پرسش:
از آیت الله بهجت (قدس سره) نقل شده که فردی به نام مرحوم مقدسی مشهدی از خدا خواسته که بداند آیا سفیانی در این مقطع زمانی هست یا خیر که متوجه شده سفیانی در زمان او بوده! با توجه به اینکه خروج سفیانی و ظهور یمانی از علائم حتمی ظهور است و شخصی هم در زمان ما ادعا کرده یمانی است! نظر شما در باره اینگونه حکایت و اتفاقات چیست؟
پاسخ:
در پاسخ به این پرسش نکاتی را تقدیم می کنیم:
ظهور حضرت امام مهدی (عجل الله فرجه) علائمی دارد که برخی از آنان علائم حتمی و برخی دیگر علائم غیر حتمی است. علائم غیر حتمی، علائمی هستند که ممکن است رخ بدهد و یا رخ ندهد (و شاید بسیاری از آنها رخ داده باشد)، اما علائم حتمی، بدون شک رخ میدهد و تا کنون هیچ مورد از آنها به وقوع نپیوسته است و «خروج سفیانی» یکی از علائم حتمی در مقدمات ظهور است. این مطلب در روایات و منابع دینی مکرر بیان شده است.(1) اما راجع به این که کسی بطور قطع بگوید سفیانی همینک وجود دارد و یا طبق نظر برخی،(2) در ارتش سوریه مشغول به خدمت است، هیچ دلیل مستندی وجود ندارد و لازم است به نکات ذیل دقت شود:
الف- عین این شایعه سالها پیش و در زمان جنگ تحمیلی عراق (صدام) بر ایران نیز در سرتاسر کشور شایع شد و حتی با تقلید صدا به نام برخی بزرگان نوارهای کاستی منتشر گردید و بعداً جعلی بودنشان ثابت شد. حتماً عده ای از پخش این شایعات، اهداف و اغراضی را دنبال می کنند. از جمله این اهداف و تبعات سوء، می توان به مقدمه چینی استکبار جهانی و همپیمانانش برای حضور، نفوذ و سلطه بیشتر در منطقه، همچنین فراهم شدن زمینه برای ظهور مدعیان دروغین مهدویت اشاره کرد، چنانکه در طول سالیان انقلاب، افرادی با ایجاد جریان «ظهور نزدیک است» به مصداق سازی هایی پرداخته و در سالهای اخیر، «احمدالحسن بصری» در عراق ظهور کرده و به دروغ و با تکیه بر خواب و رؤیا ادعای یمانی بودن دارد.
ب- بدون شک، هیچ كدام از این ماجراها نمیتواند دلیل وجود سفیانی وعده داده شده باشد؛ چرا كه گفتهاند سفیانی نامش، «عثمان بن عنبسه» است نه این كه هر كس، نامش «عثمان بن عنبسه» بود سفیانی است. بعلاوه اینکه در برابر مدعیان سفیانی باید از ایشان سند و دلیل معتبر خواست. خداوند متعال برای اثبات وجود خود و نیز اثبات رسالت انبیایش دلیل و سند محکم ارائه میدهد، حال چرا باید هر ادعای بیسندی را بپذیریم؟ بعلاوه در روایات بیان شده که او از «شام» خروج میکند. اولاً که مرزهای شام آن دوره بسیار فراتر از «سوریه» فعلی بوده است. پس اگر بیان شده که او از شام خروج مینماید، دلیلی نیست که حتماً از داخل سوریهی فعلی خروج نماید. ثانیاً کدام حدیث یا روایتی بیان داشته که او حتماً در داخل ارتش سوریهی فعلی است؟ چرا او را در کشور یا ارتش اردن یا اسرائیل یا عمال شیعه کش سعودی جستجو نمیکنند؟! به هر حال، به هیچ وجه معلوم نیست که آیا سفیانی هم اکنون در قید حیات هست یا نیست؟ و اگر هست اکنون کجاست و چه میکند؟ این ماجراها و حکایات غیرمستند، هیچ چیزی را ثابت نمی کند! هر چند که اگر واقعاً با دلیل و مدرک ثابت شود که سفیانی هم اکنون وجود دارد موجب خرسندی است، زیرا نشانه ای بر نزدیکی ظهور است.اما وظیفه ما را تغییر نمیدهد. در هر حال، ما مکلفیم با بصیرت و جدیت کامل و با پیروی از ولی فقیه به جهاد و مبارزه علیه کفر و استکبار جهانی ادامه دهیم، تا مقدمات ظهور حضرتش فراهم شود.(3)
ج- لازم بذکر است، ما در جامعه شاهد آن هستیم کسانی که دچار معرفت سطحی و ظاهری هستند از تطبیق سازی و مصداق یابی های غیر واقعی پیروی می کنند. در این میان، وظیفۀ عالمان دین، مقابله با انحرافات اینچنینی است تا امید منتظران دچار آسیب نگردد. بی شک، «مصداق سازی» برای حضور و ظهور سفیانی و دجال، بستر مصداق سازی های دروغینی نظیر «سید خراسانی»، «شعیب»، «نفس زکیه»، «یمانی» را فراهم می سازد. چنانکه در سالهای اخیر، ظهور احمدالحسن بصری، بعنوان مدعی یمانی دروغین، گواه روشنی بر تأثیر اینگونه مصداق سازی ها در جو جوامع اسلامی و بین معتقدان مهدویت می باشد. چه بسا اگر ماجرای ظهور سفیانی و مصداق سازی های مشابه در اذهان عمومی مردم زمینه سازی نمی شد، احمدالحسن هم آب را گل آلود و آماده برای ماهیگیری خود نمی دید.
د- ناگفته نماند؛ این مطلب، صرفاً بصورت یک حکایت در سایت مرحوم آیت الله بهجت (ره) (4) ذکر شده اما نمی تواند دلیلی بر تأیید معظم له باشد، نهایت استفاده ای که از این مطلب می توان کرد به فرض تأیید ایشان، اینست که در زمان ما سفیانی وجود خارجی دارد اما اینکه مصداق سازی کنیم که مثلاً در کدام کشور و یا با چه ویژگی هایی زندگی می کند را افاده نمی کند! بعلاوه بدون شک، تنها آن دسته از سخنان منسوب به ایشان و امثال عالمان و بزرگان دین قابل استناد و پذیرش است که در زمان حیات، به قلم و یا تحت نظر ایشان، مکتوب و یا بصورت صوتی و تصویری تهیه و تدوین شده و مورد تأیید دفتر حفظ و نشر آثار ایشان هست. نتیجه آنکه؛ هیچ مدرک قطعی و یقینی و مستدلی مبنی بر اینکه همینک سفیانی وجود خارجی دارد یا خیر در دست نیست، بعبارتی نه می توانیم بگوییم هست! و نه می توانیم بگوییم نیست، با این وجود وظیفه ما در هر حال، انتظار و آمادگی دائمی برای ظهور است، از طرفی بر اساس شواهد و قرائن و نشانه های آخرالزمانی و توصیه های بزرگان دین مبنی بر نزدیکی ظهور، نباید احتمال وجود سفیانی را غیرممکن دانست، به عبارت دیگر، احتیاط، شرط عقل است و جامعه ایمانی می بایست با هوشیاری و بصیرت، پشت سر ولی فقیه و امام جامعه، لحظه به لحظه، برای رویارویی با جریان سفیانی آمادگی لازم را داشته باشد.
پی نوشت ها:
1. کمال الدین، ص 651. و بحار الأنوار، ج 52، ص 215؛ و کنز العمال، ج 14، ص 272؛ تاریخ غیبت کبری، ص 518 الی 520.
2. بنقل از مرحوم بهلول؛ امام موسی صدر كه به امر آیتالله حكیم از حافظ اسد میپرسد كه آیا شخصی به نام عثمان بن عنبسه در سپاهیان شما وجود دارد؟؛ حکایت حاج میرزا علی آقا مقدسی چنانکه در سؤال مطرح شده است.
3. برگرفته از پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات با کمی تغییر و تصرف.
4. ر.ک: کتاب در محضر بهجت، محمد حسین رخشاد، موسسه فرهنگی سماء، ج 2، ص 63.
http://www.askdin.com/showthread.php?t=64000&p=1004991&viewfull=1#post10...