌های آینده نکات دیگری ذکر گردد:در سوره اعراف آمده است:
قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ «16»؛(شيطان) گفت: پس به خاطر آنكه مرا گمراه كردى! من هم براى (فريب دادن) آنان حتماً بر سر راه راست تو (به كمين) خواهم نشست.
ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ «17»؛سپس از روبرو و از پشت سر و از راست و چپشان بر آنان مى‏تازم و بيشتر آنان را سپاسگزار نخواهى يافت.

نكته‏‌ها:
در حديث مى‌‏خوانيم: آن هنگام كه شيطان سوگند خورد از چهار طرف در كمين انسان باشد تا او را منحرف يا متوقّف كند، فرشتگان از روى دلسوزى گفتند: پروردگارا! اين انسان چگونه رها خواهد شد؟ خداوند فرمود: «دو راه از بالاى سر و پايين باز است و هرگاه دست به دعا بر دارد، يا صورت بر خاك نهد، گناهان هفتاد ساله‏اش را مى‏‌بخشايم». (1)
همين كه حضرت آدم از تسلّط شيطان بر انسان آگاه شد، روبه درگاه خدا آورده و ناله زد. خطاب رسيد: «ناراحت نباش، زيرا من گناه را يكى و ثواب را ده برابر حساب مى‌‏كنم و راه توبه هم باز است». (2)
امام باقر (عليه السلام ) فرمود: «ورود ابليس از پيشِ رو بدين شكل است كه امر آخرت را براى انسان ساده و سبك جلوه مى‏‌دهد، و از پشت سر به اين است كه ثروت‏‌اندوزى و بخل و توجّه به اولاد و وارث را تلقين مى‏‌كند و از طرف راست با ايجاد شبهه، دين را متزلزل و تباه مى‏‌سازد و از طرف چپ، لذّات و شهوات و منكرات را غالب مى‏كند». (3)
شيطان اگر بتواند، مانع ايمان انسان مى‏‌شود و اگر نتواند، راه‏‌هاى نفاق و ارتداد را مى‏‌گشايد و اگر موفّق نشود، با ايجاد شک و ترديد و وسوسه، انسان را به گناه سوق مى‏‌دهد تا از ايمان‏ و عبادتش لذّت نبرد و كار خير برايش سنگين و با كراهت جلوه كند.
در روايات متعدّدى، صراط مستقيم، به اهل‏ بيت (عليهم السلام) و ولايت على (عليه السلام) تعبير شده است. (4)

پيام‏‌ها:
1- نافرمانى و گناه خود را به تقدير و قضا و قدر الهى نسبت دادن، كارى شيطانى است. «قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي»
2- ابليس مهلت خواست تا انتقام بگيرد، نه آنكه توبه كند. أَنْظِرْنِي، لَأَقْعُدَنَ‏ ...
3- ابليس به جاى تشكّر از خداوند، گستاخى كرد. إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ‏، لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ‏ ...
4- شيطان، انسان را موجودى منفعل و اغواپذير مى‏داند. لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ‏ ...
5- شيطان، دشمن قسم خورده انسان است. لَأَقْعُدَنَ‏ ... چنان كه در جاى ديگر مى‏‌گويد: «فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ» (5)
6- ابليس نيز اقرار دارد كه راه مستقيم راه خداوند است. «صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ»
7- شيوه‏هاى اغفال ابليس، متعدّد و مختلف است. مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ ...
8- شيطان، هم صراط مستقيم را مى‏شناسد، «صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ» هم راه‏هاى وسوسه و هجوم و غلبه را، لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ‏ ... هم شاكران و ناسپاسان را. «وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ»
9- هدف وآرزوى شيطان، ناسپاسى انسان است. «وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ» بنابراين پيروى از شيطان، ناسپاسى از خداست وانسان سپاسگزار، در راه‏ مستقيم است.

منابع و مآخذ:
1. فخر رازی، تفسير كبير.
2. حویزی، علی بن جمعه، تفسير نور الثقلين
3. مشهدی، تفسير كنزالدقائق
4. صادقی، تفسیر الفرقان.
5. ص: 38/ 82.

http://www.askdin.com/thread25055.html

دیدگاه جدیدی بگذارید