چرا در این مقطع حج و عمره را حرام اعلام نمی کنند؟


پرسش:
حج و عمره یکی از منابع درآمد عربستان سعودی است و آن را صرف خرید تجهیزات نظامی از آمریکا و اسرائیل می کنند. از آن جایی که هر نوع کسب و کاری که سود آن به نوعی به اسرائیل برسد، حرام است، چرا مراجع تقلید، در این مقطع حج و عمره را حرام اعلام نمی کنند؟

پاسخ:

1. تلاش استکبار و دست نشانده های وهابی آن برای کم کردن حضور ایران در حج و عمره
حج و عمره بخش کوچکی از منابع درآمد عربستان است که نه کفاف هزینه های سنگین نظامی آن می دهد و نه اساسا در این زمینه ها صرف می شود. بیشتر سود حج و عمره به سوغات حجاج برمی گردد. هزینه خرید نظامی آل سعود، بسیار سنگین است و کل درآمد حج و عمره نسبت به آن ناچیز می باشد. از طرفی حج و عمره، یک فرصت بی نظیر تبلیغی و صدور فرهنگ درست دینی و استکبار ستیزی در جهان اسلام است که غرب و دست نشاندگان آن تلاش دارند هر طور شده ایران را از آن محروم کنند تا ارتباط جهان اسلام با آنها قطع و جهان اسلام و ایران از آن محروم شوند. به نظر می رسد هزینه و ضرر آنها از حضور ایران بسیار بیشتر است از سود حاصله. حضور کمتر ایرانی ها در حج و عمره، باعث محرومیت از برکات و تحولات معنوی در افراد می شود و از طرفی ارتباطات عمومی با دیگر مسلمانان و خصوصا مسلمانان علاقه مند به انقلاب اسلامی قطع می شود. محرومیت ها و محدودیت های بیشتر شیعیان عربستان -که هر ساله پذیرای هزاران ایرانی در مراکز معروف ولی محدود خود هستند-، هم از دیگر نتایج این مساله خواهد بود.

2. مقایسه درآمدهای عربستان از نفت و حج و هزینه ها تسلیحاتی
در آمد عربستان از حج «18 میلیارد دلار»، و از نفت «200 تا 500 میلیارد دلار» است. درآمد حج و عمره کمتر از سه درصد (%3) تولید ناخالص ملی عربستان است. سهم عمره ایرانی ها، «500 میلیون دلار» و حج تمتع آنها «250 تا 300 میلیون دلار» است. بنا بر این نسبت درآمد از مجموع کل حج تمتع و عمره ایرانیها در طول سال به خرید تسلیحات، بین «نیم تا یک درصد» می شود.(1)

3. درآمد حاصل از حج کجا هزینه می شود؟
گفته می شود بیشتر درآمد عربستان سعودی از حج، صرف توسعه و نگهداری از حرمین شریفین می شود. بخشی از این درآمد صرف موسسات خیریه می شود. بسیاری از هزینه های این حجاج، صرف خدمات، حمل و نقل و مانند آن می شود و نوبت به صرف آن در جائی دیگر نمی رسد. بیشتر در آمد عربستان از حج، مربوط به خرید سوغات توسط حجاج است نه هزینه خود مناسک حج. بنا بر این بجای فکر کردن به تحریم حج، باید فکری برای تحریم سوغات حج بکنیم.

4. حج رکن دین است و ترک آن، کفر انسان و عامل نزول عذاب بر جامعه می باشد.
حج یکی از ارکان پنجگانه دین است.
امام باقر علیه السلام فرمودند: «بُنِيَ‏ الْإِسْلَامُ‏ عَلَى‏ خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ»؛ اسلام بر پنج چیز بنا شده است: بر نماز، زکات، روزه، حج و ولایت؛ و به هیچ چیزی چون ولایت فراخوانی و دعوت نشده است.(2)
ترک عامدانه آن از سوی افراد، باعث می شود که در زمان مرگ، در زمره کفار و بر غیر اسلام بمیرند. امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَحُجَّ حَجَّةَ الْإِسْلَامِ لَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ ذَلِكَ حَاجَةٌ تُجْحِفُ بِهِ أَوْ مَرَضٌ لَا يُطِيقُ فِيهِ الْحَجَّ أَوْ سُلْطَانٌ يَمْنَعُهُ فَلْيَمُتْ يَهُودِيّاً أَوْ نَصْرَانِيّاً»؛ کسی که بدون مانع واقعی (مشکلی که او را درمانده کرده باشد یا مرض بازدارنده یا حکومت و حکام مانع او شده باشد)، حج واجبش را انجام ندهد یهودی یا نصرانی می میرد.(3)
و از طرفی در صورت عمومی شدن ترک حج توسط جامعه، مهلت الهی به سرآمده و عذاب نازل می شود. امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند: «كَانَ فِي وَصِيَّةِ عَلِيٍّ (علیه السلام) لَا تَدَعُوا حَجَّ بَيْتِ رَبِّكُمْ فَتَهْلِكُوا»؛ در وصیت علی (علیه السلام) است که حج خانه پروردگارتان را ترک نکنید که هلاک خواهید شد.(4)



پی نوشت ها:
1. برای اطلاع بیشتر از آمارها: خبرگزاری ایسنا؛ چهارشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۵، کد خبر: 95030502883، روزنامه شرق؛ شماره ۲۲۷۴ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين (عنوان گزارش: در آمد 30 هزار میلیارد [ریالی] عربستان از حجاج ایرانی) و نیز: مجله اینترنتی برترینها؛ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، کد خبر: ۱۹۹۵۲۹، (به نقل از هفته نامه تجارت فردا)
2. كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق،
الكافي، ج‏2، ص18، ح 1، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
3. الكافي، ج‏4، ص268، ح 1.

4. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج‏1، ص88، ح 31، 2جلد، دار الكتب الإسلامية - قم، چاپ: دوم، 1371 ق.

http://www.askdin.com/showthread.php?t=59411&p=992443&viewfull=1#post992443