مدعیان مهدویت

پرسش:

با کسانی که ادعای مهدویت کرده یا مدعی نیابت و ارتباط خاص با حضرت مهدی(عجل الله فرجه) هستند و یا خود را با برخی شخصیت ها مثل یمانی و خراسانی و شعیب بن صالح تطبیق میدهند چگونه برخورد کنیم؟ اصولا اگر فردی دارای نوعی ارتباط با حضرت حجت باشد چنین چیزی را آشکارا بیان خواهد کرد؟

 

 

پاسخ:
با توجه به اهمیت موضوع، کمی مفصل تر، نکاتی را تقدیم می کنیم:

 

اولاً باید دانست مراد از مدعیان دروغین، کسانی هستند که به دروغ و باطل، مردم را به سوی خود فراخوانده و به نوعی خود را حضرت مهدی و یا نایب وی معرفی می‌کنند که معمولاً مشخصه هایی دارند.(1) دوری از عقل و برهان و استدلال، از مهمترین ویژگی های مدعیان دروغین است، که موجب ترویج افکار سست، بی‌پایه و غفلت مردم از مباحث مهم و سازنده مهدویت خواهد شد، که دقیقاً در نقطه مقابل حق طلبی و حق‌جویی در سایه «عقل‌مداری» قرار دارد. قرآن کریم از مخالفان خود، دلیل و برهان می‌طلبد.(2) از اینرو می توانید از ایشان دلایل و مستندات محکم قرآنی، روایی معتبر و عقلانی بخواهید، دلایل و براهینی که مورد تأیید اکثریت علمای اعلام و فقهای برجسته زمان باشد.

 

ثانیاً در طول تاریخ و در زمان ما، افراد بسیاری ادعای دروغ داشته و دارند؛ برای رسوا ساختن این افراد، از ایشان، درخواست نشانه و حجت کنید، زیرا بنابر روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، معجزه،(آیت و نشانه) راهی برای تشخیص درستی و نادرستی دعوی حجت الهی از مدعیان دروغین است.(3) همانطور که نواب خاص حضرت مهدی (علیه‌السلام) در عصر غیبت صغری، صاحب چنین قدرتی از طرف امام عصر(عجل الله فرجه) بوده اند. معمولاً مدعیان دروغین به چنین احتجاجاتی تن نمی دهند و به بهانه های واهی و فریب، بدنبال راه فرار می گردند. بی شک، اگر کسی واقعاً نماینده امام زمان باشد، در زمان مشخص و با فراهم شدن شرایط ظهور، اقدام به معرفی خود و قیام می کند. چنانکه در روایات نقل شده است.(4) و قطعاً برای ادعای خود نشانه و حجتی قطعی و یقینی دارند نه اینکه قبل از رسیدن زمان موعود به دنبال معرفی خود و راه اندازی دکان و دستگاه باشند. مانند «احمدالحسن بصری» (5) و یا مانند افرادی که با ایجاد جریان «ظهور نزدیک است» در گذشته و زمان ما تلاش کرده و می کنند که به مصداق سازی های دروغین بپردازند.

 

ثالثاً اغلب مدعیان دروغین مهدویت، اطلاعات جامع و کاملی در زمینه احکام و معارف اسلامی و شیعی ندارند؛ مرتکب اغلاط فراوان در خواندن آیات قرآن و متون روایات می شوند، با این وجود، اکثر آنها ادعای مرجعیت علمی داشته و گاهی علم لدنی و علم غیب را نیز به خود نسبت می دهند. بعنوان نمونه می توان به اعاهای دروغ علی‌محمد باب(6) و احمدالحسن البصری(7) اشاره نمود. با این همه ادعای گزاف، اما وقتی پای تفسیر و بیان معارف الهی به مبان می آید تفاسیر ایشان، سرشار از تفسیر به رأی و اشکالات فاحش فراوانی است که با معارف اصیل قرآنی و تفاسیر اهل بیت (علیهم السلام) اساساً سازگاری ندارد.(8)  بر این اساس، می توان با چند سؤال ساده، توخالی بودن ادعاهای ایشان را ثابت نمود.

 

پی نوشت ها:
1. عبارتست از: 1. سطحی‌نگری و عقل‌گریزی 2. خرافه‌پردازی و عوام‌زدگی 3. شخص‌محوری و مریدپروری 4. بی‌توجهی و حتی ضدیت با علما 5. استفاده از روایات غیرمعتبر و جعلی 6. تقطیع و تحریف روایات 7. ادعای داشتن معجزه و کرامت 8. تمسک به خواب و رویا 9. تناقض ادعا و عمل 10. تأویل‌گرایی 11. تظاهر به زهد 12. شریعت گریزی 13. تعصب و فرقه‌گرایی 14. کم‌سوادی و …
2. می‌فرماید: «قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین‏»، بگو: اگر راست می‌گویید، دلیل و برهان خود را بیاورید.» نمل/ آیه ۶۴.
3. در تعریف معجزه آمده است: «الأمر الخارق للعاده، المطابق للدّعوى، المتعذّر على الخلق الإتیان بمثله‏» «معجزه امری خارق‌العاده است که مطابق با ادعای فرد صورت بگیرد و آوردن مثل آن توسط دیگران غیرممکن باشد.»، الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد، فاضل مقداد، ص: ۷۹
4. امام باقر علیه‌السلام در این‌باره فرموده‌اند: « خُرُوجُ الثَّلَاثَةِ السُّفْیانِی وَ الْخُرَاسَانِی وَ الْیمَانِی فِی سَنَةٍ وَاحِدَةٍ فِی شَهْرٍ وَاحِدٍ فِی یوْمٍ وَاحِدٍ ....؛ قیام سفیانی، یمانی و خراسانی، در یک سال، یک ماه و یک روز خواهد بود که هدایت یافته‌ترین پرچم، پرچم یمانی است زیرا که به حق دعوت می‌کند.»، شیخ طوسی، الغیبة، ص 446.
5. «احمدالحسن بصری»
چند سالی است در عراق ظهور کرده و با تکیه بر دروغ و فریب و بر خواب و رؤیا ادعای یمانی بودن دارد و جمعی را فریب داده است. برای مطالعه بیشتر ر.ک: درسنامه نقد و بررسی جریان احمدالحسن البصری، محمدی هوشیاری، علی، نشر تولّی، قم، 1397.
6. ر.ک: بهائي چه مي گويد؟ تهدانی، جواد، تهران، چاپخانه حيدري تهران، 1334ش، ص3 و 4؛ نیز: تاريخ بابي گري و بهائي گري، فضل الله صبحي مهندسي.
7. ر.ک: درسنامه نقد و بررسی جریان احمدالحسن البصری، پیشین.
8. برگرفته از مقاله «مدعیان دروغین» نوشته مهدیه سعیدی نشاط، با کمی تغییر و تصرف.

http://askdin.com/thread/%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%AF%D8%B9%DB%8C%D8%A7%D9%...