پرسش:
در عصر رسول الله(ص) نماز چگونه بوده است؟ نماز شیعه صحیح است یا نماز اهل سنت؟
پاسخ:
در صورتی که ما نماز خود را همانند نماز رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) می دانیم و برای این ادعا دلایل متقن برای اثبات داریم
اصولا اختلاف در نماز، وضو، مناسک حج و .... همه جزئی هستند و اصل اثبات جانشینی حضرت رسول (صلی الله علیه وآله وسلم) است
اگر اثبات شود که جانشین حضرت علی (علیه السلام) است(که به راحتی برای غیر متعصبین قابل اثبات است) دیگر نماز صحیح نمازی می شود که ایشان اقامه می کرده اند و پس از آن امام حسن (علیه السلام) تا امام حسن عسکری(علیه السلام) زیرا اثبات جانشینی حضرت علی (علیه السلام)، حجت بر خلق بودن امام حسن عسکری(علیه السلام) را نیز اثبات می کند(البته با پاسخ ادعاهای زیدیه و اسماعیلیه و ...)
بنابراین اگر یک روایت از یکی از این دوازده امام در نحوه اقامه نماز داشته باشیم خود دلیلی است که نماز پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)نیز چنین بوده است.
لذا این که گفته شود نه نماز شیعه طبق نماز رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم)بوده و نه نماز اهل سنت . مطلبی است نادرست
اگر جمع بین صلاتین در شیعه مورد انتقاد قرار گیرد باید گفت در زمان رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) معمولا دقت بفرمائید معمولا چنین خوانده نمی شده و جدای از هم خوانده می شده است.
اینکه تاکید داشتم معمولا را دوبار تکرار نمایم از آن باب بود که در منابع شیعه و سنی آمده است پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) گاهی نماز ظهر وعصر و نیز مغرب و عشا را بدون دلیل جمع خوانده اند
بزرگان اهل سنت روایتی از ابن عباس نقل می کنند که طبق آن پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)ظهر وعصر و نیز مغرب و عشا را جمع خواندند در غیر سفر و حال آنکه خوفی هم نبود(1) یعنی بدون دلیل
صحت جمع بین صلاتین در صحیح بخاری، صحیح مسلم، مسند احمد، الموطا مالک آمده است
این مطلب در منابع دیگر اهل سنت نیز با عبارات مختلف آمده است از جمله
احمد بن حنبل (رئیس مذهب حنبلی) از جابر بن زید:«جابر بن زید گوید: از ابن عباس شنیدم که میگفت: با پیامبر گرامی هشت رکعت نماز (ظهر و عصر) را با هم و هفت رکعت نماز (مغرب و عشا) را نیز با هم به جای آوردم. میگوید به «ابوشعثا» گفتم: فکر میکنم رسول خدا، نماز ظهر را به تأخیر انداخت و نماز عصر را زودتر ادا نمود و نیز نماز مغرب را به تأخیر انداخت و نماز عشا را زودتر به جا آورد، (ابوشعثا) گفت: من هم چنین میاندیشم.» (2)
احمد بن حنبل، از عبدالله بن شقیق:
«ابن عباس بعد از نماز عصر، برای ما سخنرانی نمود تا آنگاه که خورشید غروب کرد و ستارگان آشکار شدند و مردم ندای نماز دادند و در آن میان، مردی از قبیله بنی تمیم به تکرار کلمه «نماز» پرداخت، ابن عباس خشمگین گردید و گفت: آیا تو میخواهی سنت پیامبر را به من بیاموزی؟ من شاهد و ناظر بودم که رسول خدا بین نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا جمع نمود.»)
مالک بن انس (رئیس مذهب مالکیه):
«رسول الله (صلی الله علیه و آله) الظهر و العصر جمیعا، و المغرب و العشاء جمیعا فی غیر خوف و لا سفر»؛
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هر دو نماز ظهر و عصر را با هم خواندند و هر دو نماز مغرب و عشا را نیز با هم به جا میآورد، بدون این که از دشمن بهراسد و یا در سفر باشد. (یعنی جواز آن فقط در موقع ترس و خوف نیست). (4)
مالک بن انس، از معاذ بن جبل:
«فکان رسول الله(صلی الله علیه و آله) یجمع بین الظهر والعصر، والمغرب والعشاء»؛
رسول خدا، نماز ظهر و عصر را با هم و نماز مغرب و عشا را نیز با هم میخواند. (5)
بخاری نیز در صحیحش آورده است:
«پیامبر (صلی الله علیه و آله) هفت رکعت (نماز مغرب و عشا) و هشت رکعت (نماز ظهر و عصر) را در مدینه به جای آورد.» (6)
اگر تنها یک بار دقت بفرمائید یک بار رسول خدا(صلی الله علیه و آله)جمع خوانده باشند یعنی این عمل اشکال ندارد مگر اینکه کسی به خود جرات دهد و بگوید پیامبر(صلی الله علیه و آله) این یک بار اشتباه نموده است.
منابع:
1.موطأ الإمام مالک (شرح الحوالک) ج 1 ص 161؛صحیح مسلم ج 2 ص 151 (باب الجمع بین الصلاتین فی الحضر) و ص152؛ صحیح البخاری ج 1 ص 138 (باب وقت العصر).مسند الإمام أحمد بن حنبل ج 1 ص 221.
2.مسند احمد بن حنبل: ج ۱، ص 221
3.مسند احمد: ج ۱، ص ۲۵۱
4.موطأ مالک: کتاب الصلوه: ط ۳ (بیروت)، ص ۱۲۵، حدیث ۱۷۷
5. همان
6.صحیح بخاری: جزء اول، ص ۱۱۰ – کتاب الصلوه: باب «تأخیر الظهر الی العصر» ط مصر، نسخه امیریه، سنه ۱۳۱۴ه
http://www.askdin.com/showthread.php?t=56575&p=891317&viewfull=1#post891317