داریوش بت پرست بود یا زردشتی؟

پرسش:
با توجه به اینکه کتیبه داریوش در تخت جمشید از خدایان یاد شده است نه از خدای واحد، وی بت پرست بود یا زردشتی؟

پاسخ:
اولا: استناد به کتیبه ای که غربیها ترجمه کرده اند صحیح نیست. پایه استدال خود باید مستدل باشد. «
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلي‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ(1)

ثانیا: منظور از "اهورا مزدا" خدای خوبیها و اهریمن خدای بدیها است. پس دو خدائی قائل بودند نه اینکه بت پرست باشند
منظور از خدایان نیز بت ها نیست. خود پادشاه در فرهنگ ایرانیان باستان نوعی خداوندگار بود همان طور که در مصر چنین بود.

تمام خوبي‎ها و خيرها يك مبدأ و يك ريشه دارند كه به نام «اهورامزدا» يا «سپند مينو» ناميده شده است و تمام بدي‎ و شرور هم مبدأ ديگري دارند به نام «اهريمن» يا «انگره مينو» و منشا ناپاكي و پليدي و هرچه زشتي و پليدي و تيرگي و سياهي در جهان ديده مي‎شود زاده و آفريده اوست.

طبق اين نظريه اهورا مزدا و اهريمن رودرروي هم هر دو آفريننده و خالق هستند(2) البته بعد از مرگ زرتشت دو گانه‌پرستي بر اين آيين غلبه كرد و «انديشة توحيد كه زردشت تعليم مي‌داد نيز دست‌خوش تغييراتي گرديد»(3)
بنابراین داریوش نیز مانند دیگر ایرانیان آن عصر، به آئین زردشت بوده و آئین زردشت در آن زمان قائل به ثنویت (دوخدائی) است نه بت پرستی



منابع:
1.
اى کسانى که ایمان آورده اید، اگر فاسقى براى شما خبرى مهم آورد، درباره آن تحقیق کنید، تا مبادا از روى نادانى به قومى آسیب برسانید، آن گاه از آنچه بر سرشان آورده اید پشیمان شوید.(آیه 6 سوره حجرات)
2. الهامي، داود، ايران و اسلام، انتشارات مكتب اسلام، 1374، ص 67 و 68.
3.بي‌ناس، جان،تاريخ جامع اديان، ترجمه علي اصغر حكمت، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي، چاپ پنجم، 1370،ص 468.

http://www.askdin.com/showthread.php?t=61204&p=975862&viewfull=1#post975862