پرسش:
کسانی را می شناسم که از لحاظ دینی و مذهبی اصلا سطح خوبی ندارند و فکر میکنم از دین اسلام هم خیلی خوششان نمی آید و به دستوراتش عمل نمی کنند. این افراد کتاب های زیادی مطالعه می کنند و از لحاظ درک و فهم مطالب بالا هستند از شما میخواهم کتابی را به من معرفی کنید که نکات اساسی مهم درباره اسلام را به صورت قشنگ توضیح و تفسیر کرده باشد.
پاسخ:
برای پاسخ به پرسش مذکور توجه شما را به این نکات جلب می کنیم:
1. برای آشنایی با معارف اسلامی، آثار شهید مطهری از چند جهت، جالب توجه هستند: الف. آگاهی عمیق ایشان از علوم اسلامی؛ ب. آشنایی ایشان با فلسفه غرب؛ ج. قلم و بیان روان ایشان در طرح مسائل و ارائه پاسخ مناسب و قابل فهم؛ د.شجاعت و شهامت ایشان در بیان نظرات خود و...
2. در ادامه، متناسب با درخواستی که مطرح فرمودید، اجمالا به معرفی جلد چهارم از مجموعه آثار شهید مطهری می پردازیم که به صورت تخصصی تر در حوزه اصول اعتقادات است. این اثر شامل چندین بخش است: توحید، نبوت، معاد، امامت، اصل عدل در اسلام. در ادامه، هر یک از این بخش ها را اجمالا توضیح می دهیم تا با دورنمای بهتری به مطالعه این اثر ارزشمند بپردازید.
3. در بخش توحید، مرحوم مطهری بعد از بیان مباحث مقدماتی خداشناسی، به راه های مختلف اثبات وجود خداوند می پردازد: راه فطرت، راه علمی و شبه فلسفی (برهان نظم، برهان هدایت، برهان حدوث) و راه فلسفی (برهان محرک اول، برهان امکان و وجوب، برهان وجودی). مرحوم مطهری، بعد از بیان براهین اثبات وجود خداوند، به مهمترین شبهات در حوزه خداشناسی می پردازد و آنها را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. در این راستا، وی به صورت مفصل به نظریه تکامل و شرور می پردازد و شبهات رایج در این مباحث را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.
4. در بخش نبوت، مرحوم مطهری نخست به راه های اثبات نبوت می پردازد و دیدگاه متکلمان و حکما را توضیح می دهد. سپس ایشان به چیستی وحی پرداخته و مشخصاتی را برای آن بر می شمرند و نهایتا فرضیه حکمای اسلام درباره وحی را توضیح می دهند. مساله وحی از آن جهت حائز اهمیت است که نبوت از طریق وحی صورت می گیرد؛ در واقع، نبی کسی است که مخاطب کلام الهی یا همان وحی قرار می گیرد. مرحوم مطهری، بعد از بیان ادله اثبات نبوت و توصیف مشخصات وحی، به مساله معجزه می پردازد. معجزه از مهمترین راه های احراز انبیای صادق از مدعیان دروغین است. در واقع، معجزه کار خارق العاده ای است که جز با ارتباطات غیبی محقق نمی شود. از این رو، انجام معجزه، نشانگر ارتباط غیبی شخص با ملکوت است و نشان می دهد که واقعا شخص نبی، با خداوند مرتبط است و کلام او را می شنود و آن را به ما ابلاغ می کند. در دین اسلام، قرآن مهمترین معجزه به حساب می آید که جاوید و ماندگار است و برای تمامی نسلهای بشریت مفید و راهگشا است. به همین جهت، مرحوم مطهری، مفصلا به اعجاز قرآن می پردازد.
5. در بخش معاد مرحوم مطهری مقدمتا به چند تفسیر درباره معاد اشاره نموده و سپس ماهیت مرگ را مورد بررسی قرار می دهند و نشان می دهند که حقیقت آدمی به روح او است که نمی میرد و بعد از مرگ باقی می ماند. از این منظر، مرگ چیزی جز مفارقت و جدایی روح از بدن نیست. در همین راستا، مرحوم مطهری، مفصلا به چیستی روح می پردازند و نظریه ماده بسندگی را مورد نقد و بررسی قرار می دهند.
6. در بخش امامت، مرحوم مطهری به بررسی معنای امامت می پردازند و شئون امام را مورد بررسی قرار می دهند. مرحوم مطهری توضیح می دهند که مساله اساسی شیعیان، صرفا سیاسی و حکومتی نیست بلکه به باور شیعیان، حكومت يكى از شاخههاى امامت است. امام، هم جانشين پيغمبر است در بيان دين و هم جانشین پیغمبر است در امر سیاست و تدبیر جامعه دینی. در ادامه، مرحوم مطهری به اثبات اوصاف امام می پردازند و منصوب بودن و منصوص بودن و معصوم بودن امام را لازم می دانند. در واقع، امام برای آن که در فهم و اجرای دین، جامعه دینی را به اشتباه نیندازد، مستند به امداد الهی از هر خطایی مصون است. بنابراین، امام باید معصوم باشد. همچنین از آنجایی که عصمت وصفی درونی است و کسی جز خداوند از آن آگاه نیست، پس امام باید توسط خداوند نصب گردد و چون ما به نصب الهی جز از طریق نصوص و متون دینی آگاهی نمی یابیم، پس امام باید منصوص از جانب خداوند باشد. به همین جهت، مرحوم مطهری در ادامه، متونی که بر امامت علی ع و اوصیای او دلالت دارند را مورد بررسی قرار می دهد.
7. اما در آخرین بخش، مرحوم مطهری، به مساله عدل الهی می پردازند. می دانیم که خداوند اوصاف گوناگونی دارد اما یکی از مهمترین اوصاف خداوند، عدل الهی است که در طول تاریخ، منشا منازعات مختلف عقیدتی شده است. توضیح مطلب این که تمامی متفکران دینی معتقدند که خداوند عادل است و به کسی ظلم نمی کند اما در این که معیار عدل و ظلم چه چیزی است، اختلاف کرده اند. شیعیان و معتزله از اهل سنت معتقدند که معیار عدل و ظلم مستقل از اراده تشریعی الهی است و عقل آدمی قادر به کشف آن است؛ اما اشاعره معتقدند که معیار عدل و ظلم وابسته به اراده تشریعی الهی است و عقل آدمی قادر به کشف آن نیست بلکه آدمی جز از طریق متون دینی به آن آگاهی نمی یابد.
8. در پایان، لازم به ذکر است که شما می توانید افزون بر مطالعه اثر مذکور از مجموعه آثار شهید مطهری، به این کتاب ها نیز مراجعه نمایید: «آموزش کلام اسلامی» به قلم محمد سعیدی مهر؛ «آموزش عقاید» به قلم آیت الله مصباح یزدی.
همچنین در زمینه اخلاق و بایدها و نبایدهای اخلاقی، به کتاب «اخلاق اسلامی» به قلم آذربایجانی و دیلمی، و یا به کتاب «گفتارهایی در اخلاق اسلامی» به قلم شهید مطهری مراجعه بفرمایید.
همچنین می می توانید هر یک از مسائل خود را به صورت مستقل و جدا از هم، برای مرکز ملی مکاتبه نمایید تا محققان مرکز، در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند و یا با شماره 096400 تماس حاصل بفرمایید.
http://www.askdin.com/showthread.php?t=54708&p=1016914&viewfull=1#post10...