برای پاسخ به این سوال توجه به چند نکته لازم و ضروری است:
نکته اول:
با توجه به عرف عرب آن زمان که مردسالاری حاکم بوده و زنان پوشیه می زده اند، و به آن صورت بی حجابی مطرح نبوده، و از آن طرف، عموما حکومت از دست معصومین(علیهم السلام) خارج شده بود، خب مسئله نوع رفتار و موضع حکومت در برابر بی حجابی مستقیما و به صورت شفاف از سیره اهل بیت(علیهم السلام) قابل برداشت نیست، اما این نباید به معنای پذیرش بد حجابی از سوی حکومت اسلامی تلقی شود، چرا که موضوع در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام) وجود نداشته یا مطرح نبوده است، خب طبیعتا رفتار و موضع ایشان در قبال آن موضوع هم مستقیما کشف نمی شود، بلکه برای فهم وظیفه حکومت باید از چارچوب و قواعد کلی ایشان بهره برده، و به سایر ادله و قرائن در این خصوص تمسّک جست.
نکته دوم:
حکومت اسلامی، به اقتضای پسوند «اسلامی» که دارد وظیفه اش تصویب قوانین اجتماعی موافق با اسلام و اجرای تمامی قوانین اسلامی، و قوانین گرفته شده از اصول اسلامی است، وگرنه «اسلامی» بودن آن معنایی نخواهد داشت! همانطور که امام علی(سلام الله علیه) در عهدنامهاش به مالک اشتر نخعی، وظیفه حاکم و والی بلاد اسلامی را جز این ندانسته که از فرایض الهی تبعیت کند، چنانکه سعادت و شقاوت افراد نیز در همین است.(1)
بنابراین قلمرو حکومت اسلامی همان قلمرو احکام و شریعت اسلامی است. شریعت و آیین محمدی (صلی الله علیه و آله) تا هر جا که دامن گسترانیده، قلمرو حکومت اسلامی نیز تا همانجا و به همان شکل و ترتیب خواهد بود.
اما در مقام اجرا و دخالت، از آنجا که حکومت برای مدیریت اجتماعی است، زمانی مجال حضور و دخالت برای او محقق می شود که مسئله، اجتماعی باشد، پس هر گناهی که جنبه اجتماعی به خودش بگیرد، در تعارض با اهداف حکومت اسلامی است، لذا مثلا روزه خواری در خانه حکمش فقط قضاست و کفاره، اما اگر این مسئله در اجتماع و به صورت علنی اتفاق افتاد، علاوه بر قضا و کفاره، تعزیر(مجازاتی مناسب با نظر قاضی) هم به آن اضافه می شود، و اگر بعد از سه بار اجرای مجازات باز هم به رفتارش ادامه داد، اعدام می شود:
«سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ وُجِدَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ قَدْ أَفْطَرَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ قَدْ رُفِعَ إِلَى الْإِمَامِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ قَالَ یُقْتَلُ فِی الثَّالِثَةِ . از امام باقر (علیه السلام) سؤال شد از مردی که در ماه رمضان سه بار پیاپی روزه خواری کرده است و سه بار نزد امام (حاکم شرع) برده شده است. امام فرمود: در دفعۀ سوم، کشته می شود.(2)
بنابراین بی حجابی اگر در خانه اتاق بیفتد، یعنی خانمی در خانه اش روبروی نامحرم حجاب نداشته باشد خب می تواند بگوید ربطی به حکومت ندارد، اما اگر این بی حجابی را به جامعه آورد، علنا حکم اسلام و قوانین الهی را به صورت اجتماعی زیر پاگذاشته است، اینجا نمی تواند بگوید به حکومت ربطی ندارد!
نکته سوم:
یکی از مهمترین وظائف حکومت تأمین امنیت مردم است، همانطور که امیرالمومنین(سلام الله علیه) حکومت یک امیر فاسد را به جهت برخی ضرورت ها همچون برقراری امنیت بهتر از نبود آن بیان می کنند(3).
و فرقی نمی کند این تأمین امنیت از طریق مبارزه مستقیم با ناامنی باشد، یا مبارزه با عوامل ناامنی، مانند الزام حکومت به بستن کمربند ایمنی به هنگام رانندگی که مانع از وقوع حوادث ناگوار برای راننده و سرنشینان میشود، کسی نمی تواند بگوید چرا من را مجبور به بستن کمربند ایمنی می کنید!
از طرفی قرآن کریم حجاب را مایه معرفی زن مومن و مصونی از آزار و اذیت معرفی می کند:
«یا اَیُّها النَّبِیُّ قُلِ لأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنین عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابیبِهِنَّ ذلکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»؛ ای پیامبر! به زنان و دختران خود و به زنان مؤمنان بگو که روسری های بلند خود را بر خویش فروافکنند که این کار برای اینکه آنها (به عفت) شناخته شوند تا از تعریض و جسارت (هوسرانان) آزار نکشند، بسیار بهتر است»(4)
بنابراین الزام به حجاب به عنوان مقدمه ای برای تأمین امنیت زن کاملا منطقی بوده و اصلا از وظائف حکومت به شمار می رود، لذا از این جهت نیز حکومت مجال دخالت می یابد.
__________________________
1. شریف رضی، نهجالبلاغه(صبحی صالح)، نامه 53.
2. کلینی، محمد، الکافی(اسلامیه)، ج۴، ص۱۰۳.
3. نهج البلاغه،خطبه40.
4. احزاب:59/33.
http://www.askdin.com/showthread.php?t=39749&p=950752&viewfull=1#post950752