پرسش:
آیا ملکه انگلیس از نسل امام حسن مجتبی (علیه السلام) است؟ آیا شجرنامه منسوب به وی صحیح است؟
پاسخ:
امروزه خیلی از افراد سعی می کنند خود را از نسل پیامبر(صلی الله علیه واله) بدانند و حتی این کار به ملکه انگلیس نیز سرایت کرده است و این خود به عظمت خاندان عترت و طهارت بر می گردد که همه به دنبال انتساب خود به ایشان هستند.
در فضای مجازی دو شجره نامه به وی منسوب است
شجره نامه نخست: این شجره نامه دو اشکال دارد
اولین اشکالی که در این شجره نامه به چشم می خورد فاصله بین نفر اول و نفر آخر است. زیرا 22 نفر بین نفر اول و نفر آخر دیده می شود. که این برای اقلا 1350 سال کم است و باید حداقل این تعداد افراد بالای 30 نفر باشد
شما اگر 1350 سال فاصله بین نفر اول و نفر آخر را تقسیم بر 22 دو نفر کنید بالای 60 می شود
این یعنی نفر اول که امام حسن (علیه السلام)باشد در 60سالگی داری فرزندی باشد که در این شجره نامه به عنوان فرزند ایشان به حساب آمده است
همین طور تا نفر 22 باید در سن شصت سالگی دارای فرزندی شده باشند که در شجره نامه آمده است و این از نظر
علم انساب غیر طبیعی و غیر محتمل است.
بنابراین اولین اشکال به طبقات این شجره نامه بر می گردد
اشکال دیگر اینکه: نفر دوم شجره نامه یعنی بعد از امام حسن(علیه السلام) نام "نعیم اللخمی" آمده است. اما
در فرزندان امام حسن مجتبی(علیه السلام) شخصی به نام "نعمی اللخمی" نداریم تا ملکه از نوادگان وی باشد.
شجره نامه دوم: این شجره نامه با 42 واسطه به "حسین بن اثرم" فرزند امام حسن مجتبی(علیه السلام) می رسد.
اشکال به این شجره نامه نیز آن است که: به گفته برخی از نسب شناسان حسین اثرم فرزندی نداشته و برخی نیز گفته اند نسل او به زودی از بین رفت ادامه پیدا نکرد.(1)
"علامه امینی" نیز می فرماید: تذكره نويسان درباره اين "حسين" چيزى جز اين ننوشته اند كه نسل او سريعا منقرض شد و براى او فرزند، و فرزند زاده اى، ذكر نكرده اند.(2)
برخی چند فرزند برای "حسین اثرم" شمرده اند اما بر فرض چنین دیدگاهی نیز اولاد ایشان ادامه پیدا نکرده و از بین رفته است.(3)
مطلب دیگری که در شجره نامه فوق دیده می شود این است که این شجره نامه از طریق زهرا دختر "حسین اثرم" ادامه می یابد. در صورتی که همان کسانی که فرزندانی برای "حسین اثرم" عنوان کرده اند نیز به داشتن دختری به نام زهرا اشاره نکرده اند
بلکه در "لباب الانساب" سه پسر به نام های علی، حسن و محمد(4) و در منابع دیگر از دخترانی به نام های امسلمه، کلثوم و فاطمه نام برده اند(5)
البته سیادت فقهی از طریق دختر ادامه پیدا نمی کند
بنابراین این شجره نامه از نظر علم انساب اعتباری ندارد.
منابع:
1.ابن صوفی نسابه، المجدی فی أنساب الطالبیین، کتابخانه ایه الله مرعشی نجفی، قم، ۱۴۲۲، چاپ دوم، ص۲۰۲، ابن عنبه، عمدة الطالب: 68.
2. علامه امینی، الغدير، ترجمه جمعی از نویسندگان، بنياد بعثت، تهران،، ج6، ص106
3. ابن صوفی نسابه، المجدی فی أنساب الطالبیین، کتابخانه ایه الله مرعشی نجفی، قم، ۱۴۲۲، چاپ دوم، ص۲۰۲.
4. بیهقی، علی بن زید، لباب الانساب، محقق مهدی رجائی، انتشارات کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی، قم، 1385، ج ۱، ص ۳۸۷.
5. الزبیری، مصعب بن عبدالله، نسب قریش، دارالتعارف، قاهره، 1999ق، چاپ چهارم، 50 و 51
http://www.askdin.com/showthread.php?t=62328&p=980077&viewfull=1#post980077