پرسش:
آیا صحت دارد که حضرت موسی به زنان و کودکان رحم نکرده و همه آنان را قتل عام و خانه هایشان را به آتش کشیده است؟
پاسخ:
یکی از آسیبهای جدی برخی از ادیان ابراهیمی تحریف کتب مقدس انان است. این چالش عظیم نه فقط در سالهای متمادی که از قرنهای گذشته گریبان گیر پیروان ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی بوده است. خداوند متعال برای سعادت و رشد و تعالی انسان پیامبرانی را از جنس خودشان همراه با کتب مقدس به سوی انان روانه ساخت تا درس توحید و یگانه پرستی و شریعت الهی را به انان بیاموزد. امت انان علاوه بر بی مهریهایی که در حق پیامبران خود روا داشتند و انان را مورد آزار و اذیت قرار دادند پس از رحلت انان به کتب مقدس و الهی رحم نکرده و ان را دستخوش تحریف نمودند.
آنان دین خدا و پیامبر خویش را به سخره گرفته و جعلیات زیادی را در ان وارد نمودند از جمله این کتابها تورات یهودیان، انجیل مسیحیان و اوستای زرتشتیان است. متاسفانه یهودیان هم در مورد پیامبر خویش قائل به تحریف شده و در کتاب آسمانی تورات مطالبی که هیچ صحت و سقمی ندارد را وارد کردند و به پیامبر خویش اتهاماتی را وارد نمودند.
این در حالی است که پیامبران الهی از گناه و خطا مصون و محفوظ هستند و دارای مقام عصمت میباشند. قران مجید یکی دیگر از کتب آسمانی است که معجزه جاویدان پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و اله) است و خوشبختانه این کتاب مقدس از گزند تحریف در امان مانده است. قرآن به کتب آسمانی تورات و انجیل اشاره دارد و اینکه قوم یهود حرمت آنها را پاس نداشتند.
اکنون به مواردی از تحریف تورات توسط یهودیان اشاره میکنیم.
یهودیان معتقدند پدر حضرت موسی عمران با عمه خود یوکابد ازدواج کرد و حاصل این ازدواج حضرت موسی است در حالی که چنین امری صحت ندارد.[1]
در جای دیگر آمده است که حضرت موسی وقتی از طرف خداوند ماموریت یافت تا به سوی مصر و برای نجات بنی اسراییل برود فرمود من فصاحت و بلاغتت در سخن گفتن ندارم خداوند فرمود من زبان تو میشوم امام حضرت موسی راضی نشد و خداوند در حالی که خشمگین بود برادرش هارون را همراه وی نمود.[2]
این گزارش هم صحت ندارد که حضرت موسی از خداوند راضی نشود و خدا از وی خشمگین شود.
از نکات عجیب در داستان حضرت موسی آن است که خداوند به یکباره و بدون آنکه دلیلی در کتاب مقدس ذکر شده باشد، تصمیم میگیرد که موسی را بکشد! و این در حالی است که موسی را برای آزاد سازی عبرانیان ، به سوی فرعون فرستاده است!:
«و واقع شد در بین راه که خداوند در منزل بدو برخورده، قصد قتل وی نمود. آنگاه صفوره سنگی تیز گرفته، غلفه پسر خود را ختنه کرد و نزد پای وی انداخته، گفت: تو مرا شوهر خون هستی. پس او وی را رها کرد..»[3]
یکی دیگر از تحریفات تورات این است که هارون برادر حضرت موسی گوساله ای از طلا را ساخت و مردم را به پرستش ان دعوت نمود در حالی که این کذب محض است.[4]
قتلعام آموریان
از موارد تحرفی دیگر : طبق گزارش کتاب مقدس ، بنیاسرائیل در طول مسیر خویش به سرزمین آموریان رسیدند. حضرت موسی از سیحون پادشاه آن سرزمین خواست تا به او اجازه عبور از آن سرزمین را بدهد اما پادشاه از چنین اجازهای امتناع ورزید.در نتیجه، بنیاسرائیل به آنها حمله کرده و تمامی مردم آن سرزمین را قتل عام کردند: «و تمام شهرهای او را در آن وقت گرفته مردان و زنان و اطفال هر شهر را هلاک کردیم که یکی را باقی نگذاشتیم».[5]
قتل عام مدیانیان
گزارش کتاب مقدس از این جنگ نیز شگفتآور است. در کتاب مقدس آمده است که بنیاسرائیل پس از فتح این سرزمین به قتلعام مردم این سامان دست زدند و همه را از تیغ گذراندند:
با مدیان به طوری که خداوند موسی را امر فرموده بود جنگ کرده همهی ذکوران را کشتند... و بنی اسرائیل زنان مدیان و اطفال ایشان را به اسیری بردند و جمیع بهایم و جمیع مواشی ایشان و همهی املاک ایشان را غارت کردند و تمامی شهرها و مساکن و قلعههای ایشان را به آتش سوزانیدند...و موسی بر رؤسای لشکر یعنی سرداران هزارهها و سرداران صدها که از خدمت جنگ باز آمده بودند غضبناک شد و موسی به ایشان گفت: آیا همهی زنان را زنده نگاه داشتید؟... پس الآن هر ذکوری از اطفال را بکشید و هر زنی را که مرد را شناخته با او همبستر شده باشد بکشید و از زنان هر دختری را که مرد را نشناخته و با او همبستر نشده برای خود زنده نگاه دارید».[6]
البته روشن است که این صرفا از منظر یهودیان و مسیحیان است. از نگاه مسلمانان، منبع معتبر در مورد زندگانی و تعالیم آن حضرت، قرآن و روایات معتبر اسلامی است. از آنجا که برخی از گزارشها و مسائل مطرح شده در تورات، با آموزهها و گزارشهای منابع معتبر اسلامی در تضاد است، نمیتوان به گزارشهای تورات اعتماد کرد. البته این به معنی انکار تمام گزارشات تورات نیست بلکه به این معنی است که چون، تفکیک وقایع و گزارشهای درست از نادرست برای ما ممکن نیست، بنابر این نمیتوانیم به گزارشهای تورات موجود اعتماد کنیم، هر چند تا زمانی که با مسلمات دینی در تضاد نیست، انکار آن نیز بی مورد خواهد بود.
پرسش:
آیا از جنگهای حضرت موسی گزارشات معتبری در دست هست؟
پاسخ:
در گزارشاتی که در مورد نبرد حضرت موسی (علیه السلام) با فرعونیان بیان شده است به ان صورتی که باید نبردهای خونین و جنگهای سخت وجود نداشته است زیرا بنی اسراییل توسط معجزات و عنایاتی که خداوند به انان داشت بر علیه فرعونیان پیروز میشدند.
در این بین به برخی از معجزات اشاره میکنم
معجزات حضرت موسی
در سوره مبارکهی اعراف، در یک آیه به پنج معجزه از معجزات حضرت موسی اشاره شده است. قبل از بیان این معجزات، بیان این نکته لازم است که علت نزول و وقوع این معجزات متعدد، سرکشی، لجاجت، ایمان نیاوردن و عدم وفای به عهد فرعون و طرفدارانش نسبت به حضرت موسی(علیهالسلام) و بنیاسرائیل بود که حتی بعد از این همه اعجاز، استکبار ورزیدند و بر کفر خود اصرار داشتند.[7]
بعد از این که فرعون خواستهی موسی مبنی بر رها کردن بنیاسرائیل را نپذیرفت، وعدهی موسی که نزول عذاب بود، محقق شد و اولین عذاب (طوفان) بر سر آنان فرود آمد؛ چون بنیاسرائیل در اسارت فرعون بودند و فرعون مثل بردگان از آنها کار می کشید؛ لذا در رنج و سختی شدیدی بودند؛ بعد از مدّت کوتاهی، آنها به حضرت قول دادند و درخواست کردند که عذاب را رفع کند تا ایمان بیاورند و بنیاسرائیل را آزاد کنند؛ اما وقتی به عنایت موسی، خدا عذاب را از آنها برداشت، ایمان نیاوردند و دوباره به آزار و اذیت بنیاسرائیل ادامه دادند، تا جایی که این ماجرا پنج مرتبه با پنج اعجاز و بلای گوناگون تکرار شد:[8]
«فَأَرْسَلْنا عَلَیهِمُ الطُّوفانَ وَ الْجَرادَ وَ الْقُمَّلَ وَ الضَّفادِعَ وَ الدَّمَ آیاتٍ مُفَصَّلاتٍ فَاسْتَکْبَرُوا وَ کانُوا قَوْماً مُجْرِمِینَ»[9]
«سپس (بلاها را پشت سرهم بر آنها نازل کردیم) طوفان و ملخ و آفت گیاهی و قورباغهها و خون را که نشانههایی از هم جدا بودند، بر آنها فرستادیم (ولی باز بیدار نشدند) و تکبر ورزیدند و جمعیت گنهکاری بودند.»
طوفان : باران و طغیان رودخانه ها همه چیز را نابود نمود.[10]
جَراد : ملخ همه زراعت و محصولات کشاورزی و حتی درختان و سقف خانه ها و لباسهای انها را جویدند.[11]
قمّل : غلات فرعونیان را نابود کرد.[12]
ضفادع : ضفادع، همان وزغ و قورباغه است که در غذاها و در زیر لباسهای قبطیان و جایگاه خواب آنها میرفتند.[13]
خون : آب رود نیل به خون تبدیل شد و قبطیان آب را، خون میدیدند اما اسرائیلیان (بنیاسرائیل که در اسارت و بردگی فرعون بودند) آن را آب میدیدند. وقتی اسرائیلی مینوشید، آب بود و وقتی قبطی آن را مینوشید، خون بود؛ تا آنجا که افراد قبطی به افراد بنیاسرائیلی میگفتند: آب را در دهانت بگذار و بعد آن را در دهان من بریز؛ اما وقتی آب را در دهان قبطی میریخت، باز تبدیل به خون میشد.[14][5] یکی از خارقالعاده بودن این معجزات این بود که این عقوبتها اختصاص به قبطیان داشته و طوفان و حشرات نامبرده، نسبت به پیروان موسی(علیهالسلام)، وسیلهی تهدید نبود؛ بلکه نشانهی رحمت و مسرّت آنان بود؛ زیرا میدانستند که پروردگار عالم به منظور پشتیبانی از دعوت موسی(علیهالسلام)، قبطیان را که در مقام مبارزه با دعوت به توحید برآمدهاند، عقوبت و تهدید میکند.[15]
بنابر این حضرت موسی (علیه السلام) و بنی اسراییل از جانب خداوند توسط معجزه و عنایات الهی کمک میشدند از این رو جنگ سختی بین انان رخ نداد.
منابع
[1] . تورات، سفر خروج ج 6 ص 20
[2] . خروج 4 : 10-16
[3] . خروج 4 :24-26
[4] . خروج 32: 1-6
[5] . سفر تثنیه 2: 26-34
[6] . سفر اعداد31 : 7-18
7] . جرجانی، ابوالمحاسن حسین بن حسن؛ جلاء الأذهان و جلاء الأحزان، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۷۷ش، چاپ اول، ج۳، ص۲۳۷
[8] . فیض کاشانی، ملامحسن،؛ تفسیر صافی، تحقیق حسین اعلمی، تهران، صدر، ۱۴۱۵ق، چاپ دوم، ج۲، ص۲۳۰
[9] . اعراف آیه۱۳۳
10 . حسینی همدانی، سیدمحمدحسین؛ انوار درخشان، تحقیق محمدباقر بهبودی، تهران، کتابفروشی لطفی، ۱۴۰۴ق، چاپ اول، ج۶، ص۴۷۴ ۴۷۵
11 . طیب، سیدعبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران، اسلام، ۱۳۷۸ش، چاپ دوم، ج۵، ص۴۳۶
12 . تفسیر نمونه ج 6 ص 322
13 . أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۴۳۶
14. تفسیر صافی، ج 2 ص 231
15 . انوار درخشان ج 6 ص 475
کلیدواژه : حضرت موسی، جنگها، بنی اسراییل، معجزات
http://www.askdin.com/showthread.php?t=59002&p=954557&viewfull=1#post954557