آیا آتش جهنم برای همه حتی شیطان تمام شدنی است؟

پرسش:

آیا آتش جهنم برای همه حتی شیطان تمام شدنی است؟

پاسخ:

 

بر اساس سخن قرآن، خداوند در قیامت، شیطان و پیروان وی را به کیفر اعمال خویش خواهد رساند و به آن ها وعده
جهنم و عذاب داده است؛ مثلاً فرموده:
«جهنّم، میعادگاه همه آن‏ها است و (جهنم) هفت در دارد...». (1) و یا در جای دیگر فرمود:
«به حق سوگند و حق می‏گویم که جهنم را از تو (شیطان) و پیروانت همگی پر خواهم کرد». (2)
شیطان و بعضی از انسان‏ها و پیروان شیطان که با حالت کفر و شرک از دنیا رفته باشند، برای همیشه در جهنم و عذاب الهی خواهند بود که از این معنا، در آیات به لفظ "خلود" (خالدین) تعبیر شده است. اما کسانی که ایمان داشته یا مسلمان بوده‏اند و در عین حال، دچار گناهانی شده باشند، پس از چشیدن کیفر و عذاب متناسب با گناهان، از جهنم نجات یافته و وارد بهشت می‏شوند. (3)
برخی از گناهان مانند شرک و کفر حقیقی، جزای آن‏ها خلود و عذاب دائمی در دوزخ است. این افراد چون هیچ گونه نور و عمل خیری در وجود آن‏ها نیست و اگر تا ابد زنده بمانند، به حال کفر خویش باقی می‏مانند و چون وجودشان با کفر و ظلم آمیخته شده است، استحقاق عذاب دائمی و خلود در دوزخ را دارند. افزون بر این، رابطه تکوینی بین کردار و نیت انسان در دنیا و آخرت وجود دارد. رابطه تکوینی تا تجسم کفر و شرک در آخرت، خلود و عذاب دائمی است. عاقبت شیطان نیز جز این نخواهد بود. (4)
گفتنی است به انسان هایی در قرآن وعده عذاب جاوید داده شده که با حق و خدا و بندگان خدا آگاهانه سر ستیز داشته و حاضر نبوده اند به حق گردن نهند. انسان هایی که فطرت انسانی خود را نابود ساخته و شیطان مجسم شده اند. آنان هیچ صلاحیت و شایستگی ای برای نجات از جهنم ندارند. به آیات زیر توجه کنید:
وَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَتَعَدَّ حُدُودَهُ یُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فیها وَ لَهُ عَذابٌ مُهینٌ؛(5)
آن کس که نافرمانى خدا و پیامبرش را کند و از مرزهاى او تجاوز نماید، او را در آتشى وارد مى‏کند که جاودانه در آن خواهد ماند و براى او مجازات خوارکننده‏اى است‏.
وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فیها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظیماً؛(6)
هر کس، فرد با ایمانى را از روى عمد به قتل برساند، مجازاتِ او دوزخ است، در حالى که جاودانه در آن مى‏ماند و خداوند بر او غضب مى‏کند . او را از رحمتش دور مى‏سازد و عذاب عظیمى براى او آماده ساخته است.
أَ لَمْ یَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ یُحادِدِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِداً فیها ذلِکَ الْخِزْیُ الْعَظیم؛‏(7)
آیا نمى‏دانند هر کس با خدا و رسولش دشمنى کند، براى او آتش دوزخ است جاودانه در آن مى‏ماند؟! این، همان رسوایى بزرگ است!
وَ الَّذینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُون؛‏(8)
کسانى که کافر شدند، و آیات ما را دروغ پنداشتند، اهل دوزخند و همیشه در آن خواهند بود.
بَلى‏ مَنْ کَسَبَ سَیِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطیئَتُهُ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ؛(9)
آرى، کسانى که کسب گناه کنند، و آثار گناه، سراسر وجودشان را بپوشاند، آن ها اهل آتشند و جاودانه در آن خواهند بود.
فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهى‏ فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَ مَنْ عادَ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ؛(10)
اگر کسى اندرز الهى به او رسد، و (از رباخوارى) خوددارى کند، سودهایى که در سابق [قبل از نزول حکم تحریم‏] به دست آورده، مال اوست (و این حکم، گذشته را شامل نمى‏گردد) و کار او به خدا واگذار مى‏شود (و گذشته او را خواهد بخشید.) امّا کسانى که بازگردند (و بار دیگر مرتکب این گناه شوند)، اهل آتشند و همیشه در آن مى‏مانند.
وَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ اسْتَکْبَرُوا عَنْها أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ؛(11)
آن ها که آیات ما را تکذیب کنند، و در برابر آن تکبّر ورزند، اهل دوزخند جاودانه در آن خواهند ماند.
وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازینُهُ فَأُولئِکَ الَّذینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فی‏ جَهَنَّمَ خالِدُون؛‏(12)
آنان که وزنه اعمال شان سبک باشد، کسانى هستند که سرمایه وجود خود را از دست داده، در جهنم جاودانه خواهند ماند!
پی‏نوشت‏ها:
1. حجر (15) آیه 43-44.
2. ص (38) آیه 84-85.
3. کشف المراد، ص 414، چاپ جامعه مدرسین، قم، بی تا.
4. امام خمینی، چهل حدیث، ص 24، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،1380ش.
5. نساء(4)آیه14.
6. همان،آیه93.
7.توبه(9)آیه63
8. بقره(2)آیه39.
9. همان،آیه81.
10. همان،آیه275.
11.اعراف(7)آیه36.
12. مؤمنون(23)آیه103.

http://www.askdin.com/thread33534.html

دیدگاه جدیدی بگذارید