آداب ذکر گفتن

پرسش:
آیا برای ذکر گفتن یا ختم برداشتن حتما باید وضو داشته باشیم و اگر بدون وضو انجام دهیم چه مشکلی پیش می آید؟ آیا قبول نمی شود؟ اگر ممکن است آداب ذکر گفتن را بیان فرمایید.

 

 

پاسخ:

برای خواندن دعا یا ذکر گفتن یا ختم برداشتن، وضو لازم نیست؛ البته وضو شرط کمال است و در استجابت و آثار دعا و ختم، بسیار مؤثر است. لذا بدون وضو هم، ذکر گفتن و دعا و ختم، صحیح و قبول است؛ مگر این که به گونه ای باشد که از نظر شرعی، وضو لازم باشد مثل تماس بدن با اسم جلاله «الله» یا آیه قرآن و... .

 

 

 

در باره اهمیت وضو داشتن، به این روایت توجه فرمایید:

«عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَان‏ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ مَنْ طَلَبَ حَاجَةً وَ هُوَ عَلَى غَيْرِ وُضُوءٍ فَلَمْ تُقْضَ فَلَا يَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَهُ»؛ «عبدالله بن سنان» می گوید از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که فرمودند: کسی که حاجتی را بطلبد ولی وضو نداشته باشد، اگر حاجتش برآورده نشود، کسی به غیر خودش را ملامت و سرزنش نکند.(1)

 

هم چنین روایت ذیل:

«قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام)‏ مَنْ تَطَهَّرَ ثُمَّ أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ بَاتَ وَ فِرَاشُهُ كَمَسْجِدِهِ وَ إِنْ ذَكَرَ أَنَّهُ عَلَى‏ غَيْرِ وُضُوءٍ فَلْيَتَيَمَّمْ مِنْ دِثَارِهِ‏ كَائِناً مَا كَانَ فَإِنْ فَعَلَ ذَلِكَ لَمْ يَزَلْ فِي الصَّلَاةِ وَ ذِكْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ امام صادق (عليه السلام) فرمودند: هر كس طهارت داشته يا وضو بسازد، آن گاه به بستر خويش رود، شب را در حالى به صبح می رساند كه بسترش همچون مسجد او باشد. و اگر پس از رفتن در بستر، به ياد آورد كه وضو ندارد، پس بر همان روانداز خود تيمم كند، و به هر حال كه باشد، چه با وضو و چه با تيمم، تا وقتى ذكر خداوند عزّوجلّ‌ مى ‌كند، پيوسته در حال نماز محسوب مى‌ شود و ثواب آن را دارد.(2)

 

 

 

در باره آداب ذکر گفتن، می توان به این موارد اشاره نمود:

ـ خضوع و خشوع

 

«وَ اذْكُرْ رَبَّكَ في‏ نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلين‏»؛ پروردگارت را در دل خود، از روى تضرع و خوف، آهسته و آرام، صبحگاهان و شامگاهان، ياد كن؛ و از غافلان مباش‏.(3)

 

ـ فارغ بودن از دیگران

 

«وَ اذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتيلاً»؛ و نام پروردگارت را ياد كن و تنها به او دل ببند.(4)

 

ـ زیاد یاد خدا بودن

 

«وَ اذْكُرْ رَبَّكَ كَثيراً وَ سَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكار»؛ پروردگار خود را بسيار ياد كن! و به هنگام صبح و شام، او را تسبيح بگو!(5)

 

ـ حمد و ثنای الهی

 

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام):‏ «إِنَّ فِي كِتَابِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (صلوات الله علیه) إِنَّ الْمِدْحَةَ قَبْلَ الْمَسْأَلَةِ فَإِذَا دَعَوْتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَجِّدْهُ قُلْتُ كَيْفَ أُمَجِّدُهُ قَالَ تَقُولُ - يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَ‏ مِنْ حَبْلِ‏ الْوَرِيدِ يَا فَعَّالًا لِما يُرِيدُ يَا مَنْ‏ يَحُولُ‏ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ‏ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى‏ يَا مَنْ هُوَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ»؛ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: در كتاب امير المؤمنين (علیه السلام) آمده است كه دعا بعد از ثنا و ستایش است؛ وقتى خواستى از خدا چيزى را بخواهى، پس از تمجيد خدا درخواست كن. عرضه داشت: چگونه تمجيدش كنيم‌؟ فرمود بگو: «يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَ‏ مِنْ حَبْلِ‏ الْوَرِيدِ، يَا فَعَّالًا لِما يُرِيدُ، يَا مَنْ‏ يَحُولُ‏ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ،‏ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى،‏ يَا مَنْ هُوَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ»: اى كسى كه از رگ گردن به من نزديكترى! اى كسى كه ميان انسان و قلبش، حايل مى ‌شوى! اى كسى كه در نظرها برترى! اى كسى كه چيزى مانند تو نيست.(6)

 

ـ ذکر صلوات

 

«صَلُّوا عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقْبَلُ‏ دُعَاءَكُمْ‏ عِنْدَ ذِكْرِ مُحَمَّدٍ وَ دُعَائِكُمْ لَهُ وَ حِفْظِكُمْ إِيَّاهُ (صلی الله علیه و آله)‏»؛ بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید؛ به درستی که خداوند به هنگام یاد محمد (صلی الله علیه و آله) و دعای برای او و رعایت او، دعای شما را قبول می کند.(7)

 

ـ نشستن رو به قبله

 

«رُوِيَ عَنْ أَئِمَّتِنَا (علیهم السلام)‏ خَيْرُ الْمَجَالِسِ‏ مَا اسْتُقْبِلَ‏ بِهِ الْقِبْلَة»؛ بهترین نشستن ها، نشستن رو به قبله است.(8)

 

ـ هم چنین موارد دیگری از جمله:

 

زمان ذکر گفتن (مثلا بعد از نماز صبح و بین الطلوعین، بین نماز مغرب و عشاء و...)

 

پاک بودن بدن و لباس

 

غسل کردن

 

با وضو بودن

 

دوری از گناه و محرمات

 

توبه و استغفار کردن

 

استفاده از دعاها و اذکار مأثور که از ائمه معصومین (علیهم السلام) رسیده است

 

و ...

 

پی نوشت ها:
1. طوسی، تهذيب الأحكام، محقق/مصحح: خرسان، ناشر: دار الكتب الإسلاميه‏ ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم‏، ج ‏1، ص 359، ح 7.
2. ابن بابويه، من لا يحضره الفقيه‏، محقق/مصحح: غفارى، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، ـ قم، 1413ق، ‏چاپ دوم‏، ج 1، ص 469، ح 1350؛ طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق‏، ناشر: الشريف الرضي‏ ـ قم، 1370 ه.ش، چاپ چهارم، ص 288.
3. اعراف: 7/ 205.
4. مزمل: 73/ 8.
5. آل عمران: 3/ 41.
6. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج ‏2، ص 484، ح 2.
7. ابن بابويه، محمد بن على‏، الخصال‏، محقق/مصحح: غفارى، على اكبر، ناشر: جامعه مدرسين‏ ـ قم‏، 1362 ش‏، چاپ: اول‏، ج ‏2، ص 613.
8. شيخ بهايى، مفتاح الفلاح في عمل اليوم و الليلة من الواجبات و المستحبات (ط- القديمة)، ناشر: نشر دار الأضواء ـ بيروت‏، 1405ق‏، چاپ اول‏، ص 21.

http://askdin.com/comment/1038720#comment-1038720