پرسش:
چه کار کنیم تا امام زمان (عجل الله فرجه) ما را به عنوان یار خودشان بپذیرند؟
پاسخ:
امام صادق(علیه السلام) در این باره می فرمایند:
«مَنْ سُرَّ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاق؛ هر كسي دوست دارد در شمار اصحاب حضرت قائم باشد، بايد اهل انتظار باشد و به ورع و محاسن اخلاقی عمل کند.»(1)
در این روایت به جنبههای مختلف وظایف یک شیعه در قبال مقدمه سازی و نقش آفرینی در حکومت جهانی امام زمان(عجل الله فرجه) اشاره شده است. انجام این وظایف که شامل امور فردی و اجتماعی میشود افتخار همراهی و یاری حضرت را نصیب فرد میکند.
انتظار: انتظار مفهومی است که لوازم معنایی زیادی دارد. انتظار به معنای چشم به راه کسی و یا چیزی بودن. انتظار به خودی خود رنج آور و آزار دهنده است. بنابراین منتظر از وضعیت موجود راضی نیست و تلاش میکند آن را بهبود ببخشد. منتظر هر کاری که از دستش بر بیاید برای پایان پذیرفتن انتظار و دیدن کسی که انتظارش را میکشد انجام میدهد.
ورع: پرهیزگاری و دوری از گناه شرط اساسی برای یاری و همراهی حضرت است. یک حرکت مقدس نمیتواند از عناصر آلوده بهره بگیرد. همانطوری که سید الشهدا(علیه السلام) در مسیر حرکت به کربلا از دریافت کمک افرادی مانند عبید الله بن حر امتناع فرمودند(2) و این آیه شریفه را تلاوت کردند که: «وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدا؛ افراد گمراه را به کمک نخواهم گرفت.»(3)
نهایتا نیز در شب عاشورا با اعلام خبر شهادت خود و یارانش و برداشتن بیعت از آنها باعث شد سپاه از عناصر دنیا طلب و سست ایمان خالی شود.
محاسن اخلاقی: محاسن اخلاقی نیز جز بایسته های زمینه سازی ظهور و یاری امام زمان(عجل الله فرجه) است. فضائل اخلاقی عامل اصلی الفت اجتماعی و وحدت آفرینی است که در حرکت های جمعی و جهانی ضروری است. اشاره به ویژگی اخلاقی فرد منتظِر در این روایت اشاره ای است به اینکه تلاش فردی کافی نیست و باید در یاری حضرت موج جمعی ایجاد نمود.
پی نوشتها:
1. مجلسی، محمد باقر(1110ق)، بحار الانوار، بیروت، دار احیا التراث العربی، ج52، ص140.
2. ابن بابویه، محمد بن علی(381ق)، امالی(صدوق)، تهران، کتابچی، ص154.
3. کهف، 51.
http://askdin.com/comment/1032350#comment-1032350