کراهت انگشتر آهنی

پرسش:
انگشتر هفت جلاله حدید، حتما باید صینی باشد یا بقیه انواع حدید هم همان تأثیر را دارد؟ کراهت حدید در نماز، فقط زمانی است که در دست باشد یا در جیب بودن هم مکروه است؟

 

پاسخ:

درباره نهی از دست کردن انگشتر حدید (آهن) و نیز توصیه به انگشتری از آهن صینی، به مطالب ذیل توجه فرمایید:

 

انگشتر آهنی

روایاتی داریم که توصیه به انگشتر نقره کرده و از دست کردن انگشتر حدید (آهنی) نهی کرده اند؛ البته این نهی به معنای حرمت نیست و حمل بر کراهت شده است.

 

«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام)‏ لَا تَخَتَّمُوا بِغَيْرِ الْفِضَّةِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) قَالَ مَا طَهُرَتْ كَفٌّ فِيهَا خَاتَمُ حَدِيدٍ»؛ امام صادق (علیه السلام) از قول امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمودند: انگشتری به غیر از نقره، به دست نکنید، به درستی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: پاک نمی شود دستی که در آن، انگشتر حدید (آهنی) باشد.(1)

 

برخی گفته اند ظاهرا مقصود از اين ناپاكى، زنگ و ميكروبى است كه از ملاقات آهن با رطوبت توليد مى ‏شود و ممكن است با غذا آلوده شود و موجب بيمارى گردد.(2)

 

«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ لَا يُصَلِّ الرَّجُلُ وَ فِي يَدِهِ خَاتَمُ‏ حَدِيدٍ»؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هنگام نماز، انگشتر آهنی به دست نکن. (3)

 

انگشتر آهن صینی (چینی)

روایت داریم که به دست کردن انگشتر آهن صینی (چینی)، برای قوت و قدرت و مقابله با دشمن، خوب است:

 

«رُوِيَ‏ أَنَّهُ كَانَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) أَرْبَعُ خَوَاتِيمَ ... وَ خَاتَمٌ فَصُّهُ حَدِيدٌ صِينِيٌ‏ يَتَخَتَّمُ بِهِ لِقَوَّتِهِ وَ نَهَى شِيعَتَهُ أَنْ يَتَخَتَّمُوا بِالْحَدِيدِ»؛ روایت شده که امیرمؤمنان(علیه السلام) چهار انگشتر داشتند؛ ... و انگشتری با نگین آهن چینی که آن را به خاطر قوت و برای مقابله با دشمن، دست می کردند؛ آن حضرت نهی کردند که شیعیان انگشتری آهنی دست کنند.(4)

 

روایتی دیگر:

«أَتَى رَجُلٌ إِلَى سَيِّدِنَا أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (علیهما السلام) فَقَالَ يَا سَيِّدِي إِنِّي خَائِفٌ مِنْ وَالِي بَلَدِ الْجَزِيرَةِ وَ أَخَافُ أَنْ يُعَرِّفَهُ بِي أَعْدَائِي وَ لَسْتُ آمَنُ عَلَى نَفْسِي فَقَالَ ع اسْتَعْمِلْ خَاتَماً فَصُّهُ حَدِيدٌ صِينِيٌ‏ مَنْقُوشاً عَلَيْهِ مِنْ ظَاهِرِهِ‏ ثَلَاثَةُ أَسْطُرٍ الْأَوَّلُ أَعُوذُ بِجَلَالِ اللَّهِ الثَّانِي أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ الثَّالِثُ أَعُوذُ بِرَسُولِ اللَّه‏ِ وَ تَحْتَ الْفَصِّ سَطْرَانِ الْأَوَّلُ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ كُتُبِهِ الثَّانِي وَ إِنِّي‏ وَاثِقٌ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ انْقُشْ حَوْلَ الْفَصِّ عَلَى جَوَانِبِهِ- أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً ...»؛

شخصی نزد امام صادق (علیه السلام) آمد و عرض کرد از والی شهر هراس دارم و می ترسم مرا به دشمنانم معرفی کند، بر خودم ایمن نیستم، امام فرمودند انگشتری که نگینش آهن چینی است به دست کن، بر روی آن در سه سطر، سطر اول «أَعُوذُ بِجَلَالِ اللَّهِ»، سطر دوم «أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ» و در سطر سوم «أَعُوذُ بِرَسُولِ اللَّه»؛ هم چنین زیر نگین آن در دو سطر، سطر اول «آمَنْتُ بِاللَّهِ» و سطر دوم «وَ إِنِّي‏ وَاثِقٌ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ»؛ و در اطراف نگینش «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً» منقش شده باشد.(5)

 

چند نکته:

1. این که می فرماید انگشتر آهنی دست نکنید، مراد رکاب و بدنه انگشتر است؛ یعنی رکاب انگشتر، آهنی نباشد بلکه از نقره باشد.

2. این که می فرماید انگشتر آهن چینی خوب است، منظورش نگین انگشتر است؛ یعنی نگین انگشتر از سنگ آهن چینی باشد؛ مثل این که نگین انگشتری از عقیق، فیروزه یا... است.

3. طبق روایات، اگر بخواهیم انگشتر با نگین آهنی، این خواص را داشته باشد، ظاهرا باید نگینش از آهن چینی باشد، نه هر آهنی.

4. همراه داشتن در نماز، مثلا در جیب بودن، حکم دست کردن را ندارد، لذا اگر دست کردن انگشتر آهنی در نماز مکروه است، همراه داشتن آن مکروه نیست.

 

پی نوشت ها:
1. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج 6، ص 468، ح 6.
2. ابن بابويه، محمد بن على‏، الخصال، مترجم: كمره اى، محمد باقر، ناشر: كتابچى‏ ـ تهران‏، 1377 ش‏، چاپ اول، ج ‏1، ص 72.
3. کافی، پیشین، ج 3، ص 404، ح 35.
4. طبرسى، مكارم الأخلاق‏، ناشر: الشريف الرضي‏ ـ قم، 1370 ه.ش، چاپ چهارم، ص 86.
5. ابن طاووس، على بن موسى، الأمان من أخطار الأسفار و الأزمان‏، محقق/مصحح: مؤسسة آل البيت (عليهم السلام)‏، ناشر: مؤسسة آل البيت (عليهم السلام‏) ـ قم‏، 1409 ق‏، چاپ اول‏، ص 51.

http://askdin.com/comment/1035405#comment-1035405