پرسش:
چه جوری می شود آسان خودکشی کرد؟ خواهش می کنم راهنمایی کنید.
پاسخ:
مطمئناً شما در شرایط سختی به سر می برید که این گونه می خواهید به عمر خود در این دنیا پایان دهید به خیال اینکه از مشکلات زندگی رهایی یابید و غم و غصه های تان پایان یابد؛ در حالی که راه های مطمئن دیگری برای حل مشکلات و رسیدن به آرامش وجود دارد، اما با خودکشی نه تنها مشکلات پایان نمی یابد بلکه باب جدیدی از مشکلات و ناملایمات در عالم برزخ بر روی فرد گشوده می شود و بر رنج و عذاب فرد افزوده می گردد.
با خودکشی ممکن است جسدتان در ظاهر بی حرکت و آرام به نظر برسد، اما مطمئناً روح تان در عذاب خواهد بود و هیچ تضمینی وجود ندارد که روح تان در آرامش و آسایش باشد. اتفاقاً کسانی که خودکشی می کنند و با این کار نافرمانی الهی انجام می دهند و با گناه از دنیا می روند در عذاب و سختی فراوان خواهند بود.
خودکشی در اسلام
اگرچه شما به انگیزه و هدف از خودکشی اشاره نکرده اید، اما اصولاً خودکشی به نص صریح قرآن کاری حرام و از گناهان کبیره است که وعدۀ عذاب و دخول در آتش جهنم تا ابد به آن داده شده است؛ چرا که از دیدگاه اسلام، مالک همه چیز از جمله خود انسان، خداوند است و اوست که حق تصرف در همه جهان را دارد؛ به عبارت دیگر، انسان مملوک خدا است و هیچ کس حق ندارد در مملوک خداوند، بدون اذن او تصرف کند؛ آنجا که او رخصت دهد، مُجاز و جایی که او اذن ندهد، غیرمُجاز است. از جمله مواردی که خداوند رخصت انجام آن را به هر کسی نداده، کشتن انسان است. در این موضوع هیچ تفاوتی بین خودکشی و دیگرکشی نیست، چرا که این کار سلب حق حیات از خود و یا دیگری است.
خداوند در قرآن کریم به شدت انسان را از این امر برحذر داشته و می فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِى الأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً» (1)؛ «و آن کس که انسانی را بدون این که قاتل باشد و یا در زمین فساد کند بکشد گویا همه مردم را کشته است». نیز می فرماید: «وَ لَا تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ بِكُمْ رَحِیمًا، وَ مَن یفْعَلْ ذَالِكَ عُدْوَانًا وَ ظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِیهِ نَارًا وَ كَانَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یسِیرًا» (2)؛ «و خود را مکشید زیرا خداوند به شما مهربان است و هر کس چنین کاری را از روی عداوت و ستم انجام بدهد، به زودی او را در آتش می اندازیم و این کار برای خدا آسان است».
در برخی روایات وارده شده است کسی که به عمد خودکشی کند در آتش جهنم تا ابد خواهد ماند. امام صادق(علیه السلام) در این خصوص می فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ مُتَعَمِّداً فَهُوَ فِی نَارِ جَهَنَّمَ خالِداً فِیها» (3)؛ «هرکه به عمد خودکشی کند در آتش دوزخ جاودانه است».
امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ یبْتَلَى بِكُلِّ بَلِیةٍ وَ یمُوتُ بِكُلِّ مِیتَةٍ إِلَّا أَنَّهُ لَا یقْتُلُ نَفْسَه» (4)؛ «مؤمن به هر بلایی مبتلا میشود و با هر نوعی مرگ میمیرد ولی هرگز خودکشی نمیکند».
افرادی که خودکشی می کنند، در حقیقت فرصت توبه و جبران گناه پیدا نمی کنند و شاید همین مسئله سبب جهنمی شدن و دخول در آتش برای ابد می شود. توبه قبل از گناه فایده ای ندارد و با خودکشی هم همۀ اعمال نیک انسان باطل می شود؛ بنابراین با هیچ عملی نمی توان گناه خودکشی را جبران کرد.
راه حل مشکلات!
اگر مشکلاتی در زندگی دارید که هنوز نتوانسته اید راه حلی برای رفع این مشکلات پیدا کنید، باید بدانید فکر خودکشی و اقدام به خودکشی بهترین راه حل نیست؛ چون این کار شوخی بردار نیست و قابل جبران هم نمی باشد. اگر منصفانه نگاه کنید متوجه می شوید که هیچ مشکلی در دنیا آن قدر ارزش ندارد که انسان در برابر آن، جان با ارزشش را فدا کند و سختی این دنیا آنقدر بزرگ و غیرقابل تحمل نیست که انسان بتواند با عذاب ابدی و دردناک جهنم معاوضه کند.
در پایان، توصیه می شود وضعیت زندگی خود و مشکلاتی که با آن روبرو هستید را نوعی امتحان الهی بدانید و هوشمندانه برای حل اصولی آن اقدام کنید. افکار خودکشی می تواند با شرایطی خاص نشانۀ ابتلا به افسردگی باشد که اگر آنها را در خود یافتید در اسرع وقت برای درمان به روانشناسان بالینی مراجعه نمایید؛ زیرا بیماری افسردگی خود به خود بهبود نمی یابد و سهل انگاری در درمان آن موجب پیچیده تر شدن آن می گردد.
مطمن باشید افراد بسیاری هستند که می توانند به شما در رفع مشکلات زندگی کمک کنند، کافی است با آنها در تماس باشید و با مشاوره با آنها برای رفع مشکلات تان چاره اندیشی کنید. توصیه می شود با مراجعه حضوری به مراکز مشاوره ای و خدمات روانشناختی معتبر و گفتگو با مشاوران و روانشناسان باتجربه اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهید.
معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:
- یونسی، سیدجلال، افسردگی: تاثیر شناخت در ابتلا به افسردگی، تهران: نشر قطره، 1397.
- برنز، دیوید دی، از حال بد به حال خوب : شناخت درمانی، ترجمۀ مهدی قراچه داغی، تهران : پیکان، 1380.
- پناهی فر، سجاد و شادی عرب نژاد، مداخله در خودکشی براساس رویکرد شناختی ـ رفتاری: برنامه ای کاربردی برای متخصصین بالینی، تهران: بعثت، 1395.
- حسن زاده، مهدی، چرا بعضی از مردم خودکشی می کنند: علل، پیامدها و راه های پیشگیری از خودکشی، تهران: نشر قطره، 1389.
- حناساب زاده اصفهانی، مریم، نمی خواهم به خودکشی فکر کنم! پیش گیری از بحران خودکشی گرایی با راهبردهای جدید روان شناختی، تهران: نشر قطره، 1389.
- سپهرمنش، زهرا، پیشگیری از خودکشی: راهنمای عملی ارزیابی و پیشگیری از خودکشی، تهران: نشر قطره، 1388.
- صادقی، عباس، پیشگیری و مداخله در بحران خودکشی: راهنمای عملی ارزیابی و مدیریت در بحران خودکشی، تهران: پژوهشگر برتر، 1396.
- صفی زاده، فاروق، خودکشی، انگیزه، سبب ها و درمان، تهران: ایران جام، 1391.
- قهاری، شهربانو، مقابله با خودکشی: راهنمای روان شناسان، روان پزشکان و مشاوران، تهران: نشر قطره، 1391.
- یحیی زاده، حسین و حمزه امینی، مددکاری اجتماعی مداخله در بحران خودکشی، تهران: آوای نور، 1397.
پی نوشت ها:
- مائده(5)، آیه 32.
- نساء(4)، آیه 29 و 30.
- حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، 1409ق، ج29، ص24.
- همان.
- http://askdin.com/comment/1035452#comment-1035452