پرسش:
چرا بعضی ازعلماء عبارت «سرالمستودع فیها» را در صلوات حضرت زهرا (سلام الله علیها) نمی خوانند؟
پاسخ:
در متون روایی و کتب ادعیه، فقط همان عبارت تا «بَعلِها و بَنیها» آمده است و مابقی آن یعنی عبارت «وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها» نیست.
«کفعمی» زیارت جامعه ای نقل می کند که هر زمان کسی بخواهد هر یک از حضرات معصومین (علیهم السلام) را زیارت کند، می تواند آن را بخواند. در بخشی که مربوط به سلام دادن بر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است چنین آمده:
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى فَاطِمَةَ الطَّيِّبَةِ الطَّاهِرَةِ الْمُطَهَّرَةِ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ طَهَّرْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَ جَعَلْتَ مِنْهَا أَئِمَّةَ الْهُدَى الَّذِينَ يَقُولُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهَا وَ عَلَى أَبِيهَا وَ بَعْلِهَا وَ بَنِيهَا وَ السَّلَامُ عَلَيْهَا وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه»(1)
هم چنین در روایتی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در نقل فضائل و مناقب حضرت فاطمه (سلام الله علیها) چنین می فرمایند:
«... إِنَّ اللَّهَ قَدْ وَكَّلَ بِهَا رَعِيلًا مِنَ الْمَلَائِكَةِ يَحْفَظُونَهَا مِنْ بَيْنِ يَدَيْهَا وَ مِنْ خَلْفِهَا وَ عَنْ يَمِينِهَا وَ عَنْ شِمَالِهَا وَ هُمْ مَعَهَا فِي حَيَاتِهَا وَ عِنْدَ قَبْرِهَا بَعْدَ مَوْتِهَا يُكْثِرُونَ الصَّلَاةَ عَلَيْهَا وَ عَلَى أَبِيهَا وَ بَعْلِهَا وَ بَنِيهَا ...»
خداوند متعال گروهى از فرشتگان را مأمور نموده كه فاطمه (سلام الله علیها) را [از هر چهار طرف] از پیش رویش و از پشت سر و از راست و از چپش محافظت نمايند و اين فرشتگان در زمان حيات فاطمه (سلام الله علیها) و در قبر او و هنگام رحلتش با او همراهند و درودهاى فراوانى را نثار او، پدر، شوهر و فرزندانش مى نمايند. (2)
بنابر این:
صلوات فرستادن بر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به صورت «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى فَاطِمَةَ وَ أَبِيهَا وَ بَعْلِهَا وَ بَنِيهَا» (پروردگارا! درود و صلوات بفرست بر فاطمه و پدرش و شوهرش و دو فرزندش) برگرفته از دعاهای ماثور و نقل شده در روایات باشد.
اما اضافه کردن عباراتی مانند «وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها» (و بر آن سرّی ـ ائمه بعدی ـ که در فاطمه به ودیعه نهادی) و یا عبارت «وَ عَلی شیعَتِها وَ مُحِبیها» (و بر پیروان و دوستداران آن) و عباراتی شبیه به این ها، گرچه صحیح است و می خواهد دایره و محدوده این صلوات را گسترش داده و وسیع کند، ولی مأثور و وارد شده از معصوم نیست.
پی نوشت ها:
1. كفعمى، البلد الأمين و الدرع الحصين، ناشر: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات ـ بيروت، 1418 ق، چاپ اول، ص 296؛ كفعمى، المصباح للكفعمي(جنة الأمان الواقية)، ناشر: دار الرضي(زاهدي) ـ قم، چاپ 1405ق، چاپ دوم، ص 506.
2. طبرى آملى، عماد الدين، بشارة المصطفى لشيعة المرتضى (ط- القديمة)، ناشر: المكتبة الحيدرية ـ نجف، 1383ق، چاپ دوم، ص 139.