پرسش:
چرا امام حسین (علیه السلام) حج خود را نیمه تمام گذاشتند؟
پاسخ:
بسیاری از مویدات گویای آن است که امام حسین (علیه السلام) از ابتدا نیت حج نداشته و قصد عمره مفرده کرده اند. بنابراین آن حضرت محرم به عمره تمتع نشده بلکه از ابتدا محرم به عمره مفرده شده و وارد مکه شدند و با طواف وداع با عمره مفرده ماه ذی الحجه بدون تبدیل نیت از مکه خارج شدند
بر این مطلب هم شواهد تاریخی و هم شواهد روایی وجود دارد.
شواهد روایی:
یک: از امام صادق(علیه السلام) درباره کسی سؤال شد که در ماههای حج، عمره مفرده بهجا آورده، سپس به شهر خود بازگشته است. امام فرمود: جایز است... حسین بن علی(علیهمالسلام )، روز ترویه به سوی عراق رفت و در حالی که به عمره مفرده محرم شده بود(1)
دو: شخصی از امام صادق(علیه السلام) عرض کردم فرق عمره تمتع و مفرده چیست؟ امام فرمود: عمره تمتع با حج مرتبط است و کسی که عمره مفرده انجام میدهد هنگامی که آن را به پایان برساند، میتواند به هرجا که میخواهد برود و امام حسین(علیه السلام) در ذی الحجه عمره مفرده بهجا آورد، سپس در روز ترویه به عراق رفت...(2)
شواهد تاریخی:
یک: امام حسین(علیه السلام) از ابتدا تصمیم داشت از مکه خارج شود و از شهادت خودشان در کربلا مطلع بود؛ چراکه پیش از حرکت از مدینه به سوی مکه در عالم خواب از پیامبر (صلی الله علیه وآله) شنیده بود: «ای حسین! گویا به همین زودی میبینم که در سرزمینی به نام کربلا کشته و ذبح میشوی»(3)
دو: حرکت امام از مدینه به مکه، در ماههای عمره مفرده یعنی ماههای رجب و شعبان صورت گرفته است نه در ماه های حج(شوال ذی القعده، ذی الحجه) (4)
سه: گفتار ابومخنف که میگوید: «حسین بر گِرد خانه خدا طواف کرد و بین صفا و مروه سعی نمود و کمی از موی خود را چید و از عمره خود بیرون آمد. آنگاه به سوی کوفه روانه شد و ما همراه مردم به منا رو کردیم(5)
در این سخن هیچ اشارهای به این نشده است که امام(علیه السلام) حج را به عمره مفرده تبدیل کرد.
منابع:
1.کلینی، ابی جعفر محمد بن یعقوب، الکافی، تصحیح علی اکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیة. ج۴، ص۵۴۵.
2. همان، ج۴، ص۵۳۵
3.صدوق، أبی جعفر محمد بن علی، الامالی، تهران، الاسلامیه، ۱۴۰۴ق،ص۱۵۲؛
4.ابومخنف، لوط بن یحیی، مقتل الحسین(علیه السلام)، قم، مطبعة العلمیة، ۱۳۹۸ق،ص۶۲ـ۶۸.
5.همان، ص۶۶.
http://www.askdin.com/showthread.php?t=15445&p=978263&viewfull=1#post978263