سوال:
شکاف برداشتن دیوار کعبه چه فضیلتی برای وارد شونده آن دارد وچرامادر حضرت علی (ع) از در وارد نشد؟
پاسخ:
با عرض سلام و ادب
موضوع تولد امام علی(علیه السلام) در درون خانه کعبه از موضوعاتی است که بخاطر کثرت نقل های تاریخی و روایی در منابع شیعی و سنی قابل انکار نیست و بزرگان شیعه و سنی این را از امتیازات ویژه آن حضرت دانسته اند که قبل و بعد از آن فرد دیگری چنین امتیازی را نداشته است.
لذا برای اینکه ممتاز بودن این خصوصیت برای همگان روشن و ماندگار شود،باید بگونه ای صورت بگیرد که عده ای نتوانند آن را بی اهمیت یا کم اهمیت و عادی جلوه دهند.
بنابراین اگر فاطمه بنت اسد از در کعبه وارد می شد،این سخن گفته می شد که در کعبه باز بود و فاطمه بنت اسد هم درد زایمان او را فرا گرفته بود و وارد کعبه شد،پس این امتیازی نیست و هر زن دیگری هم بود به احتمال زیاد همین کار را می کرد.ولی وقتی دیوار شکافته می شود،دیگر جای هیچ چون و چرا و اما و اگری باقی نمانده است تا عده ای تلاش کنند این فضیلت و امتیاز ویژه و خاص را کم اهمیت جلوه دهند.
ضمن آنکه اسرار این قضیه که چرا حضرت امیرمؤمنان در خانه خدا به دنیا آمده، در برخی منابع درباره آن مطالبی مطرح شده که در اینجا بیان میشود:
۱. برخی از بزرگان اهل سنّت پس از بیان جریان تولد حضرت امیر ـ علیهالسّلام ـ در کعبه گفتهاند: این کرامت و بزرگی برای علی ـ علیهالسّلام ـ است که در خانه خدا به دنیا آمده و تجلیل برای محل تولد او شمرده میشود. (1)
۲. آلوسی یکی از بزرگان اهل سنّت است.ایشان بعد از نقل جریان تولد حضرت در کعبه تعبیر لطیفی دارد که عین عبارت او آورده میشود که گفته است: «سبحان من یضع الاشیاء فی مواضعها و هو احکم الحاکمین». یعنی منزه است خداوندی که هر چیزی را در جایگاهش قرار میدهد و او بالاترین حکم کنندگان است. (2)
آلوسی در ادامه گفته است:
گویا علی ـ علیهالسّلام ـ نیز خواست تا در مورد خانه کعبه که موجب این افتخار برای او شده بود و در دل او متولد گشته بود جبران کند و به همین جهت بتها را از روی خانه به زیر افکند، زیرا در پارهای از اخبار آمده که خانه خدا به درگاه حق تعالی شکایت کرده و گفت: پروردگارا تا چه وقت در اطراف من این بتها را پرستش کنند؟ و خدای تعالی به او وعده داد که آن مکان مقدس را از آن بتها تطهیر کند. (3)
۳. شیخ مفید نیز در این باره گفته است: اینکه حضرت امیر ـ علیهالسّلام ـ در کعبه به دنیا آمده، بزرگداشتی بود از جانب خدای متعال و اکرامی بود که نسبت به مقام شامخ و با عظمتش عنایت فرمود. (4)
۴. از صعصعة بن صوحان روایت شده که در واپسین لحظات زندگی علی ـ علیهالسّلام ـ از حضرتش پرسید: تو برتری یا حضرت عیسی بن مریم؟ علی ـ علیهالسّلام ـ فرمود: مادر عیسی در بیت المقدس بود، هنگامی که وقت ولادت عیسی فرا رسید، مریم ندائی شنید که بیرون شو، اینجا عبادتگاه است نه زایشگاه، اما مادر من فاطمه بنت اسد، هنگامی که زایمانش نزدیک شد در حرم بود، دیوار کعبه شکافته شد و من آنجا متولد شدم و هیچ کسی دارای چنین فضیلتی نیست نه پیش از من و نه پس از من. (5)
۵. و برخی دیگر گفتهاند:... پیداست که خانه کعبه درب، داشته که از آن وارد شود. امّا اینجا در خانه باز نشد، بلکه دیوار کعبه شکافته شد تا دلیلی روشنتر و آشکارتر بر یک اعجاز باشد و برای اینکه بعدها نتوانند جریان را تصادفی و اتفاقی به حساب بیاورند، و جالب اینجاست، با اینکه در خلال چندین قرن کعبه تجدید بنا شده است، هنوز هم اثر آن شکاف روی دیوار خانه وجود دارد و موضع شکاف را با نقره پر کردهاند و در قسمتی که معروف به مستجار است، این اثر به طور آشکار دیده میشود و همیشه جمعیت انبوهی از حاجیها به این قسمت پناه میبرند و مشغول گریه و زاری و نیاز به درگاه خداوندند و حاجت میخواهند. (6)
پی نوشتها:
(1). الغدیر، نشر مرکز الغدیر، ج۶، للدراسات الاسلامیه، ۱۴۱۶ ق،ص36-37.
(2). همان.
(3). همان.
(4). الارشاد، باب۱، ص۲، ترجمه سیدهاشم محلاتی، نشر انتشارات علمیه الاسلامیه.
(5). قزوینی، سیدکاظم، علی از ولادت تا شهادت، ص۱، قم، نشر علمیه، ۱۳۹۷ ق.
(6). همان.
http://www.askdin.com/showthread.php?t=59001&p=919660&viewfull=1#post919660