آیا کشتار ایرانیان توسط یهودیان صحت دارد؟

پرسش:
آیا کشتار ایرانیان در زمان خشایار شاه توسط یهودیان صحت دارد؟ آیا کتاب استر کتاب موثق یا قابل اعتمادی است ؟
آیا عدم ذکر این واقعه تاریخی در کتاب تاریخ هرودت یا گزنفون و یا کتب دیگر تاریخی نشان دهنده چیست؟ دانش نامه بریتانیکا که نظر بسیاری از یهودیان است این واقعه را کذب و داستان تاریخی می داند . آیا دانش نامه بریتانیکا قابل اعتماد است ؟کشتار 75000 ایرانی در عرض دو یا سه روز آیا امکان پذیر است ؟ تعداد یهودیانی که دست به این کشتار زدند در حکومت آن زمان چند نفر بوده اند؟



پاسخ:
کشتار ایرانیان توسط یهودیان در زمان خشایار شاه در عهد عتیق که مورد قبول یهودیان است ذکر شده است. عهد عتیق متشکل از چند کتاب است. یکی از آن کتابها کتاب استر است. در این کتاب بیان شده «یهودیان در دارالسلطنه شوشن پانصد نفر را به قتل رسانیده و هلاک کردند.»(1) نیز در روز بعد سی صد نفر از ایرانیان به دست آنان کشته شدند(2). سپس ادامه می دهد«و سایر یهودیانیکه در ولایتهای پادشاه بودند جمع شده برای جانهای خود مقاومت نمودند و چون هفتاد هزار نفر از مبغضان خویش را کشته بودند از دوشمنان خود آرمی یافتند»(3)
بنابر آنچه در این کتاب نوشته شده یهودیان به مناسبت این فتح بزرگ به شادی پرداخته و به یکدیگر هدیه داده (4) و آن را فوریم(پوریم) نام نهادند و از آن روز به بعد هر سال در این تاریخ به شادی می پردازند.(5)


اما برخی تاریخ روایت استر را روایتی تاریخی نمی‌شمارند. و می گویند هیچ سندی تاریخی در دست نیست که نشان دهد شاهان هخامنشی ملکه‌ای به نام استر داشته‌اند. دیگر آنکه هیچ‌یک از شاهان هخامنشی فرمان به قتل‌عام یهودیان نداده‌اند که با میانجیگری ملکه از فرمان خود منصرف شده باشند. با این همه پاره‌ای اشارات تاریخی و توصیف‌هایی که از اوضاع دربار شاهان هخامنشی شده و برخی دیگر از اطلاعات مندرج در این کتاب می‌تواند برای مورخ مورد استفاده قرار گیرد(6)
در پاسخ باید گفت منابع دینی خود منبع تاریخی محسوب می شوند. از آن گذشته در ایران منبع تاریخی از زمان خشایار شاه وجود ندارد تا بگوئیم در منابع تاریخی چنین مطلبی ذکر نشده است. اگر گفته شود هردوت یونانی به تاریخ پادشاهان هخامنشی پرداخته ولی این قصه را ذکر نکرده باز دلیل نمی شود که این داستان را افسانه بدانیم زیرا هردوت حتی در فتح بابل توسط کورش نیز نامی از بنی اسرائیل نیاورده است، آیا می توان گفت قوم بنی اسرائیل وجود خارجی ندارند؟
انکار یهودیان امروزی نیز، به معنای عدم وقوع این حادثه زیرا ممکن است فشارهای افکار عمومی باعث انکار شود اما وجود این داستان در کتاب عهد عتیق که مورد قبول یهودیان است بر انکار آنان تقدم دارد.


تعداد 75000نفر نیز توسط یهودیانی که در دربار حضور داشتند صورت نگرفته بلکه حتی 300 و پانصدر نفری که در شوش کشته شدند به دست تنها یهودیان دربار نیست بلکه سایر یهودیان شهر شوش نیز در این کشتار شرکت داشتند، همچنین یهودیان شهرهای دیگر نیز به تبع از یهودیان شهر شوش اقدام به کشتن 75000نفر کردند. بنابراین تنها یهودیان حاضر در دربار دستشان به خون ایرانیان آغشته نیست تا باعث بعید بودن این مطلب شود بلکه تمام یهودیان ساکن در ایران در این کشتار وسیع سهیم بودند.
دلیلی دیگر بر صحت تاریخی این حادثه تلخ، وجود مقبره استر و مردخای در همدان است. این مقبره همچنان باقی است.

لیکن جای سخن در این است که به گفته‌ی عین السلطنة، ادیب و مورّخ عصر قاجاریه، متوفای 1324 شمسی، در خاطرات خود، مقبره استر و مردخای در همدان، پر بود از گنجینه‌ها و حتی تاج سلطنتی ملکه استر که البته بخشی از این گنجینه‌ها مورد سرقت قرار گرفت.(7) لیکن اصل وجود این گنجینه‌ها و مقبره امری ثابت شده است. سرجان ملکم متوفای 1843 میلادی در تاریخ کامل ایران نیز بیان می‌کند که در گنبد مقبره‌ی استر و مردخای در همدان، لوحی یافته شده که به خط عبرانی نشان می‌دهد بنای اصلی مقبره این دو نفر است.(8)] و این بنا همچنان در شهر همدان برپا و یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان در ایران است. در اسناد تاریخی، مانند مکتوبه بنیامین تودلا (که مربوط به قرن 10-11 میلادی یعنی هزار سال پیش است) نیز به این مقبره اشاره شده است.(9)
از نکات قابل توجه اینکه ابوریحان بیرونی هم این رخداد تاریخی (پوریم) را تأیید کرده است و در کتاب الآثار الباقیة عن القرون الخالیة پیرامون آن سخن گفته است.(10)

 

 


منابع:
1. عهد عتیق، انجمن کتاب مقدس ایران، 1987م، چاپ دوم، کتاب استر، باب هشتم، ص782،آیه6،
2. همان، ایه 15
3.همان، ایه 16
4. همان، ص783، ایه19
5.همان، آیه 27-28-29و ص784، آیه 32
6.جعفری دهقی محمود، بازشناسی منابع و مآخذ تاریخ ایران باستان. تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت) 1391، ص12
7.ایرج افشار، روزنامه خاطرات میرزا سالور عین‌السلطنة، انتشارات اساطیر، تهران، 1374ش، ج8، ص 6556
8. سر جان ملکم، تاریخ کامل ایران، ترجمه: میرزا اسماعیل حیرت، انتشارات افسون، تهران، چاپ اول 1380، ج 1 ص 163 - 164
9. رحلة بنيامين التطيلى، تعريب عزرا حداد، ابوظبی: المجمع الثقافي‏، 2002، ص 331 ؛ سفرنامه رابى بنيامين تودولا، ترجمه مهوش ناطق‏، تهران: نشر کارنگ، 1380، ص 126.
10. ابوريحان بيرونى، الآثار الباقية عن القرون الخالية، تهران: نشر ميراث مكتوب‏، 1380، ص 346-347.

http://www.askdin.com/showthread.php?t=39142&p=1009530&viewfull=1#post10...