حدیث ثقلین با سند صحیح از طریق کتب شیعه

پرسش:

حدیث ثقلین را با سند صحیح فقط از کتب شیعه نقل و بررسی نمایید

پاسخ:

بنا بر گواهی منابع معتبر روایی، پیامبر اسلام صلوات الله علیه، حدیث ثقلین را در زمان ها و مکان های مختلف بیان فرموده ، از جمله در روز غدیر خم که مهم ترین رخ داد در راستاى اعلان خلافت پـیـامـبـر صلوات الله علیه اسـت.این حدیث را یکصد و ده تن از بزرگان صحابه از جمله زید بن ارقم , سلمان فارسى , ابوذر ،على بن ابیطالب و حتى خلفاى سه گانه نقل کردند.(1)این روایت به طور یقین از احادیث متواتر و قطعى الصدور نزد علمای شیعه و سنی است ،و حتی ابن حجر عسقلانی در کتابش نوشته است که این حدیث را بیست تن از صحابه نقل کرده اند. (2)بنابر این، می توان گفت هیچ کتاب روایی شیعی و سنی معتبر وجود ندارد جز آن که این روایت را نقل کرده است.
علماى درایه روایات را بر اساس سند و نحوه اعتبار تقسیم بندی می کنند و روایـتـى را صحیح مى دانند که تمام سلسله سند آن بدون اشکال باشد.پس با توجه به کثرت راویان حدیث ثقلین،علاوه بر صـحـت سـنـد آن نـزد علماى درایه،این روایت دارای متنى مسجل است.در نتییجه و با نگاه به اهمیت ضبط و اهتمام بیش از حد علما نسبت به نقل احادیث و نـپـذیـرفتن هر گونه حدیث و مناقشه در سند و رد راویان مجهول و ضعیف، علماى شیعه و اهل سنت حدیث ثقلین را به عنوان حدیثى متواتر و قطعى الصدور و غیر قابل خدشه دانسته اند.
از سوى دیگر, با عنایت به وضع زمان و مکان؛ صدور این حدیث روشن است به گونه ای که حتی بزرگان اهل تسنن، آن را با تمام جوانبش نقل کرده گفته اند پیامبر صلوات الله علیه غیر از ابلاغ خلافت على بن ابیطالب سلام الله علیه در روز غدیر،منظور دیگری نداشته است.
و اما برای مطالعه و دست یابی بر تحقیقات جامع در منابع شیعی، می توانید به کتاب الغدیر علامه امینی که یکی از بهترین و جامع ترین تحقیقات را انجام داده است، مراجعه کنید.
پی نوشت ها:
1. ابن حجرعسقلانی هیثمی احمد، الصواعق المحرقه،مصر،قاهره،انتشارا ت مکتبه القاهره،بی تا، ج 11،ص 129.
2. علامه امینی، الغدیر،لبنان،بیروت،انتشار ات دار الکتب العربی،سال 1397 قمری،جلد سوم،صفحات 15 و 46 و نیز علامه مجلسی، بحارالانوار،تهران،انتشارا ت اسلامیه،چاپ مکرر، ج23 ،ص 129.

http://www.askdin.com/thread37749.html

دیدگاه جدیدی بگذارید