از زمانی که گناه رو ترک کردم بیمار شدم

سوال:
من تا سه چهار ماه پیش زیاد قرآن نمیخوندم ولی از وقتی که قرآن میخونم و گناه رو ترک کردم بیماری گرفتم و هر چی از خدا میخوام منو شفا بده اتفاقی نمیفته / میخوام بدونم چرا از وقتی من گناه رو ترک کردم مشکل پیدا کردم مگه من کار اشتباهی انجام دادم که بیمار شدم من که تقریبا هرشب قرآن میخونم؟



پاسخ:
با سلام و عرض ادب
قرائت قرآن همراه با تفکر و تأمّل در آیات شریفه ی آن، یکی از دستورات اکید معصومین علیهم السلام و علمای دینی است و استمرار در این کار یقینا باعث رشد روحی و معنوی انسان خواهد شد. از اینکه حضرت عالی توفیق قرائت قران را دارید شاکر باشید بالاخص ترک گناه و معصیت که برای رشد معنوی انسان لازم و ضروری است.
اما شما از کجا می دانید از وقتی قرائت قرآن و ترک گناه را شروع کردید بیماری به سراغتان آمده است؟ شاید این بیماری نتیجه ی عملکرد خودتان بوده و دلایل مادّی داشته است. شاید این بیماری و وجود مشکلات، دلایل دیگری داشته و از قضا مقارن با قرائت قرآن شما شده است؟

مطلب دیگر اینکه دنیا دار امتحان است، هر حادثه و اتفاقی که رخ می دهد سوال امتحانی و ابتلائات است و انسان موظف است بر اساس دستورات دینی به این سوال امتحانی پاسخ دهد، امام صادق (عليه السّلام) فرمودند: « إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيَتَعَاهَدُ الْمُؤْمِنَ بِالْبَلَاءِ إِمَّا بِمَرَضٍ فِي جَسَدِهِ أَوْ بِمُصِيبَةٍ فِي أَهْلٍ أَوْ مَالٍ أَوْ مُصِيبَةٍ مِنْ مَصَائِبِ الدُّنْيَا لِيَأْجُرَهُ عَلَيْهَا» خداوند متعال مؤمن را به مصيبت و بلاء گرفتار مى‏كند و او را به بيمارى در بدن مبتلا مى ‏سازد و يا در مصيبت اهل و فرزند قرار مى‏ دهد و يا يكى از مصيبت‏هاى دنيا را متوجه او مى‏كند تا او را پاداش دهد. » ( 1)

اگر بلا یا سختی یا بیماری برای شما حاصل شده است باید به وضع دینداری خود نظر کنید. اگر حقیقتاً اهل تقوا و عدالت بودید ، آن مشکلات و بیماری ها برای این هستند که گناهان گذشته ی شما پاک شوند و قابلیّت هدایت ها و پاداش های خاصّ خدا در شما ایجاد گردد و استعدادهای الهی شما شکوفا گردند.
امّا اگر در دینداری خود سست بودید و تقوا پبشه نبودید ، باید بدانید که آن سختی ها برای تنبیه (بیدار نمودن ) و ادب کردن هستند تا در آن شرائط خدا و آخرت را یاد نموده به سوی حقیقت و تقوا و عدالت باز گردید ؛ که اگر باز گشتید ، آن دشواری ها برای شما نعمت خواهند بود؛ در غیر این صورت صرفاً مجازات و عذابند و کمالی در پی نخواهند داشت.

البته گاه این مشکلات برای این هستند که بنده ی مومن دچار طغیان نشود یا بنده ی غیر مومن در طغیان خود زیاده روی ننماید. لذا خداوند متعال فرمود: « كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‏ ؛ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏» چنين نيست(كه شما مى‏پنداريد) به يقين انسان طغيان مى‏كند از اينكه خود را بى‏نياز ببيند» (2)
همچنین فرمود: « وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبيرٌ بَصيرٌ» هر گاه خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمين طغيان و ستم مى‏كنند؛ از اين رو به مقدارى كه مى‏خواهد(و مصلحت مى‏داند) نازل مى‏كند، كه نسبت به بندگانش آگاه و بيناست.» (3)




منابع:
1.بحار الأنوار ، ج‏64، ص 237
2.علق:6 و7
3.
الشورى:27

http://www.askdin.com/showthread.php?t=59057&p=1016748&viewfull=1#post10...