باسلام خدمت شما
برهان فطرت یکی از استدلالهایی است که از سوی برخی اندیشمندان برای اثبات خداوند ارائه شده است.
مفاد برهان فطرت این است که انسان زمانی که در شرایط خاص نظیر غرق شدن در دریا و یا هنگام رخ دادن حوادث مشابه از تمام اسباب عادی ناامید و مایوس می شود و تمام توجهات و تعلقات دنیوی او قطع می شود در درون خود هنوز امیدی و کششی به یک قدرت ماورائی و غیر مادی احساس می کند که می تواند او را نجات دهد ،وجود این گرایش درونی در عمق نهاد انسان در حالی به خاطر وضعیت فرد در آن شرایط همه آموخته و معلومات و افکار او تحت الشعاع قرار گرفته و به فراموشی سپرده شده است وجود چنین گرایش دوسویه ای در عمق نهاد او، نشان می دهد منشأ این امید در خارج وجود دارد .(1)
این استدلال تقریرهای متعددی دارد. یکی از این تقریرهای خوب این استدلال، از سوی امام خمینی در کتاب شرح جنود عقل و جهل ارائه شده است. این تقریر مبتنی بر یک سری مقدمات است که عبارتند از:
م1. فطرت گرايشهاي خاص دروني است كه مختص انسان مي باشدو حتی در زمان انقطاع انسان از همه اسباب عادی باقی است.(2)
م2. گرایشهای فطری، خطا نمیکنند. زیرا فطرت لازمه وجود انسان است و امری درونی است که همراه با انسان خلق شده است و به همین جهت خطا و اشتباه در آن راه ندارد.
م3. انسان به صورت فطرت، عاشق و طالب کمال مطلق است.
م4. مصداق این میل و گرایش، صورتهای ذهنی یا خیال و توهم انسان عاشق نیست؛ زیرا این صورتهای خیالی همگی محدودند و نفس انسان عاشق غیر محدود است.
م5. مصداق اتم و کاملترین مصداق کمال مطلق، خداوند متعال است.
م6. عاشق و معشوق از مفاهیم متضایف هستند.
م7. مفاهیم و امور متضایف، در وجود و نحوه آن تکافی دارند.
م8. در لحظه عشق معبود، وجود عاشق، وجود بالفعل است.
نتیجه:
موجود کامل مطلق، که همان خداست، حتما وجود دارد.(2)
موفق باشید.
ـــــــــــ
1. عبدالله جوادی آملی،تبیین براهین اثبات وجود خدا،ص 284، مرکز نشر اسراء،1375 ش.
2. مرتضی مطهري،مجموعه آثار ،ج3 ص 455،نشر صدرا، 1375ش.
3.. امام خمینی، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۱۰۳.
http://www.askdin.com/showthread.php?t=57754&p=952645&viewfull=1#post952645