سؤال:
در برخی روایات اشاره شده که نمیتوان سه بار پی در پی نماز جمعه را ترک کرد. آیا چنین روایتی وجود دارد؟
پاسخ:
در روایت صحیح السند چنین آمده است:
«عَنْ أَبِي بَصِيرٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ مَنْ تَرَكَ الْجُمُعَةَ ثَلَاثَ جُمَعٍ مُتَوَالِيَةً طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قَلْبِهِ» (1)
امام باقر (علیه السلام) فرمود: کسی که سه جمعه پی در پی [بدون عذر] نماز جمعه را ترک کند، خداوند بر قلبش مُهر میزند. (2)
چنین روایاتی ناظر به زمان حضور امام و برپایی نماز جمعه توسط ایشان است، و شامل دوره غیبت [یعنی زمان ما] نمیشود. نماز جمعه و نماز عید از شؤون حکومت اسلامی امام معصوم است و با توجه به تشکیل حکومت اسلامی توسط آن حضرت، اقامه آن واجب میشود.
برای تکمیل پاسخ، مناسب است پاسخ مراجع عظام به پرسشهایی مشابه همین پرسش شما، ذکر شود؛ توجه فرمایید:
نظر مقام معظم رهبری:
سؤال 606: نظر جنابعالى درباره شرکت در نماز جمعه با توجه به اينکه در عصر غيبت حضرت حجت (عجل الله تعالى فرجه الشريف) به سر مىبريم، چيست؟ اگر افرادى اعتقاد به عدالت امام جمعه نداشته باشند، آيا تکليف شرکت در نماز جمعه از آنان ساقط مىشود؟
جواب: هرچند نماز جمعه در عصر حاضر واجب تخييرى است و حضور در آن واجب نيست، ولى با توجه به فوائد و آثار شرکت در آن، سزاوار نيست که مؤمنين خود را از برکات حضور در اين نماز به مجرد تشکيک در عدالت امام جمعه و يا عذرهاى واهى ديگر، محروم سازند.
سؤال 608: نظر جنابعالى در مورد شرکت نکردن در نماز جمعه بر اثر بىمبالاتى، چيست؟
جواب: ترک حضور و شرکت نکردن در نماز عبادى سياسى جمعه به خاطر اهميت ندادن به آن، شرعاً مذموم است.
سؤال 609: بعضى از مردم به دليل عذرهاى واهى و گاهى بر اثر اختلاف ديدگاهها، در نماز جمعه شرکت نمىکنند، نظر جنابعالى در اينباره چيست؟
جواب: نماز جمعه هرچند واجب تخييرى است، ولى خوددارى از شرکت در آن بهصورت دائمى وجه شرعى ندارد. (3)
منابع:
1. طوسی، نصیر الدین، تهذيب الأحكام، ج 3، ص 238، ح 14
2. برای روایات مشابه دیگر، رجوع کنید به: حر عاملی، محمد، وسائل الشيعة، ج 7، ص 301 و 302.
3. http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?uid=3&tid=23