سؤال:
در شيعه جهاد ابتدايي را با فرمان امام زمان (علیه السلام) روزگار است؛ اما چنين فرمان يا تأييدي را براي پيامبران (علیهم السلام) نیست. آيا عصمت از اشتباه امامان (علیهم السلام)، باعث چنين اختياراتي شده است؟ زيرا كه پيامبران (علیهم السلام) گاهی، اشتباه میكنند و در قرآن كريم هم آمده است. آيا عدم وجود آيهای در قرآن كريم، مبنی بر جهاد ابتدائی به خاطر آن بوده كه پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) آن را به كار نگيرد و سپس اين اختيار به امامان (علیهم السلام) برسد؟ يا آن كه همه اين نكتهها اشتباه است و سند قرآنی درباره جهاد ابتدائی وجود دارد؟ آيا دست كم، يكی از جنگهای پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) را میتوان نام برد كه با جهاد ابتدائی آغاز گشته باشد؟
پاسخ:
به لحاظ فقهی، مطابق با استفتاء زیر از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنهای (مد ظله)، جهاد ابتدایی حتی در مورد فقیه جامع الشرائط با وجود شرایطی جایز است و جواز حکم، در مورد پیامبران و امامان (علیهم السلام) روشن است.
جهاد ابتدائى در زمان غيبت امام معصوم (عليه السلام) چه حكمى دارد؟ آيا جايز است كه فقيه جامع الشرائط مبسوط اليد (ولىّ امر مسلمين) حكم به آن كند؟
بعيد نيست كه حكم به جهاد ابتدائى توسط فقيه جامع الشرائطى كه متصدّى ولايت امر مسلمين است، در صورتى كه مصلحت آن را اقتضا كند، جايز باشد؛ بلكه اين نظر اقوى است. (1)
اما درمورد عصمت پیامبران (علیهم السلام)، موضوع را در تاپیک http://www.askdin.com/thread23133.html پیگیری نمایید و جهت اطلاع از آیات و روایات جهاد ابتدایی، سؤال را در انجمنhttp://www.askdin.com/forum1.html مطرح نمایید.
منبع و مأخذ:
1. حضرت آيت الله حسینی خامنهای، سید علی، رساله أجوبة الإستفتائات، سؤال 1048.
دیدگاه جدیدی بگذارید