پرسش:
بسیاری از مدعیان دروغین، مدعی ارتباط با امام زمان هستند و فرقههای انحرافی (مثلاً جریان شیخیه و بابیه و احمدالحسن بصری و غیره) را درون مذهب شیعه ایجاد کردهاند. از سوی دیگر، درباره برخی از عالمان نیز گفته شده که آنها با امام زمان ارتباط داشتند. میخواستم در این زمینه توضیح دهید که آیا ارتباط با امام زمان در دوران غیبت ممکن است یا نه؟ و اینکه در این زمینه چه معیارهایی وجود دارد تا مدعیان دروغین را از مدعیان راستین تشخیص دهیم؟
پاسخ:
مسئله مهدویت ازجمله آموزههای بنیادین در اسلام و بخصوص مکتب تشیع است. اعتقاد به وجود امامی زنده اما غائب از دیدگان انسانها بر اساس مکتب تشیع، باعث شده است که افرادی در طول تاریخ سعی در به انحراف بردن این آموزه اصیل داشته باشند. یکی از حربههای این افراد برای سوء استفاده از این اعتقاد و به انحراف کشیدن آن، ادعای ارتباط با امام زمان(عج) و دریافت پیامها و تعالیمی از ایشان است. به دنبالِ این ادعا، این افراد خود را نائب خاص امام معرفی میکنند که امکان ملاقات حضرت برای آنها فراهم است. حال سؤال اینجاست که آیا ارتباط با امام زمان(عج) در دوران غیبت ممکن است یا نه؛ و اگر آری، در این صورت سؤال این است که چگونه میشود مدعی دروغین را از مدعی راستین تشخیص داد؟ سعی میشود در دو محور به این پرسش پاسخ داده شود:
نکته اول:
اصولاً در میان علمای شیعه دو دیدگاه در مورد ملاقات با امام زمان(عج) در زمان غیبت کبری وجود دارد:
الف) امکان رؤیت: بسیاری از علمای شیعه مثل سید مرتضی، شیخ طوسی، سید بن طاووس و تقریباً اکثریت علمای معاصر آن را قبول دارند. دلیل این افراد امکان عقلی ملاقات با امام زمان(عج)(۱) و نیز برخی روایات است که امکان رؤیت و ملاقات با ایشان در دوره غیبت صغری را تأیید میکند: اسحاق بن عمار از امام صادق(ع) نقل میکند: «حضرت قائم دو غیبت دارد: یکی کوتاه و دیگری طولانی است. در غیبت نخست از مکان حضرت کسی آگاه نیست مگر شیعیان خاص و در غیبت دوم مکان وی را نمیداند مگر پیروان و دوستان خاص آن حضرت».(۲)
همچنین گزارش مشاهده و ملاقات بزرگان شیعه با حضرت از جمله دلایلی است که برای امکان رؤیت ایشان ذکر میشود و برای آن ادعای تواتر هم شده است.(۳)
ب) عدم امکان رؤیت: برخی از علمای شیعه معتقدند که امکان رؤیت امام(عج) برای شیعیان در دوره غیبت کبری وجود ندارد. نعمانی، فیض کاشانی و مرحوم کاشف الغطاء طرفدار این نظریه هستند. دلیل اصلی طرفداران این نظریه توقیعی است که امام زمان(عج) در هنگام وفات آخرین نائب خاصشان فرمودهاند: «ای علی محمد سمری گوش فرا ده، خداوند اجر برادران تو را در سوگ تو زیاده گرداند تو تا شش روز دیگردار فانی را وداع خواهی کرد پس آماده باش و کسی را جانشین خودت قرار مده... و به زودی برخی از شیعیان من ادعای مشاهده میکنند آگاه باشید کسی که پیش از خروج سفیانی و شنیده شدن ندای آسمانی چنین ادعایی را بکند دروغگو و افترا زننده است...». منابع کهن بسیاری این توقیع شریف را ذکر کردهاند.(۴) در این روایت به نظر میرسد که هرگونه دیداری با امام منتفی دانسته شده است.
نکته دوم:
با توجه به این دو نظریه برخی خواستهاند به استدلال مخالفان امکان ملاقات پاسخ داده و در عین حال روایت اخیر را نیز ناصحیح و قابل خدشه ندانند. این افراد گفتهاند که با توجه به روایات دیگر که امکان ملاقات را ممکن میداند و همچنین اخبار متواتر از ملاقات افراد متعددی با امام زمان(عج)، باید گفت که افراد عادی از ملاقات ایشان مرحوم بوده و تنها پیروان و دوستان خاص حضرت میتوانند ایشان را ملاقات کنند که امکان این ملاقات هم به دست این افراد نیست بلکه به خواست امام زمان(عج) بستگی دارد؛ یعنی هر زمان که امام لازم بدانند، آنها میتوانند به محضر ایشان شرفیاب شوند. این افراد همچنان که ذکر شد، انسانهای بزرگواری هستند که با وجود ملاقات با حضرت هیچ گاه آن را علنی نکرده و ادعای ملاقات و نیابت خاص از حضرت را ندارند؛ به عبارت دیگر این توقیع اصل رؤیت را رد نمیکند، بلکه ملاقات افرادی که ادعای ملاقات و نیابت خاص در دوران غیبت کبری دارند را رد میکند. در واقع، امام(عج) در این روایت اعلام میکند که بعد از وفات آخرین نائب خاص ایشان، دیگر هیچ کسی تا زمان ظهور حضرت، نیابت خاص ایشان را نمییابد.(۵)
نکته سوم:
وظیفه شیعیان در دوران غیبت امام زمان تلاش برای ملاقات حضرت نیست. بلکه اصرار بر این مطلب میتواند باعث بروز آسیبی به نام «ملاقات گرایی» در جامعه شیعی شود، که این آسیب راه را بر شیادان و مدعیان دروغین باز خواهد کرد. وظیفه شیعیان در دوران غیبت کسب رضایت حضرت از طریق عمل به وظایف فردی و اجتماعی دینی بر اساس نظر نایبان عام امام زمان عج الله تعالی فرجه، یعنی فقهای جامع الشرایط که کارشناسان دین هستند میباشد.
نتیجه:
کوتاه سخن اینکه در زمان غیبت کبری اگر کسی ادعای ملاقات و به تبع آن نیابت خاص و سفارت امام زمان(عج) را داشته باشد، به فرموده امام در توقیع شریفشان، دروغگو و شیاد است. در¬عین حال امکان ملاقات با حضرت در زمان غیبت کبری وجود دارد. به طوری که افراد زیادی امکان ملاقات با حضرت را یافتند اما آنها همان طور که در روایت امام صادق(ع) آمده بود، دوستان خاص حضرت هستند که هیچ ادعایی را در قبال حضرت مطرح نکردند و تنها جریان این ملاقات را برای افراد بسیار نزدیک و مورد اطمینان خود نقل کردند و بعضی این جریانات تا بعد از مرگ این افراد، همچنان ناگفته باقی ماند؛ به عبارت دیگر ملاک تشخیص افراد شیاد و دروغگو از غیر آنها، همین ادعای رؤیت و ملاقات با امام زمان(عج) و سعی در علنی کردن و پخش و گسترش آن در میان مردم است که اگر کسی چنین کند، قطعاً دروغگو و کذاب است.
پینوشتها:
۱. محمدی ریشهری، محمد، دانشنامه امام مهدی(ع)، قم، مؤسسه فرهنگی دارالحدیث، ۱۳۹۳ ش، ج۵، ص۱۸۰.
۲. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تصحیح و تحقیق علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران،دار الکتب الإسلامیه، ط ۴، ۱۴۰۷ ق، ج۱، ص۳۴۰.
۳. به عنوان نمونه: حر عاملی، اثبات الهداه، شرح و ترجمه محمد نصراللهی، قم، المطبعه العلمیه، بیتا، ج۳، ص۶۹۶.
۴. به عنوان نمونه: شیخ صدوق، محمد بن علی، کمالالدین و تمام النعمه، تحقیق علیاکبر غفاری، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، ۱۴۰۵ ق، ص۵۱۶؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن، کتاب الغیبه، تحقیق عباد الله تهرانی و علی احمد ناصح، قم، مؤسسه المعارف الاسلامیه، ۱۴۱۱ ق، ص۳۹۵.
۵. جمعی از نویسندگان، چشم ره راه مهدی(عج)، قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۷ ش، ۷۸ و ۷۹.